استراتژی انتخاباتی دموکرات‌ها برای سرنگونی ترامپ

جامعه آمریکا این روز‌ها به شدت دوقطبی شده است. یعنی دوقطبی شدن ایالات متحده بسیار شدیدتر شده است. زیرا الان می‌بینیم که حزب جمهوری خواه به سمت راست افراطی گرایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۳۳۶۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۵ - 07March 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از فرارو، «جامعه آمریکا این روز‌ها به شدت دوقطبی شده است. یعنی دوقطبی شدن ایالات متحده بسیار شدیدتر شده است. زیرا الان می‌بینیم که حزب جمهوری خواه به سمت راست افراطی گرایش پیدا کرده است. یعنی راستگرا‌هایی که هویت برایشان بیشتر اهمیت دارد تا مسئله اقتصاد یا روابط بین الملل. رفتار‌های ترامپ سند مناسبی برای این مسئله است. ضمن اینکه انتخابات میان دوره آمریکا هم مهر تائیدی بر این موضوع زد و افراد میانه‌رو در داخل حزب جمهوری خواه حذف شدند و کرسی‌های کنگره در اختیار طیف تندرو جمهوری خواه قرار گرفت. همین وضعیت در خصوص حزب دموکرات هم صدق می‌کند و الان آن‌ها هم به سمت طیف تندروی خود بیشتر گرایش پیدا کرده‌اند. به همین دلیل هم دیدیم که برای اولین بار دو عضو جریان سوسیال دموکرات یعنی خانم رشیده طلیب و خانم الکساندر اوکازیو کورتز.»

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده این بار تا حدود زیادی به دلیل مواضع دونالد ترامپ از اهمیت بیشتری برای ایران برخوردار است. خیلی‌ها در ایران امیدوار هستند که این دوره با پیروزی دموکرات‌ها به پایان برسد تا به نوعی برجام احیا شود و تحریم‌های موجود لغو شود؛ بنابراین حالا که تاحدودی رقابت‌های انتخاباتی آغاز شده، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اما نکته مهم این است که به طور کلی دموکرات‌های در نهایت می‌توانند استراتژی در دستور کار قرار دهند که پیروز رقابت باشند.

زیرا با توجه به اخبار مربوط به این رقابت سیاسی تا اینجای کار برنی سندرز نگاه‌های بسیاری را به سمت خود جلب کرده است، اما موضوع قابل توجه در خصوص وی این است که او در حال حاظر ۷۷ ساله است و در صورت پیروزی در سن ۸۰ سالگی دولت را در اختیار می‌گیرد و این مسئله دو سوال مهم را ایجاد کرده است. اول اینکه آیا با توجه به سن وسال سندرز، آیا او می‌تواند کاندیدای نهایی باشد؟ دوم اینکه شاید این یک استراتژی برای دموکرات‌ها باشد و او صرفا در مراحل ابتدایی در انتخابات حضور دارد؟ از طرف دیگر هنوز مشخص نیست که نهایتا جو بایدن حاضر به شرکت در انتخابات می‌شود یا خیر؛ بنابراین هنوز ابهامات بسیاری در خصوص این انتخابات وجود دارد.

در همین خصوص امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا طی گفتگو با فرارو عنوان کرد: «البته همانطور که می‌دانید در ایالات متحده آمریکا سقفی برای سن کاندیدا‌ها و رئیس جمهورشان در نظر گرفته نشده است و هر فردی در هر سنی می‌تواند رئیس جمهور شود. ولی یک عرفی در آنجا وجود دارد و این است که افراد هرچقدر سنشان بالا برود، تردید‌هایی درخصوص توانایی آن‌ها برای چنین جایگاهی در جامعه ایجاد می‌شود. حالا اگر آقای برنی سندرز در انتخابات شرکت کنند و در نهایت پیروز این رقابت باشند، شکی نیست با توجه به اینکه زمان تحویل دولت در اواسط سال ۲۰۲۱ است، ایشان مسن‌ترین رئیس جمهور در دور اول می‌شود. زیرا دونالد ریگان در زمان ریاست جمهوری دور دوم خود، سنش از آقای سندرز در سال ۲۰۲۱ هم بالاتر بود.»

وی ادامه داد: «ولی موضوع مهمتر این است که آقای سندرز با مشکلات بزرگتر و بیشتری از سن خود مواجه است. زیرا مثلا در انتخابات سال ۲۰۱۶ آقای سندرز تنها کاندیدای جریان ترقی‌خواه یا همان سوسیال دموکرات بود که ایده‌های خاصی از منظر عدالت اجتماعی، فقرزدایی، گسترش بیمه‌های درمانی و... داشت؛ لذا شعار‌هایی که می‌داد خیلی مورد توجه جوان‌های، لیبرال‌ها و حتی بخشی از جریان‌های شبه سوسیالیتی قرار گرفت؛ لذا همه این‌ها موجب شد که ۱۲ میلیون رای در انتخابات درون حزبی به دست بیاورد. اما به هرحال فضایی که در آن دوره تحت تاثیر خانواده کلینتون و حمایت‌های اوباما و به طور کلی دموکرات‌های میانه‌رو قرار داشت، باعث شد که ایشان حذف شوند.»

او افزود: «اما الان مشکل وی این است که دیگر تنها کاندیدای جریان ترقی‌خواه نیست. الان چند کاندیدای دیگر مانند خانم الیزابت وارن هم از همین جریان ترقی خواه اعلام آمادگی برای حضور در انتخابات کرده‌اند که آقای سندرز باید ابتدا از سد این افراد بگذرد؛ لذا حالا باید سندرز ابتدا خود را در برابر این افراد که سن کمتری هم دارند و به دلیل اینکه کمتر شناخته شده هستند، ممکن است جذابیت بیشتری برای مردم داشته باشند، اثبات کند؛ بنابراین الان رقابت دیگر بین سندرز و جریان اصلی نیست و او ابتدا با یک رقابت درون جریانی مواجه است و بعد از آن تازه وارد رقابت با کاندیدای جریان اصلی می‌شود که ممکن است این فرد آقای جو بایدن باشد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: «البته در این میان موضوع مهم دیگر این است که آیا در نهایت جریان اصلی حزب دموکرات می‌پذیرد که یک فرد مشهور به سوسیال دموکرات کاندیدای نهایی آن‌ها شود یا دوباره مشابه همان اتفاقی که در سال ۲۰۱۶ رخ داد و خانم کلینتون با یک به اصطلاح کودتای درون حزبی کاندیدای جریان ترقی خواه را کنار زد و خود را به عنوان کاندیدای اصلی معرفی کرد؛ لذا الان خیلی زود است که بتوانیم پیشبینی کنیم که آقای سندرز به عنوان کاندیدای اصلی حزب دموکرات وارد انتخابات اصلی ایالات متحده شود.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان پیشبینی کرد که دموکرات‌ها از چه استراتژی و کاندیدایی در انتخابات استفاده می‌کنند، گفت: «واقعیت این است که جامعه آمریکا این روز‌ها به شدت دوقطبی شده است. یعنی دوقطبی شدن ایالات متحده بسیار شدیدتر شده است. زیرا الان می‌بینیم که حزب جمهوری خواه به سمت راست افراطی گرایش پیدا کرده است. یعنی راستگرا‌هایی که هویت برایشان بیشتر اهمیت دارد تا مسئله اقتصاد یا روابط بین الملل. رفتار‌های ترامپ سند مناسبی برای این مسئله است. ضمن اینکه انتخابات میان دوره آمریکا هم مهر تائیدی بر این موضوع زد و افراد میانه‌رو در داخل حزب جمهوری خواه حذف شدند و کرسی‌های کنگره در اختیار طیف تندرو جمهوری خواه قرار گرفت. همین وضعیت در خصوص حزب دموکرات هم صدق می‍ کند و الان آن‌ها هم به سمت طیف تندروی خود بیشتر گرایش پیدا کرده‌اند. به همین دلیل هم دیدیم که برای اولین بار دو عضو جریان سوسیال دموکرات یعنی خانم رشیده طالب و خانم الکساندر اوکازیو کورتز.»

او ادامه داد: «بنابراین شواهد و قرائن حاکی از آن است که اقبال عمومی هم به سمت چپ رادیکال یا همان سوسیال دموکرات، نسبت به گذشته بیشتر شده است. از این جهت به نظر می‌رسد که اینبار شاید حزب دموکرات بیشتر از گذشته به سمت جریان ترقی خواه تمایل پیدا کند و در نهایت یک کاندیدا از همین طیف را معرفی کند. اما اینکه این فرد برنی سندرز باشد، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. زیرا درست است که سندرز خیلی شناخته شده است و طی یک هفته ۱۰ میلیون دلار برای کمپین انتخاباتی خود جمع کرد، اما من فکر می‌کنم که هواداران جریان ترقی خواه به افراد نوظهور میل پیدا کنند. البته همانطور که عرض کردم هنوز خیلی زود است که پیش بینی کنیم و باید صبر کنیم تا حداقل مناظره‌های درون حزبی آغاز شود.»

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا فضا برای دموکرات‌ها نسبت به سال ۲۰۱۶ بهتر شده یا خیر، گفت: «به نظر من اولا این بستگی به نامزد نهایی این حزب دارد. دوما جریان راست محافظه کار به شدت نگران است و فکر می‌کنند سوسیالیست‌ها طرفدار دولت بزرگ و مرز‌های باز و مالیات هستند و نگرانند که تمام دستاوردهایشان طی این مدت از بین برود؛ لذا ممکن است حمایت بیشتری از دونالد ترامپ انجام دهند. اما مشکل عمده آن‌ها این است که مشخص نیست پرونده آقای ترامپ در نهایت به کجا ختم می‌شود. زیرا هنوز مشخص نیست که آیا در مسیر استیضاح قرار می‌گیرد یا خیر.»

ابوالفتح در پایان با اشاره به امیدواری در ایران به پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ گفت: «موضوع این است که در ایران همیشه امید به اپوزیسیون بوده است. یعنی هرگاه دموکرات‌ها کاخ سفید را در اختیار داشتند، ما امیدوار بودیم که جمهوری خواهان پیروز انتخابات باشند و یا بالعکس. اما نکته مهم این است که باید در نظر داشت که درست است که دموکرات‌ها تاکید زیادی به برجام دارند، اما ممکن است آن‌ها رویکرد تندتری در خصوص مسائل موشکی، منطقه‌ای و حقوق بشر نسبت به جمهوری خواهان داشته باشند؛ لذا ما خیلی نباید چشم امیدمان به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا باشد.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار