توسط پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛

ویژه‌نامه «نقش اول» منتشر شد

همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و گرامیداشت روز زن، ویژه‌نامه «نقش اول» از سوی پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.
کد خبر: ۳۳۴۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲ - 25February 2019

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در توضیح این ویژه‌نامه آمده است: «واکاوی نقش تأثیرگذار زنان در دوران نهضت اسلامی ضروری می‌کند؛ چه اینکه در بیان رهبران انقلاب اسلامی نیز بارها و بارها به نقش برجسته زنان در مبارزات مردمی علیه رژیم پهلوی اشاره شده است. همانطور که حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران فرمودند: «بانوان ایران و بانوان قم و سایر بلاد، در این پیروزی پیش قدم هستند. آن‌ها مردان را تشجیع کردند. مردان ما مرهون شجاعت‌های شما زن‌های شیردل هستند.»

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تجلیل از مبارزات زنان مجاهد مسلمان ایرانی علیه رژیم پهلوی می‌فرمایند: «اگر زنان به انقلاب نپیوسته بودند، انقلاب پیروز نمی‌‏شد؛ جوانان برای پیوستن به صفوف انقلاب، از خانه‌‏ها بیرون نمی‌‏آمدند؛ مادران‌شان نمی‌‏گذاشتند، یا حداقل آن‏ها را تشویق نمی‏‌کردند. اگر زنان دل در گرو انقلاب نداشتند، مردان این‏طور آزادانه در صفوف انقلاب جان‏فشانی نمی‌‏کردند. نقش زن در انقلاب، هم به‌طور مستقیم، و هم به‌طور غیر مستقیم، یک نقش برجسته و مجموعاً «نقش اول» است.»

در ویژه‌نامه «نقش اول» ضمن انتشار اسنادی از مبارزات و مجاهدت‌های زنان در دوران نهضت اسلامی، دست‌نوشته آیت‌الله خامنه‌ای در تجلیل از یک بانوی مبارز مسلمان در سال 1356 برای نخستین بار منتشر می‌شود.

مقالاتی با عنوان «بازخوانی مجاهدت‌های زنان در نهضت اسلامی از منظر امام خمینی»، «شیوه‌های مبارزاتی زنان علیه رژیم پهلوی»، «مروری بر مبارزات بانوان در تاریخ انقلاب اسلامی» و «گزارش اسناد لانه جاسوسی از مبارزات زنان با رژیم پهلوی» از دیگر مطالب این ویژه‌نامه است. همچنین در ویژه‌نامه «نقش اول»، خانم مریم مجتهدزاده، معاون امور زنان و خانواده در دولت دهم طی یادداشتی اختصاصی، به واکاوی مولفه‌های مبارزاتی زنان در دوران نهضت اسلامی پرداخته است.

در راستای تصویرسازی فضای مبارزاتی بانوان طی سال‌های 1342 تا 1357، روایت‌های مبارزان اسلامی از نقش‌آفرینی زنان فصل مشبعی از این ویژه‌نامه را به خود اختصاص داده است. روایت‌هایی از مریم بهروزی، بانو سالاری‌فرد، مرضیه حدیدچی(دباغ)، احمد توکلی، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، فضل‌الله فرخ و ... ابعاد گسترده فعالیت‌های سیاسی بانوان را به نمایش می‌گذارد. به علاوه واکاوی مبارزات زنان در شهرها و استان‌های مختلف کشور و روایت تصاویری از مبارزات بانوان در دوران نهضت اسلامی، گوشه دیگری از نقش‌آفرینی زنان مبارز مسلمان را به تصویر می‌کشد.

انتهای پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار