بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها/ 114

دامن امیدی: مردم هلند نمی‌دانند ایران در جنگ از خودش دفاع کرد

نماینده روزنامه تراو هلند گفت: یک شخص هلندی به نام فرانس فان آنرات به جرم فروش مواد شیمیایی در عراق در جنگ با ایران دستگیر و زندانی شد.
کد خبر: ۳۳۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶ - 12November 2014

دامن امیدی: مردم هلند نمی‌دانند ایران در جنگ از خودش دفاع کرد

کارولین دامن امیدی نماینده روزنامه تراو هلند در پنجمین روز از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها مهمان غرفه خبرگزاری دفاع مقدس بود و به سوالات خبرنگار ما پاسخ گفت که در ادامه میخوانید:

دفاع پرس: نوع نگاه مردم اروپا به مقوله دفاع مقدس چگونه است؟

من فکر میکنم که مردم هلند این حس را میتوانند درک کنند. به این علت که ما تقریبا چنین جنگی را تجربه کردهایم. در سال 1940سربازان آلمانی، هلند را اشغال کردند و در هلند هم بسیاری از مردم جانشان را از دست دادند. در جنگ دوم جهانی بود که بسیاری از افراد در هلند به لحاظ اقتصادی و جانی در فشار بودند.

به همین خاطر من فکر میکنم که وقتی مردم هلند جنگ دیگری را در دنیا میبینند به خصوص آنهایی که سنشان کمی بیشتر است این موضوع را میفهمند که این هم یک تجربهی تلخی است که ما داشتهایم. به عبارتی این حس از دست دادن عزیزان دفاع از مملکت برای ما ملموس است. من به عنوان یک هلندی اصیل خیلی خوب میتوانم این مقایسه را انجام دهم و هنوز در این کشور به این مردمی که جانشان را در جنگ ازدست دادهاند. هر سال یک روز مخصوصی را برای بزرگداشت تلاش های آنان در روز 5 می که روز آزادگی است و یک روز قبل از آن را به عنوان روز تلخ برگزار می کنیم.

من فکر می کنم به این خاطر بزرگداشت یاد چنین افرادی در هلند و ایران خیلی متفاوت نیست.

از کمکهایی که هلند به عراق در دورانی که با ایران درگیر جنگ بود، اطلاع دارید؟

من فکر نمیکنم که هلند کمک زیادی به عراق در دوران جنگ با ایران کرده باشد! باید اعتراف کنم که خیلی در این باره اطلاع زیادی ندارم. اما این را میتوانم بگویم که یک شخص هلندی به نام فرانس فان آنرات به جرم فروش مواد شیمیایی در عراق در جنگ با ایران دستگیر و زندانی شد. فکر میکنم در همین حد کمک کرده باشد.

اما ما در جنگ شاهد فروش بالگردهای هلندی برای سرکوب نیروهای ایرانی بودیم؟

ببینید مردم هلند خیلی اطلاعات ریزی در این مورد ندارند. برخی نمیدانند که ایران در این جنگ از خودش دفاع کرده است و برای بسیاری از مردم ما حتی اهمیت نمیدهند که کدام طرف در این جنگ خوب یا بد بود. بسیاری از مردم عادی خیلی در این زمینه اطلاعات ندارند.

روزنامه شما دارای ستون ثابتی برای پاسداشت سربازان هلندی است یا خیر؟

ببینید ما این مطالب را در روزنامه کار میکنیم اما باید بگویم که خیلی کمتر از ایران (رسانه های ایرانی) است. اما در همان روزی که گفتم (5 می) در مورد این موضوع خیلی مطلب نوشته میشود. اما در ایران ما برنامههای مختلفی را در ایران و روزنامهها و تلویزیون میبینیم.

انتهای پیام/ م.س

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار