سفیر ایران در مسکو تشریح کرد؛

الگوی موفق همکاری ایران و روسیه برای بازگشت ثبات و آرامش به منطقه

سفیر ایران در مسکو گفت: همکاری ایران و روسیه برای بازگشت ثبات و آرامش الگویی موفق برای همکاری منطقه‌ای است.
کد خبر: ۳۳۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴ - 09March 2019

به گزارش گروه سیاست خارجی دفاع‌پرس، «مهدی سنایی» سفیر ایران در روسیه، با حضور در آکادمی علوم روسیه در جمع دانشجویان و اساتید این مرکز به تحلیل روند‌های موجود و ساختار جامعه بین‌المللی پرداخت و اظهار داشت: همکاری ایران و روسیه برای بازگشت ثبات و آرامش الگویی موفق برای همکاری منطقه‌ای است.

سنایی ادامه داد: تلاش‌های آمریکا در دهه‌های اخیر برای حفظ نظام تک قطبی در جهان، بر مشکلات بین‌المللی افزوده و منجر به بحران‌های بسیاری شده از جنگ بوسنی گرفته تا عراق و افغانستان و لیبی و سوریه.

وی عنوان کرد: در نتیجه استاندارد‌های دوگانه غرب در 30 سال اخیر و اقدام آمریکا به خروج یکجانبه از پیمان‌هایش با سایر کشورها، شرایط خطرناکی پدید آمده و مشخصا شاهد تضعیف قوانین بین‌المللی و نهاد‌های بین المللی همچون سازمان ملل هستیم.

سفیر ایران در مسکو ادامه داد: در همین راستا باید بر همکاری منطقه‌ای معطوف شویم و سازمان‌های منطقه‌ای همچون همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اکو در این رویکرد نقشی سازنده دارند. البته این لزوما به معنی نفی و عدم توجه به قدرت‌های فرا منطقه‌ای نیست.

به گزارش بخش مطبوعاتی سفارت ایران در مسکو، سفیر ایران با بیان اینکه از این رو روابط ایران و روسیه از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار داشت: دو کشور نماینده دو تمدن اوراسیایی و آسیایی هستند و به عنوان دو قدرت، نقشی مهمی در پیوند این ظرفیت‌ها دارند. نمونه‌ای از اهمیت این همکاری را در سوریه می‌بینیم که به تضعیف تروریسم و برقراری صلح در بیشتر مناطق این کشور منجر شد.

وی با ذکر این نکته که ایران و روسیه مصمم هستند تا تجارت دوجانبه دلار را کنار بگذارند و از ارز‌های ملی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: هنوز به حالت ایده آل نرسیده‌ایم، اما در حال تکمیل این رویه هستیم. اگر سیاست فعلی آمریکا ادامه داشته باشد، کشور‌های دیگر هم راهی جز روی آوردن به ارز‌های ملی نخواهند داشت.

سنایی اضافه کرد: با وجود ساختاری چندقطبی و چند سطحی در روابط بین‌المللی، حل و فصل مسائل منطقه‌ای دیگر تنها به اراده ابرقدرت‌ها نیست. بسیاری از این مسائل با ایفای نقش قدرت‌های منطقه‌ای و دیگر فرآیند‌های غیر دولتی حل می‌شود.

وی با بیان اینکه اهمیت این منطقه گرایی را در همکاری ایران و روسیه در سوریه دیده‌ایم، گفت: امیدواریم کشور‌های دیگر همچون عربستان سعودی که برای امنیت چشم به کمک خارج از منطقه دارند نیز به روند‌های منطقه‌ای بپیوندند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها