فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) به روایت فرماندهان

سردار صفوی روایت کرد: در عملیات خیبر، علی‌رغم همه فشار‌ها و پاتک‌های دشمن و نیز در حالی‌که ما در وضعیت مناسبی هم نبودیم؛ همین که پیام حضرت امام (ره) به حاج همت رسید که جزایر باید حفظ شود، او صد برابر مصمم‌تر و قاطعانه‌تر آماده مقابله شد.
کد خبر: ۳۳۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۶ - 09March 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: عملیات خیبر نخستین عملیات آبی خاکی در دوران دفاع مقدس بود. این عملیات سوم اسفند ۶۲ با هدف تصرف بصره با رمز یا رسول الله (ص) در منطقه هور به مدت ۱۹ روز انجام شد. در این عملیات منطقه‌ای به وسعت هزار کیلومتر مربع در هور، ۱۴۰ کیلومتر مربع در جزایر مجنون و ۴۰ کیلومتر مربع در طلائیه آزاد شد. عملیات خیبر از نظر نظامی یکی از شگفت‌انگیزترین طراحی‌های جنگ محسوب می‌شود. در این عملیات سرداران شهید برگی همچون محمدابراهیم همت فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) و اکبر زجاجی قائم مقام لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) به شهادت رسیدند. در ادامه خصوصیات اخلاقی و نحوه فرماندهی شهید همت را از زبان دوستان و همرزمانش می‌خوانید:

فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) به روایت فرماندهان

محسن رضایی: خدمتگزاری وفادار به انقلاب

سردار محسن رضایی در خصوص شهید محمدابراهیم همت اظهار داشت: «گروهی بودند که در مریوان و پاوه کار می‌کردند. حاج احمد متوسلیان مسئول گروهی بود که در مریوان فعالیت می‌کردند. مسئولیت گروه پاوه را هم حاج همت بر عهده داشت. در آنجا پیشنهاد تشکیل یک سازمان رزمی داده شد. لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) تاسیس شد. شهید همت و متوسلیان نقش بسزایی در فعالیت‌های این لشکر داشتند. حاج همت بازوی پرتوان احمد متوسلیان بود.»

سردار صفوی: پیام امام (ره) شهید همت را مصمم‌تر می‌کرد

سردار رحیم صفوی درباره شهید همت روایت کرده است: «در آن روز‌های آخر در عملیات خیبر، علی‌رغم همه فشار‌ها و پاتک‌های دشمن و نیز در حالی‌که ما در وضعیت مناسبی هم نبودیم؛ همین که پیام حضرت امام (ره) به حاج همت رسید که جزایر باید حفظ شود، او صد برابر مصمم‌تر و قاطعانه‌تر آماده مقابله شد و همین روحیه را در فرماندهان و نیرو‌های بسیج نیز ایجاد کرد و آن‌ها مشترکاً توانستند با وجود فشار‌های سهمگین دشمن فرمان امام را اطاعت کند و در راه اطاعت از فرمان امام بود که حاج همت شهید شد.

حاج همت مثل مالک اشتر بود که در عین خضوع و خشوعی که در مقابل خدا و در برابر برادران دلاور بسیجی داشت، در مقابله با دشمن کافر همچون شیری غران و همچون شمشیر برنده مولای متقیان بدون هیچ گونه ترحمی به دشمن اسلام، در مقابله با آنان یک لحظه آرامش نداشت. او از مصادیق «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» بود.»

شهید محلاتی: همت برای خدا کار می‌کرد

شهید فضل الله محلاتی پس از شهادت محمدابراهیم همت در خصوص ویژگی‌های شخصیت شهید روایت کرد: «او انسانی بود که برای خدا کار می‌کرد و بالاترین اعمال را هم داشت. فضیلت هر انسان مؤمنی این است که این دو ویژگی در او باشد؛ یکی اخلاص و دیگری عمل. اگر بخواهیم اعمال را درجه‌بندی کنیم، آن کسی که عملش خالص‌تر و عملش سخت‌تر باشد، نزد خدا مهم‌تر است.

در عملیات‌هایی که سپاه حضور داشت، اگر نگویم نفر اول، اما یکی از افراد رجه اولی بود که همیشه ماموریت‌های سنگین را بر عهده می‌گرفت. عملیات در جزیره مجنون یکی از مشکل‌ترین عملیات‌ها بود. امکان رساندن تدارکات به نیرو‌ها کم بود. جاده زمینی نداشتیم. نیروی هوایی دشمن به شدت بمباران می‌کرد. هنوز پل خیبر ساخته نشده بود. ساعتی چندصد هزار گلوله بر سر نیرو‌های ما ریخته می‌شد. ما یک شب در قرارگاه نزدیک به جزیره مجنون بودیم و صدای توپ مثل صدای طبل ممتد و بی‌وقفه به گوش می‌رسید. با این حال شهید همت درجزیره ماند و بیرون نیامد و فرماندهی نیرو‌ها را به عهده گرفت.

من با رفتن فرماندهان درجه اول به جزیره مجنون مخالف بودم؛ زیرا جنگ بین لشگر‌ها نبود و گردان‌ها هم درگیر بودند. فرمانده گردان می‌بایست در جزیره می‌ماند، ولی در عین حال چند تن از فرماندهان لشگر ما از جمله شهید همت ۲۴ ساعت در همان منطقه ماندند. آن‌ها معتقد بودند که اگر از جزیره بیرون بیایند، روحیه بچه‌ها ضعیف می‌شود.

وی در خصوص خبر شهادت شهید همت گفت: «در قرارگاه نجف با محسن رضایی نشسته و صحبت می‌کردیم که محسن رفیق دوست آمد و گفت: «همت شهید شده است» این خبر واقعاً کمر ما را شکست و برادران و فرماندهان و مسئولین مدتی جمع شدند و اشک ریختند. شهید همت برای ما مدرس بود.»

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها