روایت دیدار با بانوی شاعر به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س)؛

ماجرای پناهندگی «سیمین‌دخت وحیدی» به آمریکا/ مجموعه شعری که پیدا شد

جمعی از شاعران جوان و پیشکسوت به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن به دیدار سیمین‌دخت وحیدی، پیشکسوت عرصه شعر کشور رفتند.
کد خبر: ۳۳۵۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱ - 02March 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از فارس، جمعی از شاعران جوان و پیشکسوت به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن به دیدار سیمین‌دخت وحیدی از پیشکسوتان عرصه شعر کشور رفتند و با او دیدار کردند.

بر اساس این گزارش در این دیدار رضا اسماعیلی، عباس براتی‌پور، مهدی بوشهریان، قاسم صرافان، رضا رسولی، فاطمه نانی‌زاد و فاطمه افشاریان حضور داشتند.

این دیدار که در فضایی بسیار صمیمانه و شاعرانه برگزار می‌شد با بیان خاطرات شاعران پیشکسوت از این بانوی شاعر آغاز شد و با شعر خوانی نیز همراه بود.

مهدی فروغی فرزند سیمیندخت وحیدی ضمن خوشامدگویی به شاعران حاضر درباره وضعیت کنونی خانم وحیدی توضیحاتی داد و گفت: ایشان در حال حاضر مشکلی ندارند و وضعیت عادی را طی می‌کنند.

ایثار را باید از سیمین دخت وحیدی آموخت

رضا اسماعیلی در این دیدار اظهار داشت: ایثار را باید از خانم وحیدی آموخت چرا که ایشان هر سال نوبت شعرخوانی خود را به جوان‌تر‌ها می‌دهد و این باید برای دیگران که تاکید دارند هر سال در این دیدار با رهبر انقلاب حضور داشته باشند نوعی درس است.

عباس براتی‌پور در این دیدار هم که برای خانم وحیدی از پیشکسوتان شعر کشور هستند آرزوی سلامتی دارم. من از ایشان عکس‌های بسیاری در اختیار دارم. قصد داشتم آن‌ها را همراه خودم بیاورم، اما در اولین فرصت این عکس‌ها را در اختیار خانواده خود قرار خواهم داد.

در ادامه این سخنان فرزند سیمین‌دخت وحیدی اظهار داشت: همه در پی عکس‌های جبهه و شعر‌های حاج خانم هستند.

رضا اسماعیلی هم ضمن اشاره به دوران دفاع مقدس اظهار داشت: یادم هست در آن زمان شعرخوانی‌های بسیاری داشتیم. حتی یک سال کنگره شعر برگزار کردیم و پس از جنگ بازدید از مناطق جنگی را در کنار خانم وحیدی تجربه کردم. خانم وحیدی و سپیده کاشانی دو شاعر شاخص دهه اول انقلاب هستند که اشعار ایشان در مجله زن روز و فصلنامه هنر منتشر می‌شد. یادم هست که در هر شماره یک شعر از خانم وحیدی و کاشانی منتشر می‌شد.

در ادامه سیمین‌دخت وحیدی با مخاطب قرار دادن عباس براتی پرسید در حال حاضر چه می‌کنید که براتی‌پور توضیح داد:‌تا پیش از این به حوزه هنری می‌رفتم هر چند ۲۶ سال فعالیت می‌کردم، اما در حال حاضر فقط به انجمن قلم می‌روم و کار را در حوزه را واگذار کردم.

فضایی شاعرانه با حضور شاعران جوان و پیشکسوت

فضای این دیدار همچنان صمیمانه بود و کم کم شاعران جوان‌تر هم به سایرین پیوستند تا عصر یکی از روز‌های پایانی سال گردهمایی شاعران جوان و پیشکسوت در منزل یک بانوی شاعر ماندگار شود.

رضا اسماعیلی از خانم وحیدی پرسید این روز‌ها چه می‌کنید که این بانوی شاعر پاسخ داد: هیچ دستم خالی است. شعر نمی‌گویم، دیگر نمی‌شود شعر نمی‌آید که بگویم، مطالعه هم نمی‌کنم.

در این دیدار که در جمعی بسیار صمیمانه صورت می‌گرفت رضا اسماعیلی با توضیحاتی که خانم وحیدی در نظم و نثر هر دو چیره‌دست هستند، اظهار داشت: سیمین‌دخت وحیدی در سن ۲۵ سالگی اولین کتاب داستان خود را منتشر کرد. دیوان اشعار که شامل غزل، رباعی و دو بیتی می‌باشد در این مجموعه گنجانده شده، اشعار نیمایی و سپید هم در بخش پایانی آمده است.

اسماعیلی در ادامه یک غزل از خانم و حیدی خواند.

عباس براتی‌پور نیز به مجموعه «زنان سخنور» اشاره کرد و گفت: خانم وحیدی برای گردآوری این مجموعه تلاش بسیاری کردند تا اهالی قلم زن آثارشان در این مجموعه گنجانده شود.

شاعری که در نقاشی هم قلم توانمندی دارد

رضا اسماعیلی با بیان اینکه سیمین‌دخت وحیدی علاوه بر شعر، نقاشی چیره‌دست است، گفت: برای مجله شاهد به منزل خانم وحیدی آمدم تا با ایشان مصاحبه‌ای داشته باشم. یادم هست دهه اول انقلاب بود. در منزل ایشان تابلو‌هایی از نقاشی که به واسطه هنر ایشان پدید آمده بود، نصب شده بود. متوجه شدم ایشان علاوه بر شعر نقاش زبردستی است.

کتابی که ۴۶ سال توقیف بود

وی افزود: زبان خانم وحیدی به روز و با طراوات است. «لاله‌های داغدار»، «شناسنامه باران» از جمله آثار موفق ایشان است. کتاب «لاله‌های داغدار» ۴۶ سال توقیف بود و فکر می‌کنم در حال حاضر یک نسخه از آن هم در دسترس نباشد، زیرا دست‌نویس بود.

عباس براتی‌پور هم به یکی از موفق‌ترین اشعار سیمین‌دخت وحیدی اشاره کرد و توضیح داد:‌در زمان رحلت حضرت امام (ره) بنده محمدعلی مردانی و خانم وحیدی یک مجله از اشعار منتشر می‌کردیم. اشعاری را جمع‌آوری، اصلاح و منتشر می‌کردیم. «بر تربت خورشید»، «غم دلدار» و «چشم بیمار» از آن جمله است.

ماجرای دیدار با پزشکی که همنام سیمین‌دخت وحیدی است

به گفته این شاعر پیشکسوت زمانی بیمار بودم و در بیمارستان ۵۰۲ بستری شدم. جالب اینکه نام پزشکم سیمین وحیدی بود. به ایشان گفتم من شاعرم ایشان هم گفت: من نیز شاعرم و دو مجموعه شعر دارم. گفتم شما با خانم سیمیندخت وحیدی تشابه اسمی دارید گفت: بله می‌دانم. با ایشان تماس گرفتم و با او آشنا هستم.

وی در ادامه ضمن اشاره به آثار موفق سیمین‌دخت وحیدی آن‌ها را تهییج کننده و موفق دانست.

سیمین دخت وحیدی در این دیدار یکی از غزل‌های خود را برای حاضران خواند.

گلایه شاعران جوان به عدم دعوت از بانوان شاعر در برخی مناسبت‌ها

در این دیدار فاطمه افشاریان از شاعران جوان کشورمان با بیان اینکه باید قدر و منزلت شاعران پیشکسوت زن، چون سیمیندخت وحیدی گرامی داشته شود و آن را ارج نهیم، گفت:‌اغلب دیده می‌شود که شاعران پیشکسوت زن در بزرگترین برنامه‌ها وکنگره‌های ادبی خبری نیست. از سوی دیگر شاهدیم در ایامی که مختص بانوان است و برنامه‌هایی همچون شب شعر‌ها بانوان غایب هستند و به شعرخوانی دعوت نمی‌شوند در حالی که در ایامی، چون فاطمیه و میلاد حضرت زهرا (س) باید فرصتی برای حضور بانوان شاعر در مراسم‌ها تدارک دیده شود.

عباس براتی‌پور با تائید این جمله شاعر جوان ابراز داشت: بنده، خانم وحیدی و حاج‌آقا مردانی در سال‌های ۶۰ به اردو‌های دانش‌آموزی می‌رفتیم. دختر‌های دانش‌آموز با خانم وحیدی آموزش‌های لازم را می‌دیدند و بسیاری از افرادی که در آن روزگار شاگرد ایشان بودند سروده‌هایشان در کتاب بانوانی که خانم وحیدی منتشر کردند، چاپ شده است. هر چند برخی بانوان شاعر پس از ازدواج، با شعر خداحافظی کردند.

بانوان شاعر پس از انقلاب همپای مردان پیش آمدند

رضا اسماعیلی هم به حضور زنان شاعر در عرصه ادبیات معاصر اشاره کرد و گفت:‌پس از انقلاب اسلامی بانوان شاعر همپای مردان رشد کردند. پیش آمدند، اما در معرفی آن‌ها کوتاهی کردیم. هر چند باید سنت قدرشناسی در جامعه را زنده کنیم.

قاسم صرافان نیز در این دیدار ضمن اشاره به موفقیت بانوان در عرصه ادبیات کشور، خاطرنشان کرد: در چند کنگره‌ای که بنده داور بودم بانوان برگزیدگان اول تا سوم جشنواره را تشکیل می‌دادند هر چند در هیأت‌ها بانوان حذف هستند و در یکسری برنامه‌ها با احتیاط دعوت می‌شوند، اما نمی‌توان حضورشان را نادیده گرفت.

فروغی فرزند سیمیندخت وحیدی هم ضمن اشاره به گردآوری آثار سیمیندخت وحیدی اظهار داشت: زمانی که آقای پرویز معاون فرهنگی وزارت ارشاد بود خانم وحیدی ۲۰مجموعه شعر بانوان را جمع‌آوری کرده و با توجه خاص ارشاد چاپ شد. این یک کار ارزشمند و ابتکار خوب بود. چرا که معتقد هستند شعر بانوان حجم وسیعی از شعر جامعه امروز را تشکیل می‌دهد. این ۲۰ کتاب طی ۲ سال چاپ شد و این مجموعه به خوبی دیده شد. در حال حاضر هم باید چنین همتی به وجود آید.

اسماعیلی ضمن تاکید بر اینکه یکی از کار‌هایی که خانم وحیدی انجام دادند، اما در فضای رسانه‌ای کمتر به آن پرداخته شد دیدار شاعران با رهبر انقلاب و ایجاد فرصت ایشان برای شعرخوانی شاعران جوان بود، گفت: یکی از کار‌های خانم وحیدی که در فضای رسانه‌ای کشور دیده نشد این بود که ایشان چند سال پی در پی نوبت شعرخوانی خود را به جوان‌تر‌ها می‌دهد. این یک حرکت نمادین است که باید قدر دانسته شود. اگر این مسئله برجسته سازی می‌شد افرادی که هر سال بر حضور تاکید داشتند، کوتاه می‌آمدند.

فرزند سیمیندخت وحیدی در راستای این موضوع و دیدار شاعران با رهبر انقلاب هم گفت: بله این نکته درستی است و یادم هست رهبر انقلاب فرموده بودند: «بعضی‌ها یاد بگیرند».

چرا شاعران زن در دیدار سالانه با رهبر انقلاب کمتر از مردان شعر می‌خوانند

عباس براتی‌پور هم به دیدار سالانه شاعران با رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: در این دیدار سالانه تعدادی از بانوان به شعرخوانی می‌پردازد، اما نکته قابل توجه اینکه تعداد شاعران زن که به شعرخوانی می‌پردازند کمتر از آقایان است. امثال ما باید نظاره‌گر باشند و شاعران جوان در این دیدار شعر بخوانند. من بار‌ها هم از شعرخوانی شاعران پیشکسوت انتقاد کرده و گفتم که باید فرصت‌های شعرخوانی بیشتر به دختران و پسران جوان داده شود.

ماجرای اعتراض سیمین‌دخت وحیدی به محل استقرار بانوان

فروغی هم اظهار داشت: بانوان نباید منفعل عمل کنند. حاج خانم وحیدی جلسات شعر رهبر انقلاب می‌رفتند. وقتی سفره افطار پهن می‌شد اغلب بانوان شاعر اغلب در انتهای سفرهمی‌نشستند، اما خانم وحیدی از این تبعیض به رهبر انقلاب اعتراض کردند که مگر فاصله بین خانم‌ها و آقایان داریم. رهبر انقلاب هم بلافاصله گفته بودند بیایید کنار من بنشینید، اما حاج خانم گفته بودند مسئله من نیستم مشکل تمام بانوان شاعر هستند که محل نشستن‌شان انتهای سفره است.

رضا اسماعیلی در این دیدار اظهار داشت: این ویژگی خانم صفارزاده بود که هر جا می‌دید با بی‌عدالتی رفتار می‌شود با جسارت ایستاده و دفاع می‌کرد.

فاطمه افشاریان هم در این رابطه اظهار داشت: رهبر انقلاب به شعر بانوان خوشبین هستند. در دیداری که بنده به عنوان شاعر حضور داشتم یادم هست رهبر انقلاب گفتند خانم‌ها چه شعر‌های خوبی می‌خوانند. اما نکته جالب این دیدار ماجرای پناهندگی سیمیندخت وحیدی در جوانی به آمریکا بود.

شایعه شده بود وحیدی به امریکا پناهنده شده!

مهدی فروغی فرزند سیمیندخت وحیدی با تشریح انتشار این شایعه توضیح داد: در زمانی در سال‌های ۶۰ تا ۶۲ خانم وحیدی به آمریکا رفته بودند تا خواهر و برادر خود را ملاقات کنند. در کشور ما این شایعه منتشر شد که ایشان پناهنده شده است. بلافاصله از رادیو در کشور آمریکا به سراغ ایشان می‌آیند تا مصاحبه‌ای داشته باشند. حاج خانم متعجب می‌پرسند چه کسی گفته قرار است من در آمریکا بمانم. برای چه باید با شما مصاحبه کنم، حتی یک شعر هم نمی‌خوانم.

شعری که بانوی شاعر برای منتشر کننده شایعه سرود

خانم وحیدی پس از این ماجرا در پاسخ فردی که این شایعه را منتشر کرده بود شعری با عنوان «یادگار تو» سرود.

امشب به یادگار تو اندیشه می‌کنم
در فصل بی‌بهار تو اندیشه می‌کنم

تهمت زدی مرا که پناهنده شد به غرب
برتلخی شعار تو اندیشه می‌کنم

چون در طریق اهل ادب نیست دشمنی
بر تیغ جانشکار تو اندیشه می‌کنم

پر بودی از حسد به خدا این دروغ نیست
بر حرف ناگوار تو اندیشه می‌کنم

فرزند سیمیندخت وحیدی به نکته جالب دیگری اشاره کرد و گفت: «اوراق پشیمان» عنوان اثر خانم وحیدی است که ما از حضور آن بی‌اطلاع بودیم. پس از واقعه ۷ تیر این اثر در انبار منزل شهید سلیمی پیدا می‌شود؛ و جالب اینکه این کتاب هیچ گاه منتشر نشد.

وی به نامه نگاری‌های شهید سلیمی و سیمین دخت وحیدی در راستای انتشار کتاب اشاره کرد و بیان داشت:، چون شهید سلیمی در پی انتشار این کتاب بود و از سویی کتاب حروف چینی مملو از غلطی داشت، نامه نگاری شد که خانم وحیدی عنوان کردند این کتاب به حدی غلط دارد که اگر قرار به اصلاح باشد کتاب دیگری خواهد شد، چون مسیر تهران تا جهرم را باید طی کند، این کتاب هیچگاه چاپ نشد ما هم خبری از آن نداشتیم.

بوشهریان در خاتمه این مراسم ضمن تبریک مجدد روز زن به سیمین‌دخت وحیدی لوحی را که سردار نقدی معاون فرهنگی سپاه به این بانوی پیشکسوت تقدیم کرده بود را قرائت کرد و از تلاش‌های مجدانه ۶۰ سال ادب‌پژوهی سیمیندخت وحیدی قدردانی شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها