انتخابات در بیانات رهبر معظم انقلاب-2

انتخابات؛ خون تازه در پیکر انقلاب و نظام

با این انتخابات، خون تازه‌اى به پیکر انقلاب و کشور و نظام جمهورى اسلامى دمیده خواهد شد؛ حرکت تازه‌اى براى او پیش خواهد آمد، نشاط تازه‌اى پیدا خواهد کرد؛ همچنان که همه‌ى انتخابات‌ها همین جور است. انتخابات مظهر حضور مردم است؛ مظهر دخالت مردم در سرنوشت خود است.
کد خبر: ۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۵ - 07June 2013

انتخابات؛ خون تازه در پیکر انقلاب و نظام

خبرگزاری دفاع مقدس: بخش دوم گزیده بیانات رهبر انقلاب درباره اهمیت انتخابات ریاست جمهوری را در ادامه می خوانید:
 

انتخابات نقطه اساسى وصل افکار مردم به بدنه نظام اجرایى است

آنچه امروز مطرح است و لازم است با شما برادران عزیز وزارت کشور و استانداران و فرمانداران و معاونان سیاسى و کارکنان وزارت محترم کشور مطرح بشود، این است که انتخابات، با همان جایگاه اساسى خود در نظام جمهورى اسلامى، همواره مورد توجه باشد. انتخابات، آن نقطهى اساسى وصل افکار و آراى مردم به بدنهى نظام اجرایى است. اگر انتخابات - همچنان که بحمداللَّه در گذشته همینطور بوده است - با حضور مردم، با ارادهى مردم، با آزادى کامل مردم و انتخاب آزادانهى آنها انجام بگیرد، و بخصوص اگر انشاءاللَّه در این انتخاب، حداکثر آگاهى از سوى مردم به کار برود، تا اینکه افراد صالح و شایسته و حقیقتاً حایز شأن نمایندگى این ملت عظیم، به مجلس فرستاده بشوند، نظام اسلامى مىتواند مطمئن باشد که در جهت آرزوها و هدفهاى خود در حرکت است. این، نقش انتخابات و شأن والاى انتخابات است.
۱۳۷۰/۰۹/۲۷
 
 انتخابات مؤثرترین وسیله براى تحقق آرمانها
انتخابات جلوهى بسیار زیبا و جذاب مشارکت عمومى است؛ مؤثرترین وسیله براى این است که هر فردى بتواند آرمانها و خواستها و مطلوبِ خود را در قالب اجرایى قرار دهد و آن را به تحقق نزدیک کند. اگر کسى را طبق آرمانها و آرزوهاى خودتان انتخاب کردید، این امکان که آن آرزوها تحقق پیدا کند، به واقعیت نزدیک مىشود. کسى که فکر مىکنید براى تحقق خواستها و آرزوها و گشودن گرههاى مهمى که براى شما در زندگى مطرح است، مناسب و شایسته است، وقتى او را انتخاب کردید، در واقع بلندترین قدم را برداشتهاید؛ براى اینکه این مشکلات از بین برود. هر خواستهیى - چه مادى و چه معنوى - در این انتخاب و در تعیین مسؤول قوهى اجرایى مىتواند تحقق پیدا کند.
 
 هرچه بکاریم درو میشود

نکته بعدى این است که آحاد ملت ما باید بدانند آنچه بکارند، مىدروند. بعضى ممکن است در رأىگیرى شرکت نکنند؛ بعد بگویند چرا فلان کار نشد. شما باید شرکت مىکردید و آن کسى را که فکر مىکنید مىتواند این کار را انجام دهد و مىپسندید، انتخاب مىکردید تا آنطور که مىخواهید، بشود. نمىشود ما در انتخابات شرکت نکنیم؛ بعد نتیجه انتخابات احیاناً آنطور که ما مىپسندیم، نشود؛ سپس بگوییم چرا نشد! بله، وقتى انسان شرکت نکند، همین است. همه باید شرکت کنند؛ این یک وظیفه است؛ هم وظیفه اسلامى است، هم وظیفه میهنى و ملى است و حفظ عزّت و شوکت کشور به این وابسته است، هم وظیفه سیاسى است - کسانى که فهم و تشخیص سیاسى دارند، وظیفه دارند وارد شوند - هم وظیفه اخلاقى است؛ حقوق مردم اقتضاء مىکند که در این میدان وارد شوند. کارهایى که باید در این کشور انجام گیرد، اقتضاء مىکند که انسان در این میدان وارد شود. انتخابات را مغتنم بشمارید و قدر بدانید و در آن شرکت کنید؛ حادثه بسیار مهمّى است.
۱۳۸۰/۰۲/۲۸
 
انتخابات امیدهاى تازهای در دلها برمىانگیزد
امسال، سال تجدید انتخابات ریاست جمهورى است؛ این هم مقطع بسیار مهمى است. هر انتخاباتى براى ملت ما و فضاى عمومى کشور مثل نسیمى است که فضا را تغییر مىدهد و معطر مىکند؛ هواى تازهیى در فضاى کشور به وجود مىآورد و امیدهاى تازهیى در دلها برمىانگیزد. صحنهى انتخابات - بخصوص انتخابات ریاست جمهورى - یکى از جدىترین و پُرشورترین و پُرجاذبهترین صحنههاى مشارکت عمومى مردم است.
۱۳۸۴/۰۲/۱۱
 
 انتخابات؛ خون تازه در پیکر انقلاب و نظام
با این انتخابات، خون تازهاى به پیکر انقلاب و کشور و نظام جمهورى اسلامى دمیده خواهد شد؛ حرکت تازهاى براى او پیش خواهد آمد، نشاط تازهاى پیدا خواهد کرد؛ همچنان که همهى انتخاباتها همین جور است. انتخابات مظهر حضور مردم است؛ مظهر دخالت مردم در سرنوشت خود است.

البته آفتهائى وجود دارد؛ باید سعى کنیم این آفتها پیش نیاید. مردم ما و کشور ما از انتخابات سال ۸۸ بهترین خاطرهها و بدترین خاطرهها را دارند. بهترین خاطرهها حاصل حضور عظیم چهل میلیونى مردم پاى صندوقهاى رأى بود، که دنیا را خیره کرد؛ بدترین خاطرهها مربوط به جرزنىهاى سیاسى یک عده آدم نادان، ناباب و بعضاً معاند در قضیهى انتخابات بود.
۱۳۹۰/۱۰/۱۹
 
هر انتخابات یک بلا را از کشور دور کرده است
 
مسئلهى انتخابات در طول این سى و چهار سال براى کشور یک مسئلهى تعیین کننده و تجدید حیات دهنده براى مجموعهى حرکت کشور ما بوده است. در طول این سالها، این سى و چند انتخاباتى که برگزار شده و مردم در پاى صندوقهاى رأى حاضر شدهاند، هر بارى یک مجموعهى بلائى را از کشور دفع کرده است و هر بارى توانسته است یک قوّت جدیدى، روح جدیدى، در کالبد کشور و ملت و انقلاب بدمد؛ این دفعه هم از جهاتى، از پارهاى از انتخابات گذشته مهمتر است؛ که حالا یک جهت - همان طور که اشاره کردند - این است که انتخابات ریاست جمهورى و انتخابات شوراها، و در بعضى جاها انتخابات میاندورهاىِ بعضى از انتخاباتهاى دیگر، با هم مجتمع شده است.
۱۳۹۲/۰۲/۱۶
 
برگزاری انتخابات مایه کند شدن حربه دشمن

البته من راجع به انتخابات در سخنرانى کرمان و سخنرانىهاى دیگر در همین سفر مفصل صحبت کردهام؛ اما آنچه الان عرض مىکنم، از دیدگاه چالشهاى دشمنان با انتخابات است. دشمنان ما مىخواهند اصلاً انتخابات برگزار نشود. چرا؟ براى اینکه بتوانند شاهدى بیاورند که در ایران مردمسالارى و دمکراسى نیست. وقتى ما انتخابات برگزار مىکنیم، حربهى آنها کند مىشود. بنابراین اولین خواستههاى آنها برگزار نشدن انتخابات است؛ کمااینکه زمان برگزارى انتخابات مجلس هفتم هم تلاش کردند انتخابات را تعطیل کنند؛ اما خدا نگذاشت. آنها خیلى تلاش کردند؛ انواع و اقسام راهها را پیمودند و بعضى از عناصر غافل داخلى را هم به کار گرفتند؛ اما «انهم یکیدون کیدا و اکید کیدا» خداى متعال مکر آنها را پاسخ داد و جلویش را گرفت و بحمداللَّه انتخابات خوب برگزار شد. در این انتخابات هم اولین هدف آنها این است که انتخابات برگزار نشود.
۱۳۸۴/۰۲/۱۹
 
انتخابات وسیله مصونیت کشور است
 
انتخابات مىتواند براى کشور و ملت ما یک وسیلهى مصونیت و یک نمودار اقتدار باشد و ملت و نظام اجرایى کشور را در مقابلهى با چالشهاى گوناگون جهانى، از گذشته مستحکمتر کند. انتخابات مىتواند نظام جمهورى اسلامى را جوانتر از آنچه هست، بکند. انتخابات پُرشور از سوى مردم مىتواند روز نویى را براى آنها رقم بزند. انتخابات، هم در صحنهى خارجى و در مقابل چشم بیگانگان، هم در صحنهى داخلى، و هم براى پیشرفت کشور، یکى از مهمترین و اساسىترین رویدادهاست. دشمن مىخواهد انتخابات نباشد. اگر مىتوانستند روى مردم و یا گروههاى سیاسى اثر بگذارند، کارى مىکردند که اصلاً انتخابات برگزار نشود.
۱۳۸۴/۰۲/۱۹
 
انتخابات تضمین کننده آینده و امنیت کنونی

یکى از مسائلى که براى مردم ما بسیار مهمّ است و از مسائل جارىِ امسال ماست و من باید روى آن تکیه کنم، مسألهى انتخابات آینده است. انتخابات آینده، مثل همهى انتخابات دوران بیست و پنج سال گذشته، در زمان خود مهمترین مسألهى کشور است. انتخابات اگر بهصورت مطلوب انجام گیرد، آینده را تضمین و امنیت کنونى را هم تأمین مىکند. انتخابات مطلوب کدام است؟ انتخابات مطلوب انتخاباتى است که سالم، آزاد و طبق قانون برگزار شود؛ انتخاباتى که مردم با شور و نشاط در آن شرکت کنند؛ انتخاباتى که به عنوان وظیفهى دینى، همهى مردم خود را موظّف به برگزارى باشکوه آن بدانند.
۱۳۸۲/۰۹/۲۵
 
انتخابات زره پولادین نظام
 
حضور در انتخابات یکى از مستحکمترین وسیلههایى است که این ملت مىتواند آن را مثل یک زرهى پولادین در مقابل خود و در مقابل حملهى دشمنان و سوءنیّت و بد دلىِ مستکبران و دخالتکنندگان نگه دارد. انتخابات بسیار مهمّ است. آنچه که بنده در انتخابات از خداى متعال خواستهام و مىدانم که ملت عزیز ما هم همین را مىخواهد، این است که انتخابات پُرشور، سالم، قوى و با حضور ملت انجام گیرد و انشاءاللَّه خداى متعال به ملت ما توفیق دهد که نمایندگان صالح و توانمند و کارآمدى را به مجلس بفرستد.
۱۳۸۲/۱۰/۱۸
 
تاثیر بلند مدت انتخابات بر سرنوشت کشور
 
انتخابات یک حادثهى یکروزه است، ظرف یک روز انجام میگیرد؛ اما از آن حوادثى است که تأثیر آن، تأثیر بلندمدت است. انتخابات ریاست جمهورى را شما در ظرف یک روز انجام میدهید، اما اولاً کسى را یا کسانى را براى مدت چهار سال بر سرنوشت کشور و جریانهاى عمدهى کشور حاکم میکنید؛ ثانیاً دامنهى تأثیر آن به همان چهار سال هم محدود نمیماند. گاهى اوقات دولتها کارهائى میکنند که تأثیرات آن تا سالها باقى میماند؛ چه کارهاى خوب، چه خداى نکرده کارهاى غیر خوب؛ تأثیر آن منحصر نمیماند به آن چهار سال؛ مثل یک جریانى ادامه پیدا میکند. پس شما در یک روز یک حرکتى میکنید، یک انتخابى میکنید، یک اقدامى میکنید که تأثیر آن در کوتاهمدت، در چهار سال، و در بلندمدت، گاهى در چهل سال باقى میماند؛ اینقدر انتخابات مهم است.
۱۳۹۲/۰۲/۲۵

 هدفگذاری دشمن در انتخابات
در هر نوبت از انتخابات ریاست جمهورى - البته انتخابات دیگر نیز همینطور است؛ منتها انتخابات ریاست جمهورى مهمتر است - بوقهاى تبلیغاتى دشمنان پیشاپیش مشغول سمپاشى و آلوده کردن و زهرآگین نمودن فضا مىشوند تا شاید بتوانند به انتخابات لطمهاى بزنند. شما و همه ملت عزیز ایران بدانید - و مىدانم که مىدانید - دشمن چشم دوخته است که انتخابات ریاست جمهورى، انتخابات بىرونقى شود. براى آنها این مهمّ است. در درجه اوّل، دشمن مایل است که انتخابات بى رونق شود - البته در درجه دوم ممکن است کسى را بر کسى ترجیح دهند؛ اما آن درجه بعدى است؛ نقطه مقابل آن، براى دلسوزان نظام و شخص اینجانب، در درجه اوّل این مهم است که انتخابات، انتخابات پُررونق و پُرشورى شود و آحاد عظیم مردم، شرکت در انتخابات را وظیفه خودشان بدانند.
۱۳۸۰/۰۲/۱۱
 
دشمنان برای ضربه زدن به انتخابات هدف و نقشه دارند
 
انتخاباتِ امسال اهمیت مضاعف دارد. من به شما عرض کنم برادران عزیز! خواهران عزیز! همهى ملت ایران! امروز انتخابات شما - که حدود یک ماه دیگر انجام خواهد گرفت - به یک موضوع مهم بینالمللى تبدیل شده است؛ این را بدانید. دستگاههاى فکرى دشمنان - به قول خودشان، اتاقهاى فکر - نشستهاند رصد میکنند مقدمات این انتخابات را، این حادثهى بزرگ را؛ دارند نگاه میکنند؛ نقشه هم دارند، هدف هم دارند. هدف جبههى دشمنان شما، نقطهى مقابل هدف شما است. شما که در انتخابات شرکت میکنید، دنبال یک فرد اصلحى میگردید که بتواند کشورتان را با همین سرعت، بلکه بیش از این، پیش ببرد؛ هم در عرصهى مادى، هم در عرصهى معنوى. شما دنبال انتخاباتید، براى اینکه کسى یا کسانى، دولتى، رئیس جمهورى بتواند عزت شما را بالا ببرد، استقلال شما را عمیقتر کند، وضع زندگى شما را بهتر و مرفهتر کند، گرهها را باز کند، امید و شور و شوقى در کشور بهوجود آورد؛ اما دشمن شما درست بعکس، مایل است انتخاباتى انجام بگیرد - حالا که بنا است انجام بگیرد؛ البته اگر میتوانستند کارى کنند که انتخابات انجام نگیرد، آن کار را میکردند؛ اما حالا که بالاخره چارهاى ندارند و انتخابات انجام خواهد گرفت - که براى آیندهى کشور این محسّنات را نداشته باشد؛ بلکه کشور را به سمت وابستگى، به سمت ضعف، به سمت عقبماندگى در صحنههاى گوناگون حرکت دهد؛ کشور را به عقب بکشاند، به عقب براند؛ آنها هدفشان این است. پس دو تا هدف در مقابل هم قرار دارد: هدف ملت ایران، هدف جبههى دشمنان.

هدف ملت ایران چگونه تأمین خواهد شد؟ با دو عامل، این هدف تأمین میشود: یک عامل این است که انتخابات، انتخابات گرم و پرشورى باشد؛ افراد زیاد شرکت کنند، مردم با شور و شوق شرکت کنند، بیایند پاى صندوقها. دوم اینکه این انتخابات منتهى شود به انتخاب یک انسان شایستهى وارستهى باعزمِ مؤمنِ انقلابىِ با همت جهادى. با این دو چیز، مقصود ملت ایران حاصل میشود.

مقصود دشمن چگونه حاصل میشود؟ مقصود دشمن با این حاصل میشود که انتخابات اولاً سرد برگزار شود؛ مردم بىرغبت باشند، عدهى کمى شرکت کنند، یک عدهاى بگویند: آقا چرا شرکت کنیم؟ فایدهاش چیست؟ ما نمیخواهیم بیائیم. اینها دشمن را خوشحال میکند. ثانیاً نتیجهاى که از صندوقها بیرون مىآید، نتیجهاى باشد که دولت را، به تبع دولت، ملت را به سمت وابستگى بیشتر، به سمت تبعیت بیشتر، به سمت قرار گرفتن در سیاستهاى دشمنان قرار دهد؛ دشمن این را میخواهد.
۱۳۹۲/۰۲/۲۵
 
 انتخابات ریاست جمهورى، مظهر آزادى و قدرت انتخاب و رشد ملت ایران است
مسأله اصلىاى که امروز در نظر دارم عرض کنم، مسأله انتخابات است که مسأله بسیار مهمّى است. انتخابات را یک حادثه کوچک نگیرید. همه انتخابهاى کشور همینطور است؛ اما انتخاب ریاست جمهورى مهمتر است.
انتخابات ریاست جمهورى، مظهر آزادى و قدرت انتخاب و رشد ملت ایران است. براى یک ملت - مثل بعضى از ملتهایى که شما مىبینید با همه باد و بروتى که دارند - ننگ است که در انتخابات ریاست جمهورىاش، سىوپنج درصد یا چهل درصد حائزان شرایط شرکت کنند. پیداست که مردم به نظام سیاسىِ خود نه اعتماد دارند، نه اعتنا مىکنند و نه امید دارند. با بعضى از شهروندان امریکایى، قبل از همین انتخابات اخیرشان مصاحبه کرده بودند و گفته بودند به چه کسى رأى مىدهید؟ گفته بودند چه فایده، چه فرقى مىکند؛ به هیچ کس! همینطور هم شد؛ عملاً سىوچند درصد شرکت کردند. در ایران اسلامى، هفتاد درصد، هفتادوپنج درصد، هشتاد درصد واجدان شرایط شرکت کردند. این خیلى افتخار است؛ این نشاندهنده آن است که این ملت روى پاى خودش ایستاده و به مسائل خودش نگاه مىکند و مىخواهد در این مسأله تصمیم بگیرد.
۱۳۸۰/۰۲/۲۸
 
نقش و جایگاه رئیس جمهور در کشور
رئیس جمهور در کشور ما نقش بسیار مهمى دارد؛ تبلیغات بیگانه مىخواهد عکس این را نشان دهد. آنها دشمنانه حرف مىزنند. رئیس جمهور یکى از مؤثرترین، و در دستگاه اجرایى مؤثرترین عنصر براى حل مسائل کشور است. در میان مسؤولان کشور، هیچ مسؤولى به قدر رئیس جمهور در قانون اساسى ما امکانات و توانایىها و عرصهى عظیم خدمتگزارى ندارد. بودجهى کشور و همهى مسؤولان طراز اول اجرایى کشور در اختیار اوست؛ اوست که مىتواند کشور را آباد کند و از لحاظ علمى و صنعتى و مسائل انسانى و یا از لحاظ امنیت، کشور را به پیش ببرد؛ کفایت و توانایىهاى اوست که مىتواند زندگى را در کام مردم شیرین کند. آنچه مورد نیاز ملت و کشور است، رئیسجمهورِ کارآمد و باکفایت است. مسؤولیتهاى حساس و تاریخىِ امروز بر دوش رئیس قوهى مجریهى ماست. قانون همه چیز را در اختیار رئیس قوهى مجریه قرار داده است.
۱۳۸۴/۰۲/۱۱
 
رئیس جمهور در قانون اساسی
 
در قانون اساسى ما، رئیسجمهور مقام والایى است. در قانون اساسى، هم وظایف سنگینى بر دوش رئیسجمهور گذاشته شده - که در اصول مختلف آن مطرح گردیده است - هم اختیارات و امکانات زیادى در اختیار رئیسجمهور است. در مجموعه نظامِ قانون اساسى ما، این اختیارت و امکانات و وظایف، منحصر به فرد است. رئیسجمهور اختیارات فراوانى دارد: قوّه مجریّه و بودجه کشور و وزارتخانههاى گوناگون در اختیار اوست.
۱۳۸۰/۰۲/۲۸
 
 
رئیس جمهور جایگاه بسیار والایى دارد؛ توانایى و اختیارات فراوانى از لحاظ قانونى متوجه رئیس جمهورى است؛ بودجه ى کشور در اختیار رئیس جمهور است؛ مدیران کشور در سطوح مختلف در اختیار رئیس جمهور هستند؛ بنابراین تعیین رئیس جمهور، یعنى تعیین مدیرى که بتواند ثروت عظیم مردم را که در بودجه و امکانات و مدیریت هاى کشور متبلور است، به نحوى در سرتاسر آفاق این ملت گسترش دهد تا نیازهاى مردم با این ثروت عظیم برآورده شود. ملت و کشور ما بر اثر تلاش دولتهاى چند سال گذشته، ثروت متراکمى از امکانات به دست آورده است. مدیریت هاى آینده باید بتوانند این ثروت را افزایش دهند و آن را در زندگى مردم بگسترانند و با فساد به معناى واقعى کلمه مبارزه کنند.
۱۳۸۴/۰۱/۰۱
 
رئیس جمهور در کشور ما و طبق قانون اساسى ما، امکانات فوقالعاده زیادى در اختیار دارد. رئیس جمهور امکاناتش در قانون اساسى، امکانات وسیعى است؛ رئیس جمهور بودجهى کشور را در اختیار دارد، همهى ارکان اجرائى کشور را در اختیار دارد، ترتیب اجراى قوانین را در اختیار دارد، توانائى استفاده از همهى افراد صاحبنظر را در سراسر کشور در اختیار دارد؛ رئیس جمهور در همهى مسائل گوناگون دستش باز است. تنها محدودیتى که براى رئیس جمهور در کشور ما وجود دارد، محدودیت قانون است؛ قانون فقط به او محدودیت میدهد، که این هم محدودیت نیست؛ قانون، هدایتکننده است؛ محدودکننده نیست. قانون، راه را نشان میدهد که چگونه حرکت کنیم.
۱۳۹۲/۰۳/۱۴
 
ادامه دارد....
نظر شما
پربیننده ها