امام جمعه اردبیل:

کنترل نشدن ثروت و قدرت نمایندگان مجلس فسادآور است

آیت‌الله سیدحسن عاملی گفت: ثروت و قدرت نمایندگان در دوره مسئولیت نمایندگی مجلس شورای اسلامی اگر کنترل نشود فساد به بار می‌آورد.
کد خبر: ۳۳۶۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶ - 08March 2019

به گزارش دفاع پرس از اردبیل، آیت‌الله «سیدحسن عاملی» در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل اظهار داشت: نمایندگان مجلس در قالب لایحه انتخابات به جای بررسی موضوعات فرعی بهتر است مسایل حساس و دقیق را مورد بررسی قرار دهند تا راه فساد از منفذ ثروت و قدرت نمایندگی کنترل شده و مجلس به جایگاه واقعی خود که عزت و ذلت یک کشور در دست اوست برسد.

آیت‌الله عاملی با بیان اینکه در سایه انتخاباتی شایسته می‌توانیم مجلسی در تراز نظام اسلامی تشکیل دهیم که مطالبه و نیاز مردم را به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار دهد، افزود: به نظر می‌رسد در لایحه ارائه شده نه دولت و نه مجلس قصد اصلاح برخی از معایب و ارتقا و توانمندی قوه مقننه را ندارند و بیشتر از اینکه به فکر اصلاح ایرادات اساسی باشند مشغول برخی مسایل فرعی هستند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مجلس به جای اینکه جلوی ورود نمایندگان توانمند را در سه دوره متوالی به مجلس بگیرد بهتر است روی پنج موضوع اساسی متمرکز شود که اولین آن مربوط به ممنوعیت دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌هاست چرا که این دخالت‌های بی‌مورد زمینه تضییع مدیریت منابع کشور را رقم می‌زند.

عاملی گفت: باید مجلس قانونی را تصویب کند که یک نماینده در چهار سال نمایندگی خود برای اطرافیان موقعیت ویژه و حقوق خاصی درست نکند چرا که چنین امری باورسوزی حقیقی را به همراه داشته و به نوعی فاصله طبقاتی و بی‌نظمی در عدالت اجتماعی را فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: از آن جهت که نمایندگی در مجلس قدرت محسوب می‌شود اگر این قدرت مهار نشود فساد به همراه خواهد داشت و یک نماینده مجلس نباید به خود اجازه دهد تا برای فرزندان و اطرافیان خود شرایط استخدام ناعادلانه‌ای را رقم بزند.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: نمایندگان مجلس باید قانونی را تصویب کنند تا در دوره نمایندگی هیچ کس به دنبال کسب آرا با پول نباشد و اگر نماینده‌ای نیز به چنین خطایی مرتکب شود باید همیشه از نمایندگی مردم محروم شده و بدین وسیله نقش پول در انتخابات حذف شود.

عاملی بیان کرد: اگر این امر در مسیر انتخابات سالم رقم بخورد نخبگان جامعه جرات حضور در انتخابات و عرصه رقابت را خواهند داشت که بعید می‌دانیم مجلس به چنین پیشنهاداتی رای داده و یا آن را تصویب کند.

وی ادامه داد: بعد از پایان دوره نمایندگی ضرورت دارد ثروت و دارایی یک نماینده و فامیل درجه یک او مورد ارزیابی قرار گیرد تا مبادا به صورت دوپینگی بر مال و دارایی او افزوده شده باشد و این کار در تعیین سلامت یک نماینده بسیار موثر است.

امام جمعه اردبیل اظهارداشت: اگر چنین مصوبه‌ و قانونی در مجلس به تائید برسد دیگر نماینده از برخی دلالان و واسطه‌گران انتظار حمایت و پشتیبانی نخواهد داشت و به همان درآمد نمایندگی خود قانع خواهد بود.

عاملی بیان کرد: انتظار می‌رود مجلس در بررسی لایحه انتخابات به رسیدگی به تخلفات انتخاباتی توجه کند زیرا نیاز است صلاحیت افراد حتی بعد از پیروزی در انتخابات مدنظر قرار گرفته و این تخلفات مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی گفت: اگر نمایندگان مجلس این موضوعات را در بررسی لایحه انتخابات ملاک قرار دهند ما به طور شایسته می‌توانیم نماینده‌ای در قد و قواره نظام اسلامی داشته باشیم.

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنانش با گرامیداشت 14 اسفند سالروز تاسیس کمیته امداد تشریح کرد: در آستانه عید نوروز باید شریک و غمگسار نیازمندان باشیم تا با همدلی بتوانیم نوروز ساده‌ای را در کنار فقرا و نیازمندان با وجدانی راحت تجربه کنیم.

عاملی همچنین به 15 اسفند روز درختکاری اشاره کرد و گفت: سرانه فضای سبز در استان اردبیل پایین است در حالی که ما استان کویری نیستیم و باید این سرانه را افزایش داد.

وی با قدردانی از حضور امام جمعه اسالم به همراه 20 جوان دیگر در نماز جمعه اردبیل برای اعلام همراهی با کمپین نوروز ساده افزود: انتظار این است که این کمپین به یک حرکت و فرهنگسازی عمومی در سال‌های آینده تبدیل شود.

امام جمعه اردبیل همچنین به موضوع احتکار به عنوان یک حرکت ناپسند در جامعه و با هدف در تنگنا قرار دادن مردم اشاره و گفت: گناه محتکران در ردیف دائم‌الخمرها و دلالان زنا قید شده است.

انتهای پیام /

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار