تهیه کننده مستند «پدر طالقانی»:

هر 2 طیف جناح‌های سیاسی از ما ناراحتند/ برخی مستندهای سیاسی فقط دنبال هیاهو هستند

اباذر صالحیان با اشاره به ناراحتی 2 طیف سیاسی از مستند «پدر طالقانی» گفت: برخی مستندهای سیاسی فقط دنبال هیاهو هستند.
کد خبر: ۳۳۶۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷ - 04March 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین افتتاحیه اکران های دانشگاهی فیلم مستند داستانی «پدر طالقانی» با حضور مهدی طالقانی و تهیه کننده فیلم در دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم که با استقبال دانشجویان در دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار شد، مهدی طالقانی در پرسش و پاسخ بعد از اکران فیلم، در پاسخ به سئوالی درباره ابهامات نحوه فوت مرحوم طالقانی اظهار داشت: واقعیت این است که با گذشت این همه سال هنوز هم به مرگ پدرم مشکوک هستم.

طالقانی ادامه داد: ابهامات زیادی درباره روز فوت پدرم وجود دارد. مثلا ما بعد از فوت برای روشن شدن ماجرا تقاضای کالبدشکافی داشتیم. ولی اجازه ندادند و گفتند مجتهد را نمی‌شود کالبدشکافی کرد. در حالی که قرائنی وجود دارد که شب فوت، توطئه هایی علیه مرحوم طالقانی صورت گرفته است. به طور مثال چند دقیقه قبل از این که حال پدرم وخیم بشود تمام ماشین ها و وسایل نقلیه ای که در منزل بوده را مرخص می کنند و بعد از وخامت حال پدرم، حتی با کمیته هم تماس نگرفتند! و به جای اینکه حداقل با بی سیم و وسایل ارتباطی فوری سراغ طبیب یا وسیله برای انتقال پدرم به بیمارستان را بدهند، با پای پیاده سراغ طبیب رفته بودند که در آن هم موفق نبودند و ساعتی بعد وقتی برمیگردند که مرحوم طالقانی از دنیا رفته بود.

مهدی طالقانی در ادامه درباره سخنرانی آتشین مرحوم طالقانی سه روز قبل از فوت ایشان هم گفت: منظور پدرم از سخنان آن سخنرانی مجاهدین خلق بود؛ و دیگران مخاطب آن حرفهای تند نبودند.

در ادامه اباذر صالحیان تهیه کننده مستند هم با اشاره به روند مستند سازی سیاسی در ایران گفت: به نظر من جریان فیلم و مستند سیاسی به سمت تولید آثار سخیف رفته است و فیلم های سیاسی متاثر از وضع سیاسی موجود قرائت های صفر و یکی از سوژه می کنند که نتیجه آن یا به تکفیر سوژه می رسد یا او را به اعلی علیین می‌فرستند.

صالحیان ادامه داد: این اتفاق یک آفت بزرگ است که مستند سازی سیاسی ما را درگیر کرده و باعث می شود که سلیقه مخاطب هم به جای اینکه به سوی مباحث تحلیلی و روایت دقیق و منصفانه از اثر و سوژه اثر برود، انتظار یک خرق عادت، یک حرف شاذ و روایت ناشنیده و جنجالی داشته باشند و اگر مستندی حرف عجیب و غریبی نزند، بدان توجه نمی شود. در حالی که ما میخواستیم روایتی دقیق و قابل اتکا از زندگی مرحوم طالقانی بسازیم و واقعا دنبال جنجال نبوده ایم.

تهیه کنده فیلم مستند داستانی پدر طالقانی ادامه داد: واقعیت این است که فضای مستندسازی سیاسی کشور جوری سلیقه مخاطبان را شکل داده که مخاطبان هم دوست دارند حرفهای شاد و ساختارشکنانه بشنوند، ولو اینکه پایه و اساس نباشد.

صالحیان ادامه داد: صریح بگویم برخی دنبال هیاهو و دیده شدن هستند. البته حق هم دارند، چون اگر نخواهی اینطور باشی دیده نمیشوی و وضعیت فعلی فیلم پدر طالقانی متاثر از همین موضوع است. ما از طرف هیچ طیفی حمایت نمیشویم، چون قواعد بازی را رعایت نکرده ایم. حتی سازمان اوج که بخشی از سرمایه کار را تامین کرده هیچ توجهی به کار ندارد و به اندازه دیوارنگاره ولیعصر هم توجهی به فیلم مرحوم طالقانی نمی کند. البته این که دو طرف از دست ما ناراحت هستند نشان می‌دهد در مسیر حق بودیم، چرا که خود مرحوم طالقانی هم چنین ویژگی داشتند و هیچگاه اسیر جناحها نشدند.

اکران های دانشگاهی فیلم مستند پدر طالقانی با مرور زمانه و زندگی مرحوم آیت الله طالقانی آغاز شده و علاقمندان می توانند از طریق سامانه اکرانت برای اکران دانشگاهی اقدام نمایند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار