کارت ریاض در اسلام‌آباد سوخت!

سفر دو‌ روزه محمد بن سلمان، ولیعهد جنجالی عربستان سعودی به پاکستان، دوشنبه شب به پایان رسید و او برای ادامه تور آسیایی خود از اسلام‌آباد به دهلی‌نو سفر کرد.
کد خبر: ۳۳۴۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵ - 20February 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از اعتماد، شهاب شهسواری در یادداشتی نوشت: سفر دو‌ روزه محمد بن سلمان، ولیعهد جنجالی عربستان سعودی به پاکستان، دوشنبه شب به پایان رسید و او برای ادامه تور آسیایی خود از اسلام‌آباد به دهلی‌نو سفر کرد. این سفر در روز دوم تحت حاشیه سخنان تند و ضدایرانی عادل الجبیر، وزیر مشاور در امورخارجه عربستان سعودی، در حضور وزیر خارجه جمهوری اسلامی پاکستان قرار گرفت.

بر خلاف انتظار ریاض، وعده سرمایه‌گذاری 20‌میلیارد دلاری در پاکستان باعث نشد تا اسلام‌آباد در برابر خواسته‌های ضدایرانی پادشاهی سعودی سر تسلیم فرود بیاورد و در نشست خبری پایانی این سفر وزیر خارجه پاکستان، شاه محمود قریشی، بر خلاف همتای سعودی خود حاضر به موضع‌گیری علیه ایران نشد و بر استمرار همکاری‌های دوجانبه با تهران برای حفظ امنیت مرز‌های دو کشور و همچنین احترام به تمامیت مرزی و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. دستاورد پاکستان در این سفر امضای تفاهمنامه‌هایی برای بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم عربستان سعودی در پروژه‌های زیرساختی این کشور بود.

همچنین محمد بن سلمان در پاسخ به مطالبه همیشگی پاکستانی‌ها برای تسهیل آزادی کارگران محبوس در خاک عربستان سعودی، اعلام کرد که 2107 پاکستانی را از زندان‌های این کشور آزاد می‌کند. سازمان‌های حقوق بشری همواره از بازداشت خودسرانه اتباع خارجی در خاک عربستان و عدم دسترسی آن‌ها به دادگاه‌های عادلانه، انتقاد کرده‌اند. بسیاری از کارگران پاکستانی در خاک عربستان سعودی، به دلیل فقدان حقوق قانونی از دریافت دستمزد خود محروم می‌شوند و گاهی به دلیل کوچک‌ترین تخلفات و ناتوانی در پرداخت جریمه‌های سنگین به حبس‌ها بلندمدت برده می‌شوند. محمد بن‌سلمان روز گذشته در پایان سفرش به پاکستان با هیات بزرگ همراهش برای ادامه سفر به دهلی نو رفت. او قرار است پنجشنبه به پکن برود.

قطع سخنان ضدایرانی جبیر

به گزارش الجزیره، تلویزیون دولتی پاکستان بعد از آنکه عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در پاسخ به سوالی در مورد اتهام تهران به حمایت عربستان سعودی از عملیات تروریستی اخیر توسط گروه‌هایی از درون خاک پاکستان علیه جمهوری اسلامی، اظهارات عادل الجبیر به حدی توهین‌آمیز، طولانی و سرشار از اتهام‌های بی‌پایه علیه ایران بود که تلویزیون دولتی پاکستان پخش صدای او را قطع کرد و تصاویر زنده نشست خبری را تا آغاز جواب وزیر خارجه پاکستان، بدون صدا ادامه داد.

عادل الجبیر که سخنان او بعدا از سوی خبرنگاران حاضر در محل نشست مخابره شد، همسو با مقام‌های ضدایرانی واشنگتن در اظهاراتی مضحک، جمهوری اسلامی ایران را «بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم» معرفی کرد و مدعی شد «هیات فرماندهان القاعده [یکی از گروه‌های تروریستی تاسیس شده توسط عربستان سعودی]در ایران مستقر هستند»، او در ادامه ادعا‌های واهی خود، بدون ارایه توضیحی درباره ارتباط و حمایت‌های دولت و اتباع پادشاهی متبوعش با گروه‌های تکفیری وهابی در منطقه، گفت: «ایران به گروه‌های تروریستی اجازه استفاده از خاکش را برای جابه‌جایی اسلحه و حمل و نقل نیرو می‌دهد، در نتیجه آخرین کشوری در جهان است که می‌تواند دیگران را به حمایت از عملیات تروریستی علیه خودش متهم کند.»

بعد از سخنان عادل الجبیر، شاه محمود قریشی زمانی که تلویزیون دولتی پاکستان دوباره صدای نشست خبری را وصل کرد، بر خلاف انتظار، سخنانی خیلی معتدل در مورد همکاری با ایران برای مبارزه با گروه‌های تروریستی گفت و تاکید کرد که همواره با مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد همکاری‌های امنیتی در تماس است. شاه محمود قریشی، در مورد تاکید مقام‌های ایرانی در مورد همکاری عربستان سعودی و امارات متحده عربی با تروریست‌ها تاکید کرد: «اگر طرف ایرانی شواهدی در اختیار دارد و بتواند با ما در میان بگذارد می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.» وی در مورد همکاری‌های امنیتی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان تاکید کرد: «ما بار‌ها با چنین مسائلی برخورد کرده‌ایم و همواره با طرف [ایرانی]برای حل و فصل مشکلات به وجود آمده همکاری کرده‌ایم و در آینده هم به چنین همکاری‌هایی ادامه خواهیم داد.» وی همچنین تاکید کرد: «ایران یک همسایه ماست و ما قصد نداریم هیچ مشکلی برای آن‌ها ایجاد کنیم. ما به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آن‌ها احترام می‌گذاریم و اطمینان دارم که آن‌ها نیز به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ما احترام می‌گذارند.»

سفری از سر ناچاری

روزنامه گاردین در گزارشی از سفر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به پاکستان می‌نویسد: «در شرایطی که در ماه‌های بعد از قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی، جمال خاشقجی، سفر قریب‌الوقوعی به امریکا و پایتخت‌های اروپایی برای ولیعهد سعودی قابل پیش‌بینی نیست، او از سر ناچاری سفر به پاکستان، هندوستان و چین را انتخاب کرده است تا وانمود کند که هنوز دولتمرد پذیرفته‌شده‌ای در جهان است.... او زمانی را برای این سفر انتخاب می‌کند که به کشور‌های غربی ثابت کند یک چهره منفور در جامعه بین‌المللی محسوب نمی‌شود. به ویژه اینکه هر سه کشور پاکستان، هندوستان و چین در مورد پرونده قتل جمال خاشقجی موضع منفعل گرفتند و سکوت را ترجیح دادند.»

ادعای میانجی‌گری

همزمان با آمادگی اسلام‌آباد برای استقبال از محمد بن سلمان، دو حمله تروریستی در نزدیکی خاک هندوستان و جمهوری اسلامی ایران، باعث خشم دو کشور از ناتوانی دولت پاکستان در کنترل گروه‌های تروریستی مستقر در خاک این کشور شد. هر دو کشور پاکستان را تهدید کردند که «بهای سنگینی» برای این عملیات‌ها باید پرداخت کند. اما روز دوشنبه، وزیر مشاور در امورخارجه عربستان سعودی، ادعا کرد که ولیعهد سعودی در سفر پیش رویش به هندوستان «برای کاهش تنش‌ها میان دو همسایه» تلاش خواهد کرد. اما همزمان با این ادعا، دوطرف بیانیه‌ای را امضا کردند که از حمایت عربستان سعودی از برخی مواضع پاکستان در حمایت از گروه مسوول اجرای عملیات در کشمیر تحت حاکمیت هندوستان خبر می‌داد. در بیانیه پایانی دوکشور آمده است: «دو کشور بر عدم استفاده سیاسی از نظام فهرست‌های سازمان ملل متحد تاکید کردند.» گاردین می‌نویسد: به صورت مشخص یکی از اهداف این بند از بیانیه اعلام همکاری عربستان سعودی با پاکستان برای جلوگیری از قرار گرفتن نام گروه «جیش محمد» و رهبر آن «مسعود اظهر» در فهرست تروریستی شورای امنیت سازمان ملل متحد است. تاکنون دولت هندوستان بار‌ها تلاش کرده است این گروه و رهبر آن را در فهرست تروریستی شورای امنیت قرار دهد، اما با وتوی دولت چین جلوی این اقدام گرفته‌شده است و حالا عربستان هم تاکید می‌کند در این مسیر از پاکستان حمایت می‌کند. گروه جیش محمد، عامل اصلی عملیات انتحاری هفته پیش در کشمیر هندوستان محسوب می‌شود که با برخورد یک خودروی بمب‌گذاری شده به اتوبوس حامل نیرو‌های پلیس هند باعث مرگ 44 نفر شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها