یادداشت/ میثم سلیمانی

کارزار مقابله با ترامپیسم

روز شنبه به وقت ایالات متحده برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت برای دومین بار وارد کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری ایالات متحده شد.
کد خبر: ۳۳۶۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۹ - 05March 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از اعتماد، میثم سلیمانی در یادداشتی نوشت: روز شنبه به وقت ایالات متحده برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت برای دومین بار وارد کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری ایالات متحده شد. او برای اولین سخنرانی و شروع کارزار انتخاباتی خود کالج بروکلین در شهر نیویورک را انتخاب کرد و در آن استراتژی انتخاباتی خود برای هواداران را تشریح کرد؛ جایی که محل تولد سندرز محسوب می‌شود.

همسر برنی سندرز که مشاور سیاسی او نیز محسوب می‌شود قبل از او به روی صحنه آمد و درباره خانواده‌اش صحبت کرد و اظهار داشت: امیدوار است که مردم همسرش را درک کنند. نینا ترنر، رییس کمیته انتخاباتی سندرز نیز اعلام کرد: امروز شما این مرد را درک خواهید کرد. شان کینگ یکی از فعالان حقوق اجتماعی و از بستگان برنی سندرز که پس از هولوکاست پدر خود را از دست داده از دوران دانشجویی و حمایت اولیه‌اش از حقوق مدنی در آمریکا سخن می‌گفت و این بحث را مطرح کرد که در دهه 90 و زمانی که سندرز 60 سال سن داشته است چرا دیدگاه‌های او نادیده گرفته شده است.

برنی سندرز در سال 2016 هنگامی که برای اولین‌بار وارد کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری شد ابتدا کسی او را زیاد جدی نگرفت. اما سعی کرد با رای‌دهندگان ارتباط مستقیم برقرار کند. به خصوص رای‌دهندگانی که احساس می‌کردند فکر و دیدگاه آن‌ها در انتخابات در نظر گرفته نشده است. اما در نهایت توانست هیلاری کلینتون را با چالش جدی که قبل‌تر پیش‌بینی آن نمی‌شد در کارزار انتخاباتی درون‌حزبی به چالش بکشد، اما واقعیت آن است که برنی سندرز پیش از انتخابات درون حزبی از هیلاری کلینتون شکست خورده بود، زیرا نمایندگان ویژه و نخبگان حزبی همگی تصمیم گرفته بودند تا هیلاری کلینتون نماینده حزب دموکرات باشد. اما حالا شرایط برای برنی سندرز متفاوت است. دیگر هیچ کس او را دست کم نمی‌گیرد. برخی حتی پس از شکست هیلاری کلینتون از ترامپ عنوان کردند که سندرز می‌توانست ترامپ را در انتخابات شکست دهد.

حالا حساب ویژه‌ای روی برنی سندرز باز شده است. او را شاید هیچ کس نتواند نادیده بگیرد. او اکنون رقیبی جدی و سرسخت است که برای هر فردی می‌تواند خطرناک باشد. هنگامی که برنی سندرز روز شنبه پشت تریبون قرار گرفت رویکرد معمول خود را گفت و عنوان کرد که می‌خواهد سیاست جدیدی را در کشور ایجاد کند. او گفت: ما قصد داریم تا ریاضت اقتصادی خانواده‌ها را به پایان برسانیم و ثروتمندان و قدرتمندان را وارد دوره ریاضتی کنیم. با این حال سندرز در بخشی از سخنرانی خود خطاب به هوادارانی که دور او جمع شده بودند، گفت: شما حق دارید بدانید من از کجا آمده‌ام، زیرا تاریخ خانواده به وضوح بر ارزش‌هایی که در بزرگسالی به آن اعتقاد داریم تاثیر می‌گذارد. او زندگی خود را با دونالد ترامپ مقایسه کرد و گفت: من پدری نداشتم که میلیون‌ها دلار صرف آسمان‌خراش‌ها و ساخت کازینو‌ها کرده باشد و برای من به ارث گذاشته باشد.

برنی سندرز در سخنرانی خود از انقلاب و عدالت اقتصادی سخن گفت. او به جمعیت گفت: من به معنای واقعی کلمه چند مایل دورتر از بروکلین به دنیا آمدم. من در آپارتمانی اجاره‌ای زندگی کردم. من با افتخار در مدارس دولتی با کیفیت بالا تحصیل کردم. به نوشته نیویورک تایمز برنی سندرز پیش از این چندان در خصوص جزییات زندگی خود سخن نمی‌گفت و این برای اولین‌بار بود که سندرز از زندگی خود سخن گفت. سندرز تاکید کرد من می‌دانم از کجا آمده‌ام و این چیزی است که من هرگز فراموش نخواهم کرد.

برخی معتقدند که این بخشی از استراتژی کمپین سندرز است که بیشتر در خصوص خود سخن بگوید. مشاوران او امیدوارند که سندرز در ادامه کارزار انتخاباتی خود بتواند مخاطبان بیشتری را جلب کند. چرا که در اولین سخنرانی جمعیت زیادی به محوطه کالج بروکلین آمدند تا به سخنرانی او گوش دهند. تیم انتخاباتی سندرز همچنین امیدوارند که بتوانند با ایجاد یک تضاد میان سندرز به عنوان فرزند یک مهاجر یهودی و یک فرد بومی پولدار آمریکایی که رییس‌جمهور آمریکا شده است افکار عمومی را تحت تاثیر خود قرار دهند.

برنی سندرز در سخنرانی خود از خجالت همه کمپانی‌های بزرگ آمریکایی درآمد. او انتقاد گسترده‌ای نسبت به میلیاردر‌ها و شرکت‌های بزرگی که از ترامپ حمایت می‌کنند انجام داد. او حتی اقدامات کمپانی‌هایی مانند آمازون، نتفیلیکس و جنرال موتورز را نیز محکوم کرد. اما داستان زندگی شخص سندرز در یک کالج پوشیده از برف و در میان هواداران بسیار جذاب‌تر بود و مورد استقبال قرار گرفت. سندرز در سخنرانی خود گفت: پدرش در سن 17 سالگی از لهستان به ایالات متحده مهاجرت کرد و این در حالی بود که خانواده‌اش توسط نازی‌ها از بین رفته بودند. البته سندرز تاکید کرد نمی‌خواهم به شما بگویم که من در خانه‌ای پر از فقر و ناامیدی بزرگ شدم. این درست نیست. من به شما می‌گویم که ما از یک خانواده‌ای از طبقه متوسط و حتی پایین‌تر بودیم که هرگز فراموش نمی‌کنم پول و کمبود آن مهم‌ترین دغدغه خانواده ما بود. من هرگز از خانواده‌ای نیامده‌ام که برای سرگرم کردن مردم کارگرانی که برای کار در یک برنامه تلویزیونی حضور پیدا می‌کنند بگویم شما اخراج شدید. (اشاره سندرز به برنامه تلویزیونی کارآموز بود که توسط دونالد ترامپ ساخته می‌شد).

اما همزمان با سخنرانی برنی سندرز در بروکلین دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور ایالات متحده حدود دو ساعت در کنفرانس فعالان سیاسی محافظه‌کار در خارج از واشنگتن سخنرانی کرد. ترامپ در سخنرانی خود به دموکرات‌ها به عنوان سوسیالیست‌ها حمله کرد و نسبت به بحث مراقبت‌های بهداشتی از سوی دموکرات‌ها نیز هشدار داد. ترامپ در سخنرانی خود پیش‌بینی کرد که دموکرات‌ها در انتخابات 2020 شکست خواهند خورد چرا که آن‌ها چارچوب انتخاباتی خود را در فضای سوسیالیستی قرار داده‌اند که اکثر رای‌دهندگان آمریکایی نسبت به آن رویگردان هستند.

اما نکته اینجاست که دونالد ترامپ و تیم تبلیغاتی او امیدوار است که با اتهام‌های سوسیالیستی نسبت به نامزد‌های دموکرات فضا را به نفع خود تغییر دهند. جمهوری‌خواهان به‌طور دایم در حال ارایه این هشدار هستند که دموکرات‌ها کمپینی سوسیالیستی را به راه انداخته‌اند. اما نکته اینجاست که برنی سندرز در همان ابتدای کارزار انتخاباتی خود توانست از طریق کمک‌های مردمی کوچک حدود 10 میلیون دلار جمع‌آوری کند؛ اقدامی که شاید هیچ یک از نامزد‌های انتخاباتی به آسانی نتوانند انجام دهند. البته اکنون برای قضاوت زود است، اما به نظر می‌رسد سندرز قطعا رقیبی سرسخت برای سایر رقبای انتخاباتی خود در حزب دموکرات خواهد بود و حتی می‌تواند موقعیت دونالد ترامپ را در انتخابات 2020 تهدید کند.

سندرز که اکنون 77 سال دارد نزدیک به 40 سال است که در انتخابات مختلف حضور داشته است. به نوشته نیویورکر حالا برخی معتقدند سندرز در حالی وارد کارزار انتخاباتی برای بار دوم در حزب دموکرات شده است که باید با طیف گسترده‌ای از افراد وارد مبارزه شود که تعدادی از آن‌ها همان شعار‌هایی را مطرح می‌کنند که سندرز در انتخابات 2016 مطرح می‌کرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها