معرفی کتاب؛

«یلدای بوارین»

کتاب «یلدای بوارین» کارنامه گردان امام سجاد (ع) شهرستان گرمسار در عملیات کربلای 5 توسط «حبیب الله دهقانی» تدوین شده و توسط انتشارات «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سمنان» منتشر شده است.
کد خبر: ۳۳۴۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵ - 06June 2019

«یلدای بلوارین »به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، «یلدای بوارین» به سفارش اداره کل حفظ آثار و نشر ارش های دفاع مقدس استان سمنان و به کوشش «حبیب الله دهقانی» گردآوری شده و توسط انتشارات «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس» چاپ شده است.

مطالب کتاب یلدای بوارین در 7 فصل تدوین و تنظیم شده است تا خواننده در انتخاب بخش مورد علاقه‌اش بتواند زمان را مدیریت کند. در ابتدای هر فصل یا بخش با در اختیار دادن اطلاعاتی مختصر از وقایع و حوادث، به بیان خاطرات مربوط به آن فصل یا بخش پرداخته شده است.

سپس وضعیت منطقه عملیاتی، موقعیت جغرافیایی، سیاسی و نظامی عملیات کربلای 5 از زبان خودی و دشمن بیان و سپس به سازمان و مأموریت قرارگاه‌ها و یگان‌های تحت امر آنان به اختصار پرداخته شده است. در ادامه نحوۀ تأسیس و شکل‌گیری تیپ 12 قائم (عج) و گردان امام سجّاد (ع) و مأموریت‌های محول‌ شده و نتایج به‌ دست‌آمده و روایت‌های خواندنی و شنیدنی از فرماندهان و رزمندگان گردان آمده است.

قسمتی از متن کتاب:

«وضعیت طوری بود که باید همان شب گردان را وارد می‌کردیم. اگر می‌خواستیم تا فردا صبر کنیم، اوضاع طوری دیگر می‌شد. شاید امکان جبران برای لشکر 5 نصر هم پیش نمی‌آمد.

مسیر اولی که گردان وارد شد، مسیری بود که دشمن با مشاهده تحرک از طرف ما، خودش را در مقابل، سازماندهی کرده و هوشیار بود. جلوی حرکت گردان هم آ‌ب‌گرفتگی قرار داشت و عبور، بسیار سخت و شاید غیرممکن بود. قبلاً گردان‌هایی در این مسیر عمل کرده بودند و به‌سختی توانسته بودند جلو بروند.

با محاسبات اطلاعاتی و نظامی درآن شب به این نتیجه رسیدیم که گردان در وضعیت دشواری قرار می‌گیرد و احتمال دادیم زمین‌گیر شود و تلفات زیادی بدهد و نهایتاً نتوانیم آن را به لشکر 5 نصر برسانیم. بنابراین برای حرکت گردان تصمیم دیگری گرفتیم. با اطلاعاتی که از یگان خودمان یا قرارگاه به دست ما می‌رسید باید فوراً تدبیر می‌کردیم. آن شب مأموریت این گردان از قرارگاه نجف مشخص و به ما ابلاغ شد. یکی دو نفر از بچه‌های اطلاعات را فرستادیم تا گردان را از سیل‌بند اول به سوم، که حجم آتش کمتری روی آن بود و درضمن دشمن حضور کم‌رنگی در آن محدوده داشت، هدایت کنند. از میدان امام رضا که نزدیک پنج‌ضلعی قرار داشت مواظب حرکت گردان بودم.

گاهی ارتباط بی‌سیمی ما با گردان قطع می‌شد. گفته بودم هر موقع به این مشکل برخوردیم بی‌سیم چی روی خاکریز یا نقطه‌ای بلندتر برود تا مشکل ارتباط برطرف شود. بی‌سیم‌ها اَسلسون بود و سخت ارتباط می‌داد. هر بار که ارتباط قطع می‌شد، عبدالله با پیک موقعیتش را اعلام می‌کرد.»

کتاب «یلدای بوارین» در 305 صفحه  مصور در قطع وزیری در  سال 1397  به سفارش اداره کل حفظ آثار و نشر ارز شهای دفاع مقدس استان سمنان و به قلم «حبیب الله  دهقان» تالیف و توسط «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» در 1000 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار