معرفی کتاب؛

«بررسی عملیات والفجر 8»

کد خبر: ۳۳۵۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۵ - 27February 2019

«بررسی عملیات والفجر 8»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «بررسی عملیات والفجر ۸؛ محسن رضایی در گفت‌وگو با راویان جنگ تحمیلی - مرداد ۱۳۶۵» که از سوی «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس (مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ) منشتر شده است، در سه فصل به تفصیل عملیات والفجر ۸ مورد بررسی قرار گرفته است.

«استراتژی جنگ پس از خرمشهر»، «نحوه طراحی عملیات والفجر ۸» و «دست آورد‌ها و نتایج عملیات» سه فصل این است. در هر فصل نیز به موضوعات جزئی‌تری تنظیم شده و عملیات والفجر ۸ از زوایای مختلف بررسی و توضیح داده شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است:

«گروه مطالعات نظامی مرکز (مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ) عهده‌دار آماده سازی و انتشار بخش‌هایی از اسناد بانک اطلاعات مرکز از جمله مشروح مزاکرات جنگ (جلسات طراحی، آماده سازی و بررسی نتایج عملیات‌ها، دفترچه‌های ثبت جنگ، راویان جنگ، گزارش عملیات‌ها، مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و ... شده است.

کتاب حاضر نخستین کار از این دست است که شامل متن مصاحبه هشت ساعته راویان مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ در قرارگاه خاتم‌الانبیا با محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی است که فعلا به طور محدود منتشر می‌شود.»

قسمتی از متن کتاب:

«بعد از شکستن خط، پاک‌سازی بود که مهم‌ترین مسئله پاک‌سازی این بود که ما نمی‌توانستیم در این نخل‌ها به صورت دشتبان مانور کنیم و متکی به جاده‌هایی بودیم که دشمن از عقب به سمت جلو زده بود که یا به صورت عمود به اروند یا موازی با اروند بود. می‌بایستی این جاده‌ها و چهار راه‌ها پاک‌سازی می‌شد. در حقیقت اینجا یک جنگ منظم و نامنظم بود تا یک جنگ منظم و پی‌درپی؛ لذا پاک‌سازی شهر و جنگ توی کوچه و خیابان و بین نخل‌ها یکی از مسائل جدیدی بود که ما تا به حالا نداشتیم. یعنی ما تا به حال توی هیچ نخلستانی نجنگیده بودیم، توی شهر و خیابان نجنگیده بودیم. توی عملیات بدر فقط توی دو، سه تا روستا ما جنگیدیم. اما توی شهر به این بزرگی با این همه خانه و کوچه و این‌ها نجنگیده بودیم؛ لذا پاک‌سازی شهر و نخلستان‌ها یک تجربه جدیدی بود و بحث‌های جدیدی را به دنبال داشت و عملیات، تحربه‌های جدیدی را به ما آموخت.»

«بررسی عملیات والفجر ۸؛ محسن رضایی در گفتگو با راویان جنگ تحمیلی - مرداد ۱۳۶۵» در ۲۹۰ صفحه مصور به کوشش «سعید سرمدی» تدوین و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ)» در ۵۰۰ نسخه منتشر نشده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها