معرفی کتاب؛

«اگر نبودند...»

کتاب «اگر نبودند...» به سفارش اداره کل حفظ آثار و نشر ارش‌های دفاع مقدس استان سمنان و به کوشش «سیده زهرا داود الموسوی» گردآوری و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۳۶۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۰ - 17April 2019

«اگر نبودند...»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، کتاب «اگر نبودند...» به بررسی نقش نظامی و پشتیبانی زنان استان سمنان در هشت سال دفاع مقدس اشاره می کند که به سفارش اداره کل حفظ آثار و نشر ارش های دفاع مقدس استان سمنان و به کوشش «سیده زهرا داود الموسوی» گردآوری شده است. این کتاب توسط  «بنیاد حفظ اثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» به چاپ رسیده است.

در مقدمه این کتاب آمده است:

در دوران دفاع مقدس، حضور زنان ایرانی در عرصه‌های گوناگون، تضمین‌کننده پیروزی رزمندگان اسلام بود. نقش این حضور و مشارکت ایثارگرانه در زمینه‌های مختلف نظامی و پشتیبانی بر کسی پوشیده نیست. بانوان باایمان و فداکار ایران با صلابت و شهامت، دوشادوش مردان این دیار در برابر دشمن بعثی ایستادند و حماسه‌آفرین شدند. بانوان استان سمنان نیز در عرصه‌های مختلف آمادگی دفاعی و رزمی و به‌ویژه در حوزۀ پشتیبانی از جنگ، فعالانه حضور داشتند و توانستند در پیشبرد اهداف دفاع مقدس نقش بسزایی ایفا کنند.

مقام معظم رهبری دربارۀ نقش زنان در دفاع مقدس فرموده‌اند:  «اگر زنان حماسه جنگ را نمی‌سرودند و جنگ را در میان خانه‌ها به‌عنوان یک ارزش تلقی نمی‌کردند، مردها انگیزه رفتن به جنگ را پیدا نمی‌کردند. ده‌ها عامل دست به دست هم می‌دهد تا خیل عظیم بسیجی را به‌سمت جبهه روانه کند؛ یکی از مهم‌ترین این عامل‌ها، روحیه همسران و زنان است.»

امید است تدوین و چاپ کتاب‌هایی از این دست، قدمی مؤثر و اثری ماندگار برای شناساندن فرهنگ و تاریخ دفاع مقدس به نسل‌های بعدی باشد.

قسمتی از متن کتاب:

از آنجاکه استان سمنان از نظر موقعیت جغرافیایی نسبت به مناطق عملیاتی نزدیک به 1200 کیلومتر فاصله داشته و به دلایلی از جمله فضای فرهنگی اجتماعی استان مبنی بر عدم پذیرش حضور نظامی بانوان در مناطق عملیاتی،  طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده، حضور رزمی و نظامی بانوان استان در مناطق عملیاتی بسیار کم‌رنگ بوده است که تنها می توان به مواردی که برای دفاع شخصی و در مناطق دور از خط مقدم و نیز شهرهای جنگی صورت گرفته اشاره کرد.

بانوانی که در مناطق عملیاتی به‌عنوان نیروی فرهنگی یا همراه همسرانشان حضور داشته‌اند، برای دفاع از خود و خانواده در شرایط بحرانی مسلح شده و جهت هر گونه درگیری با دشمن آماده بودند.

فعالیت و حضور بانوان استان سمنان در عرصه‌های فرهنگی اجتماعی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همچون دوران انقلاب، پرشور و هیجان ادامه داشت. آن‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با عضویت در کمیته انقلاب اسلامی، حزب جمهوری اسلامی، جهاد و ستاد نماز جمعه به فعالیت‌های خود ادامه دادند. هم‌زمان با صدور فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل بسیج، با تشکیل بسیج خواهران در استان‌ها و شهرستان‌ها فعالیت بانوان تحت سازمان و تشکلی فرهنگی و شبه‌نظامی ادامه یافت و با آغاز جنگ تحمیلی به اوج خود رسید.

کتاب «اگر نبودند...» نقش نظامی و پشتیبانی زنان استان سمنان در هشت سال دفاع مقدس در 5 فصل  و 191 صفحه  مصور در قطع وزیری در  سال 1397  به سفارش اداره کل حفظ آثار و نشر ارز شهای دفاع مقدس استان سمنان و به قلم «سیده زهرا داود الموسوی» تالیف و توسط ««بنیاد حفظ اثار و نشر ارز شهای دفاع مقدس» در 1000 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها