یادداشت/ حامد افروغ

مطالبه‌گری، نیمه پنهان حکم قضایی رهبری

حکم انتصاب رئیس جدید قوه قضائیه، انگشت اشاره امام جامعه است برای مردم، که ایها الناس، بدانید که در سطح کلان چه اموری را برای مطالبه از مسئولان اجرایی در حوزه قضا، باید مد نظر داشته باشید.
کد خبر: ۳۳۶۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۷ - 09March 2019

مطالبه‌گری، نیمه پنهان حکم قضایی رهبریگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ حامد افروغ؛ انقلاب اسلامی ایران که به فرموده بنیانگذار آن، یک انقلاب فرهنگی است، اگر از مسیر فرهنگ نتواند به مقاصد عالیه خود در سایر حوزه ‌های زندگی ملت ایران دست یابد، قطعا از مسیرهای دیگر نیز به بن بست خواهد رسید.

به بهانه انتصاب حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی به سمت قوه قضائیه بر آن شدیم تا نگاهی به سیاست‌های قضایی و نوع برخورد و تعامل مردم و این قوه بپردازیم و به صورت گذرا رابطه مردم را با آن واکاوی کنیم. نگارنده اهمیت این قوه را در مقایسه با سایر قوا اینچنین می داند که اگر نظام اسلامی برآمده از انقلاب اسلامی دوامی برای خود متصور باشد، با تقویت قوه قضاییه ممکن است و اگر خدای نخواسته اضمحلالی بر آن مترتب شود باز هم از همین ناحیه است، کمااینکه حضرت امیرالمومنین (ع) فرمودند: «الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم».

انقلاب اسلامی در پی یک مطالبه بزرگ شکل گرفت و آن هم طلب عزت و سرفرازی و خوداتکایی حکومت در برابر اجانب و عمل بر اساس موازین اسلامی بود، خواسته ‌ای که ریشه‌ای ترین مطالبه ملت از حکام خود بود و چون از حکام وقت لبیک نشنید، فرصت را به دست انقلاب سپرد و به فرموده امام راحل باز اگر لبیک نشنود، ممکن است یک یوم الله دیگری رقم بخورد و این بار بساط انقلابیون را جمع کند؛ اما از این زاویه مطالبه اسلامی مردم ما چیست؟ آنچه که از بطن نظرسنجی ها و بررسی ها بیرون می آید، همانا برخورد قاطع با فساد دانه درشت ها و از طرفی حمایت از مستضعفین است تا بتوانند بدون مزاحمت و ترس حق خود را در جامعه اسلامی استیفا کنند.

متن حکم انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی چونان منشوری است که حرف دل مردمی را می‌زند که زیر بار فشار و تحقیر مستکبرین اقتصادی و اجتماعی استخوان خرد کرده اند و دیگر تاب تحمل این جماعت را ندارند که بارقه‌هایی از این بی تابی را در بطن جامعه می توان به وضوح دید. از بررسی و تبیین نوع نگاه مسئولین و نوع حکمرانی آنها که بگذریم آنچه در بُعد پنهان این حکم آمده، خطی است که رهبری معظم انقلاب به مردم می دهند، یعنی این حکم انگشت اشاره امام جامعه است برای مردم، که ایها الناس، بدانید که در سطح کلان چه اموری را برای مطالبه از مسئولان اجرایی در حوزه قضا، باید مد نظر داشته باشید.

اساسا مطالبه‌گری، خود یکی از ارکان اصلی فرهنگ عمومی جامعه است که اگر درست تبیین نشود، یا طغیانگرانه چون اغتشاشات اخیر مانند تبی تند زود به عرق می نشیند، یا منفعلانه به فشارهای ایمیلی! به مسئولین و هشتک بازی در فضای مجازی ختم شده و اسبابِ بازی با وقت و عمر مردم را فراهم می کند.

در طول 40 سال اخیر وجود اصناف فعال و امین برای دفاع از حق و حقوق اقشار مختلف مردم یکی از خلاهای بزرگ جامعه است که اگر این کمبود ادامه یابد و اصناف برای استیفای حقوق کامل اعضای خود تلاش نکنند، فرهنگ درست مطالبه گری دورنمای روشنی  را به خود نخواهد دید. از این روست که یک پای فساد و تباهی تزریق شده به جامعه را می توان در دل خود مردم جست که اولا نمی دانند چه چیزی را مطالبه کنند و ثانیا نمی دانند از چه کسی مطالبه کنند و ثالثا راه درست آن را نمی شناسند. اینکه در سطح عوام و در کوی و برزن گاهی از دهان برخی می شنویم که مسائل و اصلاح امور خرد و کلان جامعه را از رهبری انقلاب طلب می کنند و گاهی این طلبکاری از دهان تحصیلکردگان شنیده می شود، حاکی از عمق جهل مردم نسبت به بدیهیات حقوقی و وظایف خودشان است و از آنجا که «کس نخارد پشت من، جز ناخن انگشت من» اگر برای فرهنگ سازی منتظر دولتها بمانیم، فقط وقت خود را سوزانده ایم؛ لذا می طلبد تا گروه ها و اصناف با جدیت به خرج دادن برای تعمیق این فرهنگ که از «راه درست، از مخاطب درست، مطالبه درست خود را به درستی طلب کنند» باید مردم را آموزش دهند تا با این روش بازوی قوی ولایت فقیه باشند برای فشار آوردن به مسئولینی که یا از اغتشاش ها (بواسطه ربط دادن صد در صد آن به دشمن) و یا از هشتک بازی ها (بواسطه سوار شدن بر موج با جنگ روانی) سعی دارند محملی بسازند برای فرار رو به جلو.

آنچه که در کنار هدایتگری ولی فقیه برای تعالی جامعه به نظر می رسد نیمه گمشده مسیر انقلاب باشد، همراهی آگاهانه و دقیق مردم است تا پشتوانه بصیر رهبری برای مطالبات خود باشند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها