بخش دوم/ سردار کوهستانی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

بخشی از تجهیزات نیروی زمینی سپاه «ریموت‌کنترلی» می‌شود/ گمرک «ایکس‌ری‌»ها را تحویل نگرفته است

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه گفت: در بخشی از تجهیزات به دنبال بدون سرنشین کردن آن‌ها هستیم به عنوان مثال در استفاده از «جایروپلن»ها، به دنبال دوگانه کردن آن‌ها هستیم و در این رابطه نمونه‌ای هم ساخته شده است.
کد خبر: ۳۳۵۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰ - 27February 2019

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس: نیرو‌های مسلح برای اینکه تسلیحات و ادوات مورد استفاده خود را علاوه بر نگهداری و تعمیرات، بهینه‌سازی کنند و یا ادوات، مهمات و سلاح‌های به‌روز داشته باشند، نیازمند مجموعه‌ای هستند که این‌گونه فعالیت‌ها در آنجا صورت گیرد؛ لذا سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی یکی از محل‌هایی است که این‌گونه فعالیت‌ها را انجام می‌دهد.

بر این اساس، خبرنگار دفاع‌پرس گفت‌وگویی را با سردار «علی کوهستانی» رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه انجام داده که بخش اول پیش‌تر منتشر شد و اکنون بخش دوم و انتهایی آن در ادامه آمده است.

آیا با مراکز دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان هم ارتباط دارید؟

یکی از کار‌هایی که در این سازمان دنبال می‌شود، ارتباط با مراکز دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ به عنوان مثال چندی پیش با تعدادی از دانشجویان یکی از دانشگاه‌ها دیداری داشتم که در این دیدار اعلام آمادگی کردند در حوزه تجهیزات و ملزومات نظامی همکاری‌هایی داشته باشند.

در این دیدار به آن‌ها اعلام کردم که نیاز ما فقط به ساخت موشک محدود نمی‌شود، بلکه در تهیه و تولید ملزومات انفرادی رزمندگان نیز به کمک نیاز داریم به عنوان مثال جورابی که یک رزمنده استفاده می‌کند، باید به گونه‌ای باشد که در پیاده‌روی‌های طولانی پای رزمنده را اذیت نکند؛ چون یک رزمنده بعضاً ۱۵ کیلومتر راه می‌رود و در عین حال سریع هم از بین نرود.

همچنین کلاهی که رزمنده برای مصون ماندن از اصابت تیر و ترکش استفاده می‌کند، نیز یکی از ملزوماتی است که به شدت نیاز آن در بین رزمندگان احساس می‌شود؛ زیرا بیشتر کلاه‌هایی که اکنون رزمندگان استفاده می‌کنند، کلاه‌های آموزشی است؛ برای اینکه کلاه ضد ترکش یک کیلو و ۶۵۰ گرم وزن دارد؛ به همین دلیل اگر رزمنده‌ای ۱۵ دقیقه بخواهد چنین کلاهی را استفاده کند، گردن درد می‌گیرد. جلیقه ضد گلوله هم ۱۲ کیلو وزن دارد و همین باعث می‌شود تا رزمنده از آن استفاده نکند.

بنابراین در دیدار مورد اشاره از این فعالان دانشگاهی درخواست کردم در چنین حوزه‌هایی وارد شوند و به ما کمک کنند که چگونه می‌توان مثلا کلاه کامپوزیتی سبک ضد ترکش آن هم ارزان‌قیمت تولید کرد؛ چون هدف ما تولید البسه و ملزومات با کیفیت، اما ارزان برای سربازان است.

البته در زمینه البسه رزمنده‌ها، برخی شرکت‌های دانش‌بنیان تولیداتی انجام دادند که اگر بخواهیم از آن‌ها استفاده کنیم به دلیل گران‌قیمت بودن باید هزینه بسیار زیادی را به این موضوع اختصاص دهیم؛ موضوعی که از توان نیرو‌های مسلح کشورمان خارج است.

بخشی از تجهیزات نیروی زمینی سپاه «ریموت کنترلی» می‌شود/ گمرک ایکس ری‌ها را تحویل نگرفته است

امروز ارتش‌های جهان برای کاهش هزینه‌ها و تلفات انسانی در جنگ‌ها، به سمت استفاده از سلاح‌های به اصطلاح هوشمند یا «ریموت‌کنترل» می‌روند؛ آیا در این زمینه سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه ورود داشته است؟

اینکه تمام تجهیزات را بخواهیم کنترلی کنیم، اشتباه است؛ اما برای مأموریت‌های خاص این تغییرات صورت گرفته است؛ مثلاً تغییراتی در «بولدوزر»ها و «لودر»ها اعمال کردیم که کنترلی شده‌اند؛ البته تانک را هم می‌توان به صورت کنترلی درآورد، اما هر تغییری هم که در این رابطه صورت گیرد، باز نمی‌تواند جایگزین خوبی برای نیروی انسانی باشد؛ اصلا نباید این‌گونه فکر کرد که تجهیزات جایگزین مناسبی برای نیروی انسانی است؛ چون یکی از عوامل برتری ما در صحنه نبرد نیروی انسانی است که اگر این را نادیده بگیریم، شکست خواهیم خورد.

با این حال همان‌گونه که اشاره شد در بخشی از تجهیزات به دنبال بدون سرنشین کردن آن‌ها هستیم به عنوان مثال در استفاده از «جایرو پلن»ها، به دنبال دوگانه کردن آن‌ها (هم سرنشین‌دار و هم بدون سرنشین) هستیم و در این رابطه نمونه‌ای هم ساخته شده است.

در رزمایش اخیر «پیامبر اعظم ۱۲» که در قشم برگزار شد، زره‌پوش‌های حاضر در صحنه رزمایش فاقد زره‌های واکنشی بودند؛ با توجه به اهمیت استفاده از زره‌های واکنشی برای جلوگیری و کاهش آسیب به زره‌پوش‌ها، آیا از این نوع تجهیزات استفاده می‌کنید؟

برای تانک‌ها زره واکنشی و تور‌های حفاظتی ساخته و آزمایش هم شده است به نحوی که وقتی موشک «کنکورس» را به سمت تانک با زره واکنشی شلیک کردیم، آسیب جدی به بدنه تانک وارد نشد.

در همین رزمایش بر روی بالگرد‌ها دوربین دید در شب نصب شده بود؛ آیا این دوربین به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت؟

این دوربین‌ها الان در مرحله آزمایشی قرار دارد که در صورت کسب نتایج مورد نظر بر روی تمامی بالگرد‌ها نصب خواهد شد؛ علاوه براین دو یا سه پروژه دیگر هم در حوزه بالگردی در مرحله آزمایش قرار دارد که در صورت نهایی شدن، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بخشی از تجهیزات نیروی زمینی سپاه «ریموت کنترلی» می‌شود/ گمرک ایکس ری‌ها را تحویل نگرفته است

نتایج خروجی تحقیقاتی که این سازمان انجام می‌دهد، برای بخش خصوصی هم فایده‌ای دارد؟

بخش خصوصی در چند مورد درخواست استفاده از محصولات تولید شده توسط این سازمان را داشته که در یک نمونه می‌توان به برف‌رو‌هایی که ساخته شده بود و توسط قرارگاه حمزه در شمال غرب استفاده می‌شد، اشاره کرد؛ در این رابطه سازمان نیشکر خوزستان با اطلاع از چنین دستگاهی درخواست استفاده از محصولی مشابه که قابلیت استفاده در مزارع نیشکر را داشته باشد، داشت که قراردادی هم در این راستا امضا شد.

ایکس‌ری‌هایی که برای گمرک ساخته شد، آیا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

گمرک هنوز ایکس ری‌ها را تحویل نگرفته است، ولی جلساتی را به میزبانی وزارت کشور داشتیم تا این ایکس ری‌ها در گمرک‌ها نصب شود؛ البته این وسایل، چون با همکاری صنایع اپتیک اصفهان ساخته می‌شود، فروش آن‌ها با صنایع اپتیک است و ما پشتیبانی‌های فنی و نرم افزاری را دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها