توطئه رژیم آمریکا در سوریه؛

از «ایجاد منطقه حائل» تا «متمرکز کردن تروریست‌های داعش» در سوریه

توطئه آمریکا در ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه، صراحتاً روز یکشنبه ۲۸ بهمن در جریان کنفرانس مونیخ از زبان «جیمز جفری» نماینده آمریکا در امور سوریه خارج شد و او گفت: «ما اجازه نمی‌دهیم بشار اسد کنترل مناطق شمالی و شمال شرقی سوریه را در دست بگیرد».
کد خبر: ۳۳۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵ - 02March 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از میزان، مقام معظم رهبری روز دوشنبه ششم اسفند، در دیدار بشار اسد با معظم‌له پیروزی جریان مقاومت در سوریه را موجب عصبانیت آمریکایی‌ها و تلاش آنان برای طراحی توطئه‌های جدید دانستند و با اشاره به نمونه‌ای در این زمینه گفتند: مسئله منطقه حائل که آمریکایی‌ها در سوریه به دنبال ایجاد آن هستند، از جمله‌ی این توطئه‌های خطرناک است که باید با قاطعیت آن را رد کرد و در مقابل آن ایستاد.

آمریکا؛ ضربه‌گیر برای داعش

آمریکایی‌های متجاوز از شهریور ۱۳۹۳ (سپتامبر ۲۰۱۴) بدون مجوز دولت قانونی سوریه و به اسم ائتلاف ضدداعش به سوریه لشکرکشی کردند. تجاوز آمریکا به سوریه در روند مبارزه ارتش این کشور با تروریست‌ها بویژه عناصر داعش، خلل ایجاد کرد و نظامیان متجاوز آمریکایی در سوریه نه تنها با داعش نمی‌جنگیدند که در هر مهلکه‌ای که عناصر داعش زمینگیر می‌شدند، به نجات آن‌ها می‌شتافتند؛ در این رابطه اسناد و نشانه‌های متقن و غیرقابل خدشه‌ای وجود دارد.

هلی‌‎بُرن هواپیما‌های آمریکایی برای نجات تروریست‌ها

تنها در یک نمونه، در اواخر خرداد سال ۹۶ اسپوتنیک به نقل از یک عضو پارلمان سوریه نوشت که آمریکا اجازه داده است ۱۲۰ عنصر داعش با سلاح خود از «رقه» در شمال شرق سوریه خارج شده و به سمت «السخنه» واقع در «حمص» در غرب سوریه بروند تا خطری برای منطقه «تدمر» ایجاد کنند.

در همان مقطع زمانی، اسپوتنیک اعلام کرد که در اواخر می ۲۰۱۷ (اوایل خرداد ۹۶) هواپیما‌های آمریکایی در رقه سوریه، هلی‌‎بُرن کرده و شماری از سرکرده‌های داعش را به مناطق نامشخصی منتقل کردند.

مورد اشاره شده در بالا تنها یک نمونه از ده‌ها مورد حمایت و لجستیک آمریکا برای گروه تروریستی داعش در سوریه بوده است.

کشتار مردم سوریه توسط جنگنده‌های آمریکا به بهانه مبارزه با داعش

از سویی دیگر، متجاوزان آمریکایی در مدت پنج سال حضور خود در سوریه، به کرات طی حملاتی بجای عناصر تروریست داعش، غیرنظامیان بیگناه سوری را هدف قرار می‌دادند. آمریکایی‌ها چندین بار در طول پنج سال اخیر ناگزیر شدند که به کشتار غیرنظامیان سوری توسط نیروهایشان اعتراف کنند؛ البته نام این جنایت‌ها را «اشتباه سهوی» گذاشتند!

۲ هزار نظامی و ۱۴ پایگاه آمریکایی در سوریه

۲ هزار نظامی متجاوز آمریکایی هم اکنون در سوریه حضور دارند؛ همچنین آمریکایی‌ها در طول پنج سال اخیر، ۱۴ پایگاه نظامی در سوریه ایجاد کرده‌اند که از این تعداد ۱۲ پایگاه در شمال و شمال شرق این کشور قرار دارند.

از جمله پایگاه‌های آمریکایی واقع در ناحیه شرقی سوریه می‌توان به پایگاه «صباح‌الخیر» در شهر «حسکه» محل استقرار بالگرد‌های جنگی آمریکا؛ پایگاه «تل سمن» در شهر «رقه» مرکز شنود و جاسوسی نظامی آمریکا و پایگاه‌هایی نظیر «دیریک»، «الجلبیه»، «عین عیسی» و... اشاره کرد.

ادعای ترامپ در خروج نیرو‌های متجاوز آمریکایی از سوریه

صبح روز چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ برابر با ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا طی توئیتی اعلام کرد می‌خواهد دو هزار نیروی آمریکایی را از سوریه خارج کند.

اعلام ترامپ مبنی بر بیرون کشاندن نظامیان آمریکایی از سوریه، موجی از انتقادات و مخالفت‌ها را در داخل آمریکا برانگیخت و کار حتی به استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع کابینه ترامپ هم کشید.

چند روز پس از اعلام ترامپ مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، پنتاگون وزارت جنگ آمریکا، برنامه‌ای را برای این امر تدوین کرد. ظاهراً از زمان اعلام خروج نظامیان متجاوز آمریکایی از سوریه، تاکنون تعدادی از آنها، سوریه را به مقصد اقلیم کردستان عراق ترک کرده‌اند.

توطئه جدید آمریکا؛ ایجاد «منطقه حائل» در شمال سوریه

اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که اعلام خروج نظامیان آمریکایی از سوریه تنها یک تاکتیک برای فریب است و سردمداران آمریکا پس از شکست و اضمحلال کامل داعش توسط محور مقاومت و ناامید شدن از پیشبرد نقشه‌هایشان توسط تروریست‌ها، در پی توطئه‌ای جدید هستند و آن توطئه ایجاد «منطقه حائل» در شمال سوریه است.

«منطقه حائل» یا «Buffer zone» به منطقه‌ای اشاره دارد که باعث جدایی دو یا چند ناحیه از یکدیگر می‌شود.

ترامپ حتی پیش از آنکه سکاندار کاخ سفید شود، در جریان کارزار انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ از هدفش برای ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه با پول کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، پرده برداشته بود.

چندی پیش روزنامه «واشنگتن پست» خبر داد که پنتاگون در حال کار روی طرحی برای ایجاد منطقه حائل در شمال شرقی سوریه با مشارکت کشور‌های اروپایی است.

تاکید نماینده ویژه آمریکا بر اشغال سوریه!

اما توطئه آمریکا در ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه، صراحتاً در روز یکشنبه ۲۸ بهمن در جریان کنفرانس مونیخ از زبان «جیمز جفری» نماینده آمریکا در امور سوریه خارج شد و او گفت: «ما اجازه نمی‌دهیم بشار اسد کنترل مناطق شمالی و شمال شرقی سوریه را در دست بگیرد».

اهداف آمریکا از توطئه ایجاد «منطقه حائل»

این سخنان بی‌پرده «جیمز جفری» مستقیماً بیانگر خوی تجاوزگری و اشغالگری آمریکایی‌ها بود. به طور کلی رژیم آمریکا، دو هدف عمده را از ایجاد منطقه حائل در سوریه پیگیری می‌کند؛ نخست تمدید حضور اشغالگرایانه خود در سوریه و دوم، فراهم کردن شرایط برای حیات مجدد تروریست‌های به هزیمت رفته در سوریه جهت تهدید ثبات دولت مرکزی این کشور.

واکنش روسیه

اما توطئه آمریکا در ایجاد منطقه حائل در سوریه با واکنش روسیه نیز مواجه شده است؛ «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اواخر بهمن ماه، در جریان سخنرانی خود در کنفرانس مونیخ به آمریکایی‌ها یادآور شد که حضورشان در سوریه غیرقانونی است و طبیعتاً طرح‌های ارائه شده از جانب آن‌ها از جمله ایجاد منطقه حائل، فاقد اعتبار می‌باشد. لاوروف به آمریکایی‌ها توصیه کرد بجای پیشبرد توطئه‌هایی نظیر ایجاد منطقه حائل در سوریه، بر «روند مذاکرات آستانه» متمرکز شوند.

تلاش آمریکا برای ناامن کردن مجدد سوریه

مذاکرات آستانه که تاکنون ۱۱ دور آن با محوریت ایران و روسیه و ترکیه برگزار شده است، طی دو سال اخیر دستاورد‌های زیادی را برای بازگرداندن آرامش و صلح به سرزمین سوریه داشته است. مهمترین دستاورد این مذاکرات، توافق بر سر تشکیل «مناطق کاهش تنش» در سوریه بود که موجب پایان جنگ و ناامنی در بسیاری از نقاط این کشور، شد.

آمریکا در «التنف» به دنبال چیست؟

اما علاوه بر تلاش واشنگتن برای ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه، یکی دیگر از توطئه‌های آمریکا علیه سوریه، بازیابی عناصر داعش در پایگاه «التنف» در مرز سوریه و عراق است.

پس از اعلام ترامپ مبنی بر خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت: نظامیان آمریکایی اگر از تمام مناطق سوریه خارج شوند، از منطقه «التنف» خارج نمی‌شوند.

منطقه التنف واقع در نوار مرزی سوریه و عراق از این حیث برای آمریکایی‌های اشغالگر اهمیت دارد که مانع ارتباط استراتژیک بغداد و دمشق برای در نطفه خفه کردن تروریست‌ها می‌شود.

متمرکز کردن تروریست‌های داعش در التنف توسط آمریکا

اسناد و شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر آنکه آمریکا با شناسایی و جذب بازمانده‌های داعش و گسیل آن‌ها به پایگاه التنف، ضمن آموزش به این تروریست‌ها، آن‌ها را برای جنگ مجدد با ارتش سوریه و کشتار مردم این کشور آماده می‌کند. «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه، مهرماه سال جاری در مصاحبه با راشاتودی، این توطئه آمریکایی‌ها را افشا کرد.

همچنین در ۲۱ بهمن ماه نیز خبر توافق نیرو‌های کُرد تحت حمایت آمریکا با عناصر داعش برای انتقال آن‌ها از کرانه شرقی فرات به سمت پایگاه التنف در مرز سوریه با عراق رسانه‌ای شد.

به هر ترتیب توطئه آمریکایی‌ها برای ایجاد منطقه حائل در شرق و شمال شرقی سوریه و همچنین متمرکز کردن تروریست‌های داعشی در نوار مرزی عراق و سوریه، موضوعاتی است که دولت و ارتش دو کشور عراق و سوریه به عنوان بازیگران محور مقاومت باید همواره مطمح نظر داشته باشند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار