ادامه واکنش مسئولان یمنی به اظهارات وزیر خارجه انگلیس

معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هیأت یمنی با انتقاد از مواضع «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس، سازمان ملل را به سوگیری در روند اجرای توافق سوئد متهم کردند.
کد خبر: ۳۳۶۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵ - 04March 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سفر «جرمی هانت» به عدن در روز گذشته (یکشنبه 12 اسفند ماه) و پیش از آن بیان سخنانی علیه جنبش انصارالله، تا کنون واکنش تعدادی از مقامات یمنی را برانگیخته است.

«جرمی هانت» روز شنبه در دیدار با «عادل الجبیر» وزیر مشاور سعودی در امور خارجه، از نیرو‌های یمنی خواست تا از الحدیده خارج شوند. او روز یکشنبه نیز به عدن رفت و با «معین عبد الملک» نخست‌وزیر و تعدادی از مسئولان دولت مستعفی «منصور هادی» دیدار کرد.

«حسین العزی» معاون وزیر خارجه یمن در این خصوص به شبکه المسیره گفت که سخنان وزیر خارجه انگلیس همواره موجب آزرده خاطری مردم یمن شده است و انگلیس نقش فعالی در حمایت از متجاوزان و محاصره یمن دارد.

او تأکید کرد که توافق استوکهلم سوئد بسیار روشن است و این طرف مقابل است که تلاش می‌کند بند‌های آن را هر آن طور که می‌خواهد تفسیر کند.

العزی همچنین خبر داد که دولت نجات ملی یمن تا کنون هشت نامه به سازمان ملل ارسال و تأکید کرده است که حاضر است اجرای توافق الحدیده را به صورت یکطرفه آغاز کند.

در این خصوص «محمد عبدالسلام» مذاکره کننده ارشد هیأت صنعاء نیز که روز جمعه با «جرمی هانت» در مسقط دیدار کرده بود به پایگاه انصارالله گفت که کشور‌های متجاوز به یمن که «انگلیس از اصلی‌ترین اعضای آن است» با اجرایی شدن توافق استکهلم مخالف هستند.

او در خصوص کمیته سازمان ملل در خصوص هماهنگی و عقب‌نشینی نیرو‌ها از الحدیده، گفت که این کمیته همان‌طور که تا کنون مشخص شده دستورات را از کشور‌های متجاوز به یمن می‌گیرند.

عبدالسلام همچنین گفت که در متن توافق استکهلم، هیچ اشاره‌ای به حضور طرف‌های بی طرف در الحدیده و دیگر مناطق نشده است و پذیرش نقش نظارتی سازمان ملل از سوی دولت نجات ملی با هدف از بین بردن بهانه‌ها بوده است.

مذاکره کننده ارشد هیأت صنعاء تأکید کرد: «فرار سازمان ملل برای اجرای توافق سوئد، حتی به صورت یکطرفه [از سوی ما]حقیقت روشنی را بیان می‌کند و آن اینکه سازمان ملل در راستای حل و فصل بحران اقدام نمی‌کند.»

هیأت عازم از صنعاء و هیأت ریاض در تاریخ 22 آذر ماه گذشته در استوکهلم سوئد پس از یک هفته مذاکره، بر سر عقب‌نشینی نیرو‌های دو طرف از الحدیده و پایان درگیری‌ها در این استان به توافق رسیدند، اما هنوز هیچ تضمینی برای اجرایی شدن آن وجود ندارد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها