معرفی کتاب؛

«جزایر ایرانی خلیج فارس»

کد خبر: ۳۳۵۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳ - 26February 2019

«جزایر ایرانی خلیج فارس»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «جزایر ایرانی خلیج فارس» به قلم «کیانوش کیانی هفت لنگ»، «مانی سعیدی» و «رضا راه چمنی» تآلیف شده است. این کتاب در 159 صفحه و دو فصل تحت عنوان «جمعیت دارای جمعیت انسانی» و «جزایر خالی از جمعیت» به طور خلاصه به بررسی و معرفی جزایر تحت مالکیت ایران در خلیج فارس پرداخته است.

در قسمتی از مقدمه این کتاب آمده است:

«جزایر ایرانی خلیج فارس در مجموع 34 جزیره است. از این تعداد 16 جزیره مسکونی و سایر جزایر خالی از سکنه اند و بر اساس شواهد موجود، احتمال داده می شود جزایر خلیج فارس بیش از تعداد کنونی بوده است.

با توجه به موقعیت استراتژک ایران درمنطقه و وجود بیش از یک هزار کیلومتر مرز آبی در نوار شمالی خلیج فارس و قرار گرفتن جزایر ایرانی در نقاط حساس آن، این جزیره ها موقعیتی بسیار ممتاز از نظر نظامی و اقتصادی ایجاد کرده اند، به گونه ای که از طریق برخی از این جزایر از جمله ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، نظارت کامل بر خلیج فارس و تنگه هرمز به سهولت امکان پذیر است.

وجود ذخایر نفتی نیز در برخی از این جزایر ایرانی خلیج فارس و آب های اطراف آن اهمیت این جزایر را صد چندان می کند. هم چنین امکان پهلوگیری کشتی ها در سواحل جزایر و وجود جاذبه های طبیعی و اماکن تاریخی و دیدنی در آنها، این جزایر را از لحاظ اقتصادی و جذب گردشگران داخلی وخارجی، حائز اهمیت فراوانی نموده است.»

قسمتی از متن کتاب:

«شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه‌ای هشت ماده‌ای بر حق حاکمیت بی چون و چرای ایران بر جزایر تاکید کرد. در بند هفتم این بیانیه آمده است:

طرح ادعاهای تاریخی در مورد سرزمین های ایران، اگر چه همواره به نفع ایرا ن است، ما آن را به هیچ وجه به مصلحت امنیت منطقه نمی دانیم و تجربه ادعاهای مشابه از سوی عراق درس عبرتی در این زمینه است.

جزیره ابوموسی یکی از چهارده جزیره استان هرمزگان است که بیشترین فاصله از سواحل ایرانی خلیج فارس را دارد و طول و عرض آن در حدود 5/4 کیلومتر است.»

«جزایر ایرانی خلیج فارس» در 159 صفحه مصور به قلم «کیانوش کیانی هفت لنگ»، «مانی سعیدی» و «رضا راه چمنی» تآلیف و توسط انتشارات «اسرار دانش» با مشارکت «نیروی دریایی سپاه پاسداران» در سه هزار جلد منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار