تجربه دانشجویان پزشکی خارجی از حضور در ایران؛

انتخاب حجاب برتر به برکت انقلاب اسلامی/ هیچ‌کدام از نمایش‌های غرب علیه ایران درست نبود

دانشجوی بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه قبل از ورود به ایران شناخت زیادی از این کشور نداشتم، گفت: تبلیغات ضد ایرانی رسانه‌های غربی و عربی چنان رعب و وحشتی در دلمان ایجاد کرده بود که خانواده‌ام مخالف حضورم در ایران بودند.
کد خبر: ۳۳۴۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰ - 25February 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از فارس، می‌توانستد از کشور‌های چین، روسیه و کشور‌های اروپایی برای ادامه تحصیل پذیرش بگیرند، اما ایران انتخاب اولشان بود، رتبه بالای دانشگاه‌های ایران توجهشان را برای ادامه تحصیل جلب می‌کند، تبلیغات ضد ایرانی رسانه‌های غربی و عربی چنان رعب و وحشتی در دلشان ایجاد کرده که خانواده‌هایشان به شدت مخالف حضورشان در اینجا هستند؛ اما اطلاعات و شنیده‌هایشان در مورد دانشمندان ایرانی و مردم ایران آنقدر برایشان جذابیت دارد که حتی این موضوع هم نتواند مانع تصمیمشان شود.

دانشجویان بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران مهمان ما بودند و برایمان از دلایل حضورشان در ایران سخن گفتند، از رعب و وحشتی که با مهربانی ایرانی‌ها به حس خوب تبدیل شده بود. زندگی در ایران نگاهشان را دستخوش تغییرات ژرفی کرده تغییراتی که شاید خواندن آن برای شما نیز جذاب باشد.

واجد، اهل پاکستان است و سه سال می‌گذرد که دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران است، زمانی که با او هم‌کلام می‌شوی خون‌سردی‌اش توجهت را جلب می‌کند.

مرسل، یکی دیگر از مهمانان امروز ماست، مرسل اهل نیجریه و دانشجوی پزشکی است تنها شش ماه از حضورش در ایران می‌گذرد، ولی به اندازه یک عمر از ایران خاطره دارد.

خانم بیضا، اهل کشور هندوستان یکی دیگر از دانشجویان پزشکی دانشگاه تهران است و سه سال است که در تهران زندگی می‌کند؛ او دیدگاه‌های جالبی نسبت به انقلاب اسلامی ایران دارد و عنوان می‌کند که آشنایی با انقلاب اسلامی تحولات بسیاری در زندگی‌اش ایجاد کرد.

ثانی، نیز از دیگر مهمانان این جلسه است که به خوبی فارسی صحبت می‌کند، در اوایل ورود به ایران در رشته‌های مهندسی شروع به تحصیل کرده، اما پس از مدتی تصمیم گرفته تا در رشته علوم آزمایشگاهی ادامه تحصیل دهد.

انتخاب ایران به جای «چین» و «روسیه» برای تحصیل

واجد شخصیتی آرام و متین دارد، در خصوص دلیل حضورش در ایران و چرایی انتخاب دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: خانواده‌ام از قبل حضورم در ایران با این کشور آشنا بودند، وقتی خانواده پیشنهاد ادامه تحصیل در ایران را به من دادند پذیرفتم، برای ادامه تحصیلات تکمیلی به ایران آمدم. از طرفی دیگر من از کشور‌های «روسیه» و «چین» هم می‌توانستم پذیرش بگیرم، ولی هنگامی که رتبه دانشگاه‌ها را بررسی کردم، جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران توجهم را جلب کرد و آن را انتخاب کردم. تاریخچه خوب و عملکرد قابل دفاع دانشگاه‌های ایران در سطح خاورمیانه تأثیر به سزایی در تصمیم‌گیری نهایی من داشت و شاید امینت ایران از دیگر مقوله‌هایی بود که عزم من را برای حضور در اینجا را جزم کرد.

شنیده بودم ایرانی‌ها سیاه‌پوست‌ها را دوست ندارند

ثانی: تمام حرف‌های بیضا حرف‌های من است، من 23 ساله و نسبت به بقیه دوستان حاضر در جمع کوچک‌تر هستم، از 18 سالگی در ایران زندگی می‌کنم و قبلاً در شهر قزوین حضور داشتم. پدر من شیعه و آدم بسیار مذهبی است، برخلاف میل خودم قبل از ورودم به ایران به من اصرار می‌کرد که ایران را برای ادامه تحصیل انتخاب کنم، ولی مادرم با پدر مخالفت می‌کرد که چرا اجازه نمی‌دهی خودش تصمیم بگیرد. می‌خواستم تحصیلاتم را در سنگاپور یا لندن ادامه بدهم، یکی از دلایل مهمی که من دوست نداشتم برای ادامه تحصیل به ایران بیایم این بود که شنیده بودم ایرانی‌ها سیاه‌پوست‌ها را دوست ندارند. ولی از همان ابتدا که وارد فرودگاه شدم دیدم که مردم با وجود اینکه نمی‌توانند با من ارتباط برقرار کنند دوست دارند که به من کمک کنند. چند سال که گذشت تفکرم نسبت ایرانی‌ها به کلی تغییر کرد. تابستان که به کشور خودم سفر کرده بودم از ایران و ایرانی‌ها برای دوستان و خانواده تعریف می‌کردم و به آن‌ها پیشنهاد می‌دادم که حتماً به ایران سفر کنند و بدی‌هایی که از ایران بیان می‌کردند را تکذیب کردم و می‌گفتم که ایرانی‌ها بسیار باهوش هستند.

همسرم می‌گفت: به ایران بروی تو را می‌کشند!

از مرسل در خصوص دلیل حضورش در ایران سؤال می‌کنم و توضیح می‌دهد: هنگامی که من رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران را با دانشگاه اکلاهاما آمریکا را مقایسه کردم، متوجه جایگاه بالاتر دانشگاه علوم پزشکی تهران شدم. در شرایطی که من در چندین کشور مختلف شرایط تحصیل داشتم، در نهایت ایران و علوم پزشکی تهران را انتخاب کردم. تنوع آب و هوایی ایران و جایگاهش به عنوان کشوری پیشرو در توسعه به نسبت دیگر کشور‌ها نیز از عواملی بود که منجر به انتخاب دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.

تنوع آب و هوایی ایران برایش از جذابیت خاصی برخوردار است، به طوری که با هیجان زیادی در این‌باره توضیح می‌دهد: مردم آفریقا به علت شرایط آب و هوایی با سرما و خشکی غریبه هستند، این در حالی است که من به شدت تنوع فصلی ایران را دوست دارم و بر خلاف آنچه که خانواده و همسرم تصور می‌کردند، ایران بسیار زیبا و کشوری امن هست.

قبل از سفرم به ایران همسرم خیلی جدی گریه می‌کرد و می‌گفت: «این آخرین بار هست که ما تو را می‌بینیم و اگر به ایران بروی کشته می‌شوی»

قبل از حضورش در ایران هیچ شناختی از اینجا نداشته و از مخالفت خانواده و همسرش برای حضورش در ایران می‌گوید: همسرم قبل از سفرم به ایران به شدت مخالف بود و بی قراری می‌کرد که ایران امن نیست و تو در آنجا کشته می‌شوی، همسرم خیلی جدی گریه می‌کرد و می‌گفت: «این آخرین بار هست که ما تو را می‌بینیم و تو اگر به ایران بروی کشته می‌شوی».

اسلامی بودن ایران دلیل حضورم در این کشور است

بیضا نیز مانند سایر دانشجویان بالا رتبه چشمگیر علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران را از دلایل حضورش در ایران می‌داند و تأکید می‌کند: امنیت بالای ایران یکی از نکاتی بود که خانواده من از آن استقبال کردند، اینکه ایران یک کشور اسلامی است، تاثیر بسیاری در انتخابم داشت و اکنون خیلی خوشحالم در کشوری تحصیل می‌کنم که مردم آن مسلمان هستند.

ثانی درخصوص علت انتخاب ایران برای تحصیل می‌گوید: من قبل اینکه به ایران بیایم می‌دانستم که ایران جایگاه علمی خوبی دارد و دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از برترین دانشگاه‌ها در صدر جهان است. شنیده بودم که ایران در سه رشته تکنولوژی و الکترونیک و آناتومی جایگاه علمی خوبی دارد و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه‌ها کرده است و همین‌طور در انرژی هسته‌ای و علم رباتیک ایران پیشرفت‌های زیادی کرده است. ریاضی من ضعیف است، ولی ایرانی‌ها ریاضی و حل کردن مسائل برایشان مثل آب خوردن است.

واجد در ادامه به حضور دانشمندان ایرانی در ناسا اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: دانشمندان ایرانی زبانزد هستند، مقالات علمی زیادی راجع به علم و تکنولوژی ایران خوانده‌ام ضمن اینکه ایران جایگاه علمی مناسبی در علم جهان دارد. سیستم‌های آموزشی آنلاین از جمله مسائلی است که نظر من راجع به علم ایران را به خود جلب کرد.

تفاوت فاحش مراکز درمانی ایران و هند

مرسل می‌گوید: تجهیزات پیشرفته دارویی و پزشکی در ایران برایم جذاب است، سیستم‌های شبکه‌ای امکان فعالیت را راحت‌تر و شرایط را برای فرد متقاضی آسان‌تر می‌کند. ما این امکان را در نیجریه نداریم و ادارات از داشتن چنین یکپارچگی محروم هستند. حمل‌و‌نقل گسترده و امکان خرید آنلاین نیز برای من بسیار جالب بود، نکته دیگر لوازم خانگی ایرانی که تولید داخل ایران است و از کیفیت خوبی برخوردار هستند و مانند که تولیدات علمی ایران به خارج از کشور صادر می‌شوند.

بیضا به تفاوت فاحش میان سیستم درمانی ایران و هند اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: در بیمارستان‌های ایران پرونده‌ها به صورت فایل در سیستم‌ها موجود است و سیستم کامپیوتری یکپارچه عمل می‌کنند، ولی در هند، ما هنوز درگیر کاغذبازی هستیم و باید همراه با کاغذ‌های درمانی از این اتاق به آن اتاق برویم از طرف دیگر پزشکان ایرانی خیلی با بیمار خوش رفتار هستند، خودشان را با مریض همراه می‌کنند و پیگیر روند درمانی هستند، مرتب به بیمار وقت مراجعه می‌دهند تا روند درمانی طی شود در هندوستان چنین چیزی وجود ندارد.

موضوع سوالات و پرسش و پاسخ ما به سمت حال و هوای انقلاب کشیده می‌شود، فکرش را هم نمی‌کردم راجع به انقلاب اسلامی اینقدر اطلاعات کسب کرده باشند و انقلاب ایران تا این حد بر افکار و عقاید آن‌ها اثر گذاشته باشد. از دانشجویان سوال می‌کنم از انقلاب ایران چه می‌دانند؟

افکارم را رسانه‌های غربی ساخته بودند

واجد پاسخ می‌دهد: وقتی در پاکستان بودم اطلاعات زیادی راجع به انقلاب ایران و پیروزی آن نداشتم، نمی‌دانستم حدود چهل سال پیش اتفاقاتی افتاد که در نتیجه آن انقلاب ایران پیروز شد، اما از وقتی که به ایران آمده‌ام از دوستانم، مسئولین خوابگاه و مابقی کادر دانشگاه اطلاعات خوبی راجع به ایران و انقلاب آن کسب کردم. برایم جالب بود که مردم ایران بعد از انقلاب خودکفا شدند و به تکنولوژی‌های مهم دست پیدا کردند. تجهیزات پزشکی و ساخت موشک از جمله مثال‌هایی است که همواره به آن افتخار می‌کنند و خودکفایی در تولید آن‌ها را از نتایج پیروزی انقلاب می‌دانند.

مرسل در پاسخ به این سوال توضیح می‌دهد: قبل از اینکه وارد ایران شوم فکر می‌کردم واقعاً انقلاب و جمهوری اسلامی نکات منفی زیادی دارد. تمام این ذهنیت از آنچه که غرب از ایران به نمایش گذاشته نشأت گرفته، ولی وقتی وارد ایران شدم دیدم هیچ‌کدام از نمایش‌های غرب راجع به ایران و انقلاب اسلامی درست نیست. به نظرم بسیاری از پیشرفت‌های ایران ماحصل انقلاب اسلامی هست و اگر انقلاب نمی‌شد ایران کشور پیشرفته امروزی که شاهدش هستیم، نبود.

وقتی وارد ایران شدم دیدم هیچ‌کدام از نمایش‌های غرب راجع به ایران و انقلاب اسلامی درست نیست

نکته دیگری که برایم جالب است حمایت دولت ایران از خانواده شهدا و بازماندگان جنگ ایران-عراق است. این که بعد از اینکه در حمایت از کشور جان خود را از دست می‌دهند، ولی دولت خانواده تو را حمایت می‌کند نکته جالبی است که در بسیاری از کشور‌ها وجود ندارد. من هم مانند واجد از هنگامی که به ایران آمدم اطلاعاتم راجع به انقلاب ایران بیشتر شده و استادان دانشگاه، مسئولین خوابگاه و دوستانم به من کمک کردند و مرا در جریان انقلاب ایران و پیروزی آن قرار دادند. با یک سری از خانواده شهدا و فرزندان آن‌ها ارتباط دارم و آن‌ها نیز اطلاعات خوبی در اختیار هم می‌گذارند تا با انقلاب ایران بیشتر آشنا شوم.

انقلاب اسلامی باعث شد حجاب برتر را انتخاب کنم

بیضا در خصوص تاثیر آشنایی با انقلاب اسلامی و محجبه شدنش توضیح می‌دهد: حجاب الان من با آنچه در گذشته بودم بسیار متفاوت است. اردو‌های دانشگاهی به مکان‌های مقدسی و زیارتگاه‌ها مرا به سمت معنویت هدایت کرد و اعتقاداتم تغییر کرده و پررنگ شده است. به طور کلی انقلاب ایران جهان را تغییر داد و خود من یکی از همان‌هایی هستم که تحت تأثیر انقلاب تغییر کردم. حضور در مرقد امام خمینی (ره) و و زیارت امام رضا (ع)، شرکت در سخنرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای و صحبت با دوستانم اطلاعات من را راجع به انقلاب ایران و پیروزی آن تکمیل کرد و منجر به تغییرات ظاهری و باطنی در من شد.

به جای استفاده از پزشک خارجی دانشجوی خارجی وارد ایران می‌شود

بعد از انقلاب بیمارستان‌ها و تجهیزات پزشکی بسیار پیشرفت کردند و به نظر من به عنوان دانشجوی پزشکی که دو نفر از عموهایم در ایران قبل از انقلاب به مدت 10 سال طبابت می‌کردند باعث تمام پیشرفت‌های ایران خود «انقلاب» است. انقلاب ایران منجر شد تا به جای ورود پزشکان خارجی به کشور دانشجویان خارجی وارد و تربیت شوند؛ هم‌چنین بتوانند در سیستم آموزشی ایران تحصیل کنند، انقلاب ایران باعث شد تا عکس آنچه که قبل انقلاب رواج داشت بعد انقلاب رخ دهد، جای استفاده از پزشک خارجی دانشجوی خارجی وارد ایران می‌شود و در ایران تحصیلات آکادمیک را آموزش می‌بیند.

در ادامه بحث مهمانان ما به جذابیت‌های ایران و تفاوت‌های فرهنگی ایران اشاره می‌کنند و توضیح می‌دهند:

واجد: به طور کلی یک سری تفاوت‌ها و شباهت‌ها وجود دارد، ضمن اینکه خیلی قابل مقایسه نیست، فرهنگ ایران بسیار قدیمی و غنی است. مردم ایران هنر‌هایی نظیر خطاطی و سفالگری دارند که زبانزد کشور‌های دیگر از جمله پاکستان است و همه مردم ایران را به هنرمندی می‌شناسند. از شباهت‌های فرهنگی می‌توانم به برگزاری جشن‌های ایران با پاکستان اشاره کنم به خصوص جشن برگزاری نوروز، پوشش لباس هم در پاکستان لباس‌های سنتی و محلی خیلی رواج دارد و غذا‌های بسیار تند که معمولاً با ذائقه ایرانی‌ها جور در نمی‌آید.

مرسل: مهمان‌نوازی ایرانی‌ها خیلی عجیب است، ایرانی‌ها به شدت مهمان‌نواز و مهربان هستند و به کسانی که از کشور‌های دیگر آمده‌اند خیلی لطف و محبت دارند. برایم خیلی جالب است که اینجا اگر به مشکلی بر بخوریم و از کسی تقاضای کمک کنیم حتی اگر خودش نتواند کمکی کند، برای رفع مشکل ما از دیگران تقاضای کمک می‌کنند، هم‌چنین مراقبت از اشیای دولتی و حس مسئولیت‌پذیری نسبت به اموال دولت برایم عجیب بود من در ایران می‌بینم که مردم به شدت از بیت‌المال مراقبت و تلاش می‌کنند به وسایلی که در اختیار آن‌ها گذاشته شده آسیبی نرسد، ولی چنین موضوعی در «نیجریه» وجود ندارد. مهربانی و فروتنی ایرانی‌ها نیز قابل تأمل است و آنان در هر موقعیت شغلی و اجتماعی که حاضر باشند، مهربان و فروتن هستند؛ لذا این موضوعی است که دقیقاً عکس آن در نیجریه صدق می‌کند، افرادی که به تحصیلات عالی می‌رسند و صاحب جایگاه شغلی و اجتماعی می‌شوند افراد پایین دست‌تر از خود را تحویل نمی‌گیرند و این موضوع بسیار آزاردهنده است.

این حجم از تعارفات ایرانیان برایم عجیب است

بیضا: بین ما و ایرانیان تفاوت فرهنگی فاحشی وجود ندارد، چون شجره‌نامه کشمیر به ایران باز می‌گردد. فرهنگ ایران پر از ویژگی‌های مثبت است، ایرانی‌ها بسیار مهربان هستند به خارجی‌ها با صبر و حوصله کمک می‌کنند، وقتی سؤالی از آن‌ها می‌پرسیم با صبر و حوصله جواب می‌دهند و کاملاً راهنمایی می‌کنند. به عنوان مثال وقتی آدرس از کسی می‌پرسم کاملاً راهنمایی می‌کنند و تا مطمئن نشوند که ما متوجه آدرس درست شده‌ایم توضیحاتشان را ادامه می‌دهند، ایرانی‌ها بسیار مؤدب هستند و تعارفات زیادی دارند، اوایل که به ایران آمده بودم این حجم از تعارفات برایم عجیب بود و اصلاً متوجه نمی‌شدم. اما الان می‌دانم این تعارفات بخشی از فرهنگ ایران است، «دست شما درد نکند» و «قابل ندارد» از تعارفاتی است که ایرانی‌ها به طور مداوم از آن‌ها استفاده می‌کنند. مورد دیگر غذا‌های ایرانی است، ما عادت به خوردن غذا‌های تند داریم و این موضوعی است که اوایل بابت آن اذیت می‌شدم، ایرانی‌ها تقریباً از فلفل در پخت غذا‌ها استفاده نمی‌کنند و این در حالی است که در هند و پاکستان به خصوص هند ذائقه مردم غذای تند را ترجیح می‌دهند.

از دانشجویان در پایان این گفت‌وگو می‌خواهم یک جمله در خصوص ایران بگویند:

ثانی با زبان فارسی توضیح می‌گوید: من ایران را خیلی دوست دارم ایران بیشترین امنیت را دارد در کشور‌های دیگر ممکن است به راحتی با اسلحه و چاقو بمیری، ولی در ایران امنیت کامل داری نیرو‌های حفاظتی همه جا هستند و امنیت برقرار است.

بیضا می‌گوید: من باید به ایران می‌آمدم و فرهنگ غنی و قدیمی ایرانی را از نزدیک می‌دیدم.

مرسل عنوان می‌کند: کسانی که نظرات منفی راجع به ایران دارند حتی باید یک بار به ایران سفر کنند تا ذهنیت منفی که در مورد ایران دارند، پاک شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها