کدخدایی در نشست خبری:

مجلس و شورای نگهبان درباره تصویب پالرمو و CFT اختلاف‎نظر دارند

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تلاش مجلس برای به تصویب رساندن CFT و پالرمو گفت: شورای نگهبان و مجلس بر سر این موضوع با هم اختلاف نظر دارند که این پرونده برای تصمیم‌گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است.
کد خبر: ۳۳۵۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷ - 02March 2019

//به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‎پرس، «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز (شنبه 11 اسفند) با اصحاب رسانه با اشاره به درگذشت آیت‌الله مومن و ضمن تسلیت این ضایعه به حوزه‎های علمیه و عموم مردم اظهار داشت: فقدان آیت‌الله مومن در حقیقت نه تنها برای جامعه علمی کشور و سایر نهادها بلکه برای شورای نگهبان نیز خسران و مصیبت بزرگی بود؛ چراکه ایشان یکی از ارکان مهم این شورا بود.

وی در ادامه، بررسی لایحه بودجه سال جدید کل کشور را از دستورکارهای مهم اخیر شورای نگهبان عنوان کرد و گفت: به دلیل بررسی یک طرح و یک لایحه مهم و مفصل در شورای نگهبان، تاکنون این شورا نتوانسته کلیات بودجه را مورد بررسی قرار دهد.

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان کلیات بودجه را به طور دقیق مورد بررسی قرار می‎دهد، تصریح کرد: با برگزاری جلسات فوق‎العاده در هفته جاری لایحه بودجه را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

این مقام مسوول با اشاره به طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان داخلی برای حمایت از کالاهای ایرانی گفت: این طرح به دلایل مختلف که ضعف و عدم تحقق اجرایی شدن سیاست‌های آن مبنی بر حمایت از تولیدات ملی در نظر نگرفته شده است، با ایرادات شورای نگهبان مواجه و به مجلس ارجاع داده شد تا تغییرات لازم از سوی نمایندگان اعمال شود.

وی با اشاره به تلاش مجلس برای به تصویب رساندن CFT و پالرمو گفت: شورای نگهبان و مجلس بر سر این موضوع با هم اختلاف‎نظر دارند که این پرونده برای تصمیم‎گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است؛ لذا تصمیم‎گیری مجمع در راستای حفظ منافع کشور خواهد بود و می‌تواند باعث رفع اختلاف شورای نگهبان و مجلس شود.

کدخدایی در واکنش به اظهارات رئیس‎جمهور مبنی بر اینکه شواری نگهبان 2 لایحه پالرمو و CFT را تائید کرده است، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان به هیچ وجه این دو لایحه را تایید نکرده و این لوایح با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد و به مجلس ارسال شد و چون بر سر این موضوع میان مجلس و شورای نگهبان اختلاف وجود دارد، در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی می‎شود.

وی در واکنش به اینکه برخی درباره این لوایح درخواست رفراندوم دارند، بیان کرد: هراسی از این موضوع وجود ندارد، اما تا زمانی که مراجع قانونی وظایف خود را انجام نداده‌اند بیان این مسئله موضوعیت ندارد و باید دید مجمع تشخیص مصلحت چه تصمیمی می‌گیرد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا موضوع هزینه انتخابات برای کاندیدا‌ها و همچنین بحث رجل سیاسی در لایحه جامع انتخابات مدنظر قرار گرفته است، گفت: مجلس و دولت در حال بررسی قوانین مربوط به انتخابات هستند و امیدواریم موارد اصلاحی در مجلس مدنظر قرار بگیرد، البته بررسی این موضوع اکنون در مراحل ابتدایی است و احتمال دارد بررسی لایحه جامع انتخابات به سال آینده موکول شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: مسائلی که مربوط به انتخابات بوده همچون بحث رجل سیاسی را شورای نگهبان انجام داده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا عدم اقناع افکار عمومی درباره رد صلاحیت‌ها و همچنین نظارت استصوابی شورای نگهبان می‌تواند در حضور مردم در انتخابات آتی تأثیرگذار باشد، اظهار کرد: شورای نگهبان بر اساس قانون وظایفی دارد که به آن عمل می‌کند و مسائل را به صورت شفاف توضیح داده مگر آن که افرادی قانون را قبول نداشته باشند و بخواهند ایراد بگیرند.

کدخدایی همچنین درباره لایحه جامع انتخابات هم بیان کرد: مدت‌هاست پیگیر این لایحه هستیم و کاش مجلس زودتر به فکر اصلاح قانون انتخابات می‌افتاد؛ اما امیدواریم با بررسی آن هرچه سریع‌تر این اصلاحیه به انتخابات آتی برسد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه بر اساس لایحه جامع انتخابات، دولت در حقیقت انتخابات را دولتی کرده و نظارت را از شورای نگهبان به نحوی گرفته است، نظر شما نسبت به این موضوع چیست؟ گفت: هر طرح و لایحه‌ای تا زمانی که در مجلس بررسی و تصویب نشود در حقیقت یک پیشنهاد است و شورای نگهبان هم نمی‌تواند نسبت به آن اعلام نظر کند.

انتهای پیام/151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار