تقبیح بازگشت آمریکا به «دکترین مونرو»

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا با اشاره به آنچه «دکترین مونرو» خوانده می‌شود، مدعی شد واشنگتن برای دموکراتیک نگه داشتن امریکای لاتین حق دارد در امور ونزوئلا مداخله کند.
کد خبر: ۳۳۶۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴ - 05March 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از جوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا با اشاره به آنچه «دکترین مونرو» خوانده می‌شود، مدعی شد واشنگتن برای دموکراتیک نگه داشتن آمریکا ی لاتین حق دارد در امور ونزوئلا مداخله کند. وزیر خارجه روسیه در واکنش به این ادعا، با بیان اینکه این دکترین در حال رنگ باختن است، گفت که آمریکا با توسل به زور، سعی در براندازی کشور‌هایی دارد که خواسته‌هایش را تأمین نمی‌کنند.

آمریکا که نتوانسته است با ابزار‌های دیپلماتیک و فشار‌های اقتصادی، دولت قانونی ونزوئلا را سرنگون کند، به فرمان‌های تاریخی متوسل شده است تا از این طریق برنامه‌های مخرب خود را به پیش ببرد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا با اشاره به آنچه «دکترین مونرو» خوانده می‌شود، به صراحت آمریکا ی لاتین را حوزه نفوذ خصوصی واشنگتن دانست و گفت که ایالات متحده حق دارد برای دستیابی به اهداف خود، در امور داخلی این کشور‌ها دخالت کند.

بولتون که در هفته‌های گذشته در رأس پیکان هجمه دولت آمریکا علیه ونزوئلا قرار گرفته، یک شنبه شب در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» در مورد تناقض میان حمایت واشنگتن از دیکتاتور‌های عربی و در عین حال ادعای دموکراسی خواهی در ونزوئلا گفت: «ایالات متحده از دکترین مونرو پیروی می‌کند و معتقد است که آمریکا ی لاتین باید کاملاً دموکراتیک باشد». بولتون همچنین درباره توئیت‌هایی که در هفته‌های اخیر علیه نیکولاس مادورو، نوشته است، مدعی شد: «می‌دانید، تا الان من حدود ۱۵۰ توئیت در مورد ونزوئلا منتشر کرده‌ام و این آزمایش تازه‌ای در زمینه دیپلماسی عمومی است. واقعیت این است که ما داریم تلاش می‌کنیم که از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از مادورو به خوان گوایدو، که ما او را رئیس‌جمهور می‌دانیم، جلب حمایت کنیم. بسیاری از افراد، به خصوص در جناح سیاسی چپ در این نیمکره و سرتاسر جهان، الان باید متوجه شوند که تجربه شکست‌خورده هوگو چاوز و نیکلاس مادورو باید پایان یابد. بنابراین، من می‌خواهم شاهد گسترده‌ترین ائتلاف ممکنی باشیم که می‌شود گردهم جمع کنیم تا مادورو را کنار بزنیم.»

دکترین مونرو اولین بار در سال ۱۸۲۳ از سوی «جیمز مونرو» رئیس‌جمهور وقت آمریکا و با هدف مقابله با کشیده شدن درگیری قدرت‌های استعمارگر اروپایی به قاره آمریکا مطرح شد، اما این دکترین در دهه‌های اخیر به بهانه‌ای برای آمریکا بدل شده تا مداخله در امور همسایگان خود را با هدف روی کار آوردن دولت‌های همسو توجیه کند. با این حال، مقام‌های آمریکا یی به ندرت صراحتاً به پیروی از این دکترین اذعان می‌کنند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه دخالت‌های مستمر آمریکا یی‌ها در امور داخلی ونزوئلا، ضمن دفاع از بازگشت اعلامی رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا به کشور، مدعی شد: «هر تهدید یا اقدامی علیه بازگشت امن او با پاسخ قوی و شدید آمریکا و جامعه بین‌المللی مواجه خواهد شد.»

تهدید نظامی ونزوئلا در حالی است که آمریکا طی چند ماه گذشته تلاش کرده است با استفاده از حربه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی از جمله تحریم، فشار‌ها را بر دولت مادورو افزایش دهد و زمینه را برای سرنگونی وی فراهم آورد. مقامات واشنگتن انتظار داشتند با ارسال محموله‌های به اصطلاح بشردوستانه به ونزوئلا و دامن زدن به اعتراضات و تنش‌ها در این کشور، زمینه را برای مداخله نظامی فراهم کنند، اما ایستادگی ارتش در برابر تحرکات واشنگتن، مانع از به‌کارگیری سناریوی مخرب علیه دولت مادورو شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات کاخ سفید بار‌ها از روی میز بودن گزینه نظامی علیه مادورو سخن گفته‌اند و حتی خوان گوایدو مدعی شده است که برای برکناری مادورو از قدرت، از غربی‌ها خواهد خواست همه گزینه‌ها را به کار بگیرند.

واکنش مسکو

تلاش‌های آمریکا برای مداخله احتمالی نظامی در ونزوئلا با واکنش تند روسیه روبه‌رو شده است. به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری در چین اعلام کرد بیانیه مقامات آمریکا یی در خصوص روز‌های پایانی دولت نیکلاس مادورو به این معنا است که کوبا و نیکاراگوئه کشور‌های بعدی هستند که هدف سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا قرار می‌گیرند. لاوروف تأکید کرد که دکترین مونرو در مقایسه با دکترینی که در حال حاضر شکل گرفته، رنگ باخته است و آمریکا با توسل به زور، سعی در براندازی کشور‌هایی دارد که خواسته‌هایش را تأمین نمی‌کنند. لاوروف گفت که تئوری و عمل حیاط خلوت به صورت گسترده توهین آمیز است. من معتقدم که دولت‌های آمریکا ی لاتین به سخنان جان بولتون واکنش نشان خواهند داد. دکترین مونرو اگر در ونزوئلا مورد استفاده قرار گیرد، برای کل آمریکا ی لاتین توهین آمیز است.

وزیر خارجه روسیه بر این عقیده است که هیچ یک از کشور‌های آمریکا ی لاتین و گروه لیما از گزینه نظامی علیه ونزوئلا حمایت نمی‌کنند و در این راه مسکو نیز تلاش می‌کند واشنگتن را از موضع خود دور کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه هم دیروز در سخنانی گفت: «روسیه تنها به دنبال برقراری آرامش در ونزوئلا است و امیدوار است همه کسانی که به آینده ونزوئلا و آمریکا ی جنوبی بی‌تفاوت نیستند به این روند کمک کنند». مدودف اظهار داشت: «با تأسف فراوان، بخش آشتی‌ناپذیر مخالفان دولت ونزوئلا همچنان تحت تأثیر و نفوذ شدید خارجی قرار دارد، این نفوذ آن‌ها را به گروهی آشتی‌ناپذیر تبدیل کرده است». روسیه حامی اصلی دولت مادورو است و از همان ابتدای بحران، با موضع‌گیری‌های تند نسبت به هرگونه ماجراجویی غربی‌ها علیه دولت قانونی ونزوئلا هشدار داد. مقامات مسکو در هفته‌های اخیر بار‌ها اعلام کرده‌اند که هر اقدامی که در حمایت از مادورو لازم باشد، انجام خواهند داد. همین موضع‌گیری‌ها سبب شده آمریکا و متحدانش در به‌کارگیری اقدامات نظامی در ونزوئلا، دست به عصاتر عمل کنند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار