خصلتی که انسان را بالاتر از درجه شهدا می‌رساند

امام علی (ع) خصلتی را معرفی کردند که پاداش آن فراتر از درجه شهداست.
کد خبر: ۳۳۶۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳ - 05March 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از تسنیم، عفّت یعنى بازداشتن خود از آنچه حلال نباشد و تنها اختصاص به زنان ندارد، اما در عین حال لزوم رعایت آن از سوی بانوان بیش از مردان است. این صفت انواعی دارد که شامل عفت کلام، عفت خوردن و عفت جنسی است.

عفاف در کنار حیا 2 عنصر به هم پیوسته‌اند که خداوند آن را در وجود تمام انسان‌ها نهادینه کرده است و هر فردی به صورت ذاتی می‌داند که مسیر رستگاری و کمال معنوی در گام اول در گروی التزام به این خصلت‌های نیکوست؛ چرا که وجود این دو عنصر به هر فردی تعالی روحی و عزت نفس می‌بخشد و در مقابل، هر مقدار از این عناصر در انسان کاهش یابد، موجب تنزل روحی و شخصیتی وی می‌شود.

از دیگر سو تأثیر عدم رعایت این عناصر فطری، خانواده و جامعه را دچار چالش کرده و زمینه را برای بروز بسیاری از معضلات اجتماعی و سلامت روانی فراهم می‌کند. از این جهت خداوند همواره بر رعایت عفاف و حیا در تمام کتب آسمانی تأکیداتی داشته است و نسبت به کسانی که در رعایت آن اهتمام دارند، ارزش‌گذاری خاصی کرده است.

به عنوان نمونه امیرالمؤمنین (ع) در روایتی فرمود: «پاداش مجاهد شهید در راه خدا، بزرگ‏‌تر از پاداش عفیف پاکدامنى نیست که قدرت بر گناه دارد و آلوده نمى‏‌شود، همانا عفیف پاکدامن، فرشته‏‌اى از فرشته‏‌هاست؛ مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکَادَ الْعَفِیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلَائِکَة». (حکمت 474 نهج‌البلاغه)

بر اساس این روایت، می‌توان نتیجه گرفت عفت‌ورزی آن هم در درجات بالای آن، دارای دشواری زیادی است که جز با مجاهدت با نفس حاصل نمی‌شود به گونه‌ای که پاداش آن مانند مجاهد شهید در نظر گرفته شده است.

انتهای‌پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار