قنادباشی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

همنوایی آل سعود با سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا‌یی‌ها/ سناریوی غربی‌ها علیه ایران منقضی شده است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بحث تصاحب جزایر سه گانه ایران طی چند سال اخیر همواره دستاویزی برای امیرنشین‌های خلیج فارس، کشور‌های کوچک پادشاهی و همچنین عربستان بوده است، تا از این طریق همنوایی خودشان را با سیاست‌های آمریکا علیه ایران اعلام کنند.
کد خبر: ۳۳۵۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰ - 04March 2019

سناریوی تاریخ مصرف گذشته غرب علیه ایران/ غرب علیه ادعای تصاحب جزایر 3 گانه ایران دستاویز غرب برای فشار علیه ایران است/ وحدت ملت و دولت مانع از دست درازی به تمامیت ارضی کشور«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، اظهار داشت: بحث تصاحب جزایر سه‌گانه ایرانی طی چند سال اخیر همواره دستاویزی برای امیرنشین‌های خلیج فارس، کشور‌های کوچک پادشاهی و همچنین عربستان بوده است، تا از این طریق همنوایی خودشان را با سیاست‌های آمریکا علیه ایران اعلام کنند. کشورهای حاشیه خلیج فارس، چون در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی در ضدیت با ایران از دیرباز تاکنون ناتوان بودند؛ لذا تنها گزینه‌ای که برای آنها باقی مانده است تا همسویی خودشان را با سیاست‌های واشنگتن و تل‌آویو اعلام کنند، ادعای حاکمیت بر جزایر سه‌‌گانه ایرانی خلیج فارس است.

وی افزود: ما نباید موضع‌گیری آن‌ها را بر اساس یک موضع‌گیری مبتنی بر منافع ملی این کشور‌ها قلمداد کنیم، بلکه موضع‌گیری آن‌ها یک نوع نشانه سرسپردگی بی‌چون و چرا به آمریکا را نشان می‌دهد و می‌خواهند با این ادعا به جهانیان ثابت کنند که حاضر به نوکری و همسو شدن با سیاست‌های آمریکا هستند.

قنادباشی خاطرنشان کرد: طبیعتا با روی کارآمدن «دونالد ترامپ» و تشدید سیاست‌های ضدایرانی واشنگتن علیه ایران، کشور‌های عربی تلاششان را در این عرصه افزایش می‌دهند. با گسترش فشار‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آمریکا علیه ایران کشور‌های خلیج فارس هم به تناوب این فشار‌ها و برای اینکه ثابت کنند در راستای سیاست‌های ترامپ قدم برمی‌دارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اما این ادعا به هیچ وجه قابل توجه نیست و نباید برای این ادعا و سخنان حسابی باز کرد؛ زیرا تاثیری در معاملات منطقه ندارد. قبلا این ادعا‌ها را در شورای همکاری خلیج فارس سر می‌دادند و این بار سعی کردند این ادعا را در گستره‌ای بزرگتر و در شورای نشست وزاری خارجه سازمان همکاری اسلامی مطرح کردند. قاعدتا اگر واشنگتن فشار‌های علیه ایران را کاهش دهد و ناگریز بشود که مخالفت‌های خودش را با ایران کاهش دهد، کشور‌های عربی هم به تناسب این سیاست‌ها، ضدیت‌ها را کاهش خواهند داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کاهش این سخنان در زمان ریاست جمهوری اوباما اظهار داشت: حتی ما شاهد بودیم که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما که تبلیغات علیه ایران را کاهش داده بود، کشور‌های عربی کمتر از جزایر عربی سخن می‌گفتند؛ لذا آنچه که مطرح شده شده را به هیچ وقت قابل ملاحظه نمی‌دانیم، چون به قدری امارات و سایر کشور‌های عربی حکومت‌های متزلزل و نگرانی هستند که به گفته ترامپ اگر آمریکا دست حمایتش را از سر این کشور‌ها بردارد ظرف 2 هفته عربستان که یردمدار این کشورهاست سرنگون خواهد شد.

قنادباشی بیان کرد: لذا کشور‌های عربی برای اینکه اگر سرنگون نشوند پیوسته به آمریکایی باج می‌دهند و در عرصه سیاسی سخنان ترامپ را گونه‌ای دیگر بیان می‌کنند. هیچ مرکز سیاسی و تحلیلگری در دنیا برای اینگونه ادعا آن‌ها حساب باز نمی‌کند و به هیچ وجه این اظهارات تکراری، بی ثمر و ناشی از یک وابستگی را برایش اعتبار قائل نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که واکنش ایران در قبال این سخنان چیست، گفت: ایران نشان داده است که برای تمامیت ارضی توانایی قابل ملاحظه‌ای دارد و از قابلیت بازدارندگی بالایی برخوردار است؛ لذا هیچگاه ایران از یک وجب از خاکش را نخواهد گذشت و مردم ایران هم چنین درخواستی دارند. وحدت و اتحاد تحسین برانگیزی در خصوص تمامیت ارضی ایران در برابر هر متجاوزی ایجاد شده است و در واقع وحدت ملت و دولت برای سیانت از آب و خاک تمامیت ارضی برقرار شده است.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار