نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

عبودیت تنها نماز نیست/ اگر انگیزه عبودیت قرب الهی نباشد عبادت ضایع می‌شود

حجت‌الاسلام «سیدعلیرضا عبادی» با بیان اینکه قرب شرط صحت است و عبودیت تنها نماز نیست، بلکه نماز شکوفه زیبای عبودیت است، گفت: همواره در هر عبادتی انگیزه باید قرب الهی باشد و اگر این نباشد عبادت ضایع می‌شود.
کد خبر: ۳۳۴۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱ - 20February 2019

عبودیت تنها نماز نیست/اگر انگیزه عبودیت قرب الهی نباشد عبادت ضایع می شودبه گزارش دفاع‌پرس از بیرجند، حجت الاسلام «سید علیرضا عبادی» نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی امروز در همایش ملی نماز، هویت و جوانان در دانشگاه بیرجند، اظهار داشت: نماز به عنوان یک موضوع مستقل نیست بلکه شجره ای است که در نهاد خلقت انسان وجود دارد که شکوفه زیبای آن، نماز است.

وی با اشاره به شاخصه‌های انسانی انسان افزود: یکی از موضوعات مهم حس پرستش است چراکه انسان به گونه‌ای خلق شده که از زیر بار این حس و احساس نمی‌تواند بیرون برود.

نمی توان از چهارچوبه پرستش خارج شد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان داشت: آنهایی که تصور می کنند از چهارچوبه عبودیت خارج شده اند اشتباه می‌کنند، می‌شود از چهارچوبه عبودیت حق شانه خالی کرد، اما فطرتا در عالم تکوین و خلقتا از پرستش نمی‌شود شانه خالی کرد.

عبادی بیان داشت: حتی کافر تصور می‌کند از چهارچوبه پرستش خارج شده، اما در واقع پرستش می‌کند.

وی با بیان اینکه فرق انسان با سایر موجودات همین بندگی است که خلقتا انسان گرفتار این بند است، گفت: بنابراین توفیق، دعوت به پرستش نیست، بلکه دعوت به پرستشِ حق است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به آیه «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»، عنوان کرد: انسان برای همین موضوع و برای کمال آفریده شده است و در واقع آن پرستشی حق است که مسیر کمال باشد.

عبادی متذکر شد: پرستش ها در هر قالبی الا پرستش حق، عین ذلت و بدبختی هستند چراکه این پرستش حق است که به انسان کمال می دهد. نماز اگر سمبل شجره طیبه و حس پرستش در انسان است مظهر کمال انسانی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی حقیقت عبودیت را برنامه رشد دانست و تصریح کرد: معنی دیگر عبودیت رشدیافتگی است و نتیجه نهایی اش خداوندگاری یعنی صاحب کمالات شدن است.

وی بیان داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید «ای انسان همه چیز را برای تو آفریدیم اما تو بنده آنها نشو، تو بالاتر از همه آنها هستی و تو را برای خودم آفریدم، راه عبودیت حق را بگیر تا تو را مثل خودم قرار می‌دهم».

انگیزه باید قرب الهی باشد

عبادی تاکید کرد: همواره در هر عبادتی انگیزه باید قرب الهی باشد و اگر این نباشد عبادت ضایع می شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در قرب انسان به خدا سخن از متراژ و ماده و اندازه نیست، یادآور شد: در قرب الهی سخن از مقیاس مقام لایتنهایی ذات الهی است به هر میزان که انسان بتواند. قرب شرط صحت است و عبودیت تنها نماز نیست، بلکه نماز شکوفه زیبای عبودیت است.

وی با بیان اینکه انسان حکیم و عارف که شناخت دارد زندگی‌اش را با قرب پیوند می زند، گفت: از روز اول زندگی، تا مرگ نقشه زندگی طوری ریخته می شود که همه آن عبودیت است و خارج از مسیر عبودیت زندگی غصبی است.

آثار عبودیت خدا

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تبیین کرد: اولین اثر قرب در عبودیت این است که خداوند به آن بنده ای که با کمال تقوا در راه بندگی خدا، حق را پرستیده حس تمییز و تشخیص عنایت می کند.

عبادی تاکید کرد: انسان هایی که بنده خدا هستند هرچند ممکن است سواد علمی نداشته باشند اما اشتباه نمی کنند.

وی قدم دوم عبادت را تسلط بر خویشتن دانست و افزود: در این مرحله تخلیه جسم صورت می گیرد یعنی با اختیارش می تواند روح را از بدنش جدا کند که به آن «مرگ اختیاری» می گویند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی مرحله بعدی سر و سلوک این است که قدرت روحی او بگونه‌ای عمل می‌کند که در فرمول‌های فیزیک تن نمی‌گنجد و کار خدایی را به اذن خداوند انجام می‌‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار