طرح کوشنر برای فریفتن تشکیلات خودگردان با پول سعودی‌ها و امارات

داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان بخشی از طرح خود برای «معامله قرن» طرحی را آماده کرده که خواستار سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری در فلسطین با پول سعودی‌ها و امارات است.
کد خبر: ۳۳۵۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱ - 27February 2019

طرح کوشنر برای فریفتن تشکیلات خودگردان با پول سعودی‌ها و اماراتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «جارد کوشنر»، مشاور و داماد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در سفر هفته جاری‌اش به کشور‌های غرب آسیا برای پیشبرد طرحی تلاش خواهد کرد که هدف آن ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های فلسطین و کشور‌های عربی همسایه اسرائیل خواهد بود.

طرح کوشنر خصائصی دارد که کارشناسان و تحلیلگران گفته‌اند احتمالاً با موافقت مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین مواجه نخواهد شد.

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده این طرح بخشی از طرح صلح کوشنر یا «معامله قرن» است. داماد ترامپ که از دو سال پیش مشغول کار بر روی طرحی برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها است به سران کشور‌های عربی گفته هدف از این مشوق اقتصادی، فراهم کردن فضایی است که بتواند طرفین را به دادن امتیاز‌های سیاسی ترغیب کند.

کوشنر در مصاحبه‌ای با اسکای‌نیوز عربی گفت: «چیزی که ما متوجه شده‌ایم این است که درگیری‌ها فقط فرصت را از افراد برای تجارت و تلاش برای بهبود زندگی‌شان سلب می‌کند. امیدواریم اگر بتوانیم این مسئله را حل کنیم، شاهد بروز فرصت‌های زیادی برای مردم فلسطین، اسرائیلی‌ها و مردم سراسر منطقه خواهیم بود.»

کاخ سفید اشاره‌ای به جزئیات این بسته اقتصادی نکرده، اما تحلیلگران آگاه گفته‌اند طرح مذکور حدوداً ۲۵ میلیارد دلار در کرانه باختری و غزه و ۴۰ میلیارد دلار در مصر، اردن و شاید لبنان سرمایه‌گذاری خواهد شد.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، بخش عمده این پول را کشور‌های ثروتمند منطقه تأمین خواهد کرد. ایالات متحده هم به این پروژه کمک مالی خواهد کرد، اما رقم آن مشخص نیست.

کوشنر که طرح او موسوم به «معامله قرن» باعث گمانه‌زنی‌های فراوانی در منطقه شده در مصاحبه با اسکای‌نیوز گفت: اندکی بعد از برگزاری انتخابات سراسری در اراضی اشغالی فلسطین از این طرح رونمایی خواهد کرد. او از اظهارنظر درباره اینکه آیا طرحش شامل مفادی برای تشکیل دولت مستقل فلسطین هم هست یا خیر خودداری کرد. در مصاحبه اسکای‌نیوز او اظهارات مبهمی در این خصوص مطرح کرد.

کوشنر گفت: «این طرح سیاسی که بسیار مفصل است قرار است وضعیت مرز‌ها را مشخص کرده و مسائل مربوط به وضعیت نهایی را حل و فصل کند. هدف حل و فصل مسائل مربوط به مرز‌ها این است که این مرز‌ها در واقع از بین برداشته شوند. اگر مرز‌ها برداشته شود، صلح برقرار شده و هراس کمتری از اقدامات تروریستی وجود داشته باشد، می‌توان امید به گردش آزادانه‌تر کالا‌ها و رفت و آمد آزادانه‌تر افراد داشت که این، فرصت‌های بسیار بیشتری ایجاد می‌کند.»

نیویورک‌تایمز نوشته اگر منظور کوشنر از «حذف مرزها» این است که فلسطینی‌ها قادر به تشکیل دولت مستقل نخواهد بود غیرواقع‌بینانه است که انتظار داشته باشیم فلسطینی‌ها در ازای سرمایه‌گذاری اقتصادی از آرمان‌های ملی خودشان دست بکشند.

«مارتین ایندیک»، نماینده ویژه دولت سابق آمریکا در مذاکرات صلح خاورمیانه گفت: «جلب حمایت برای این طرح چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی کار بسیار دشواری است. اگر چانه‌زنی‌ها بر سر این باشد که ما ۶۵ میلیارد می‌دهیم تا شما فلسطینی‌ها و کشور‌های عربی از مطالبات سیاسی خودتان برای داشتن کشوری مستقل بر اساس مرز‌های سال ۶۷ به پایتختی اورشلیم (قدس) شرقی دست بکشید، فکر نمی‌کنم آن‌ها پولی برای این کار پرداخت کنند. ظاهراً کل این طرح بر اساس مفروضه‌های غلط بنا شده است.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها