آیت الله جنتی:

مقاومت، ایستادگی، اخلاص و صداقت از ویژگی های سپاه است/ دفاع مقدس دانشگاهی که در هیچ جا پیدا نمی شود

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: جوانان ما با دستان خالی در جبهه ها حاضر می شدند و تنها با قدرت ایمان خود در این جبهه ها بودند و هشت سال جنگیدند.
کد خبر: ۳۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳ - 20September 2013

مقاومت، ایستادگی، اخلاص و صداقت از ویژگی های سپاه است/ دفاع مقدس دانشگاهی که در هیچ جا پیدا نمی شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، آیت الله جنتی امام جمعه موقت تهران در خطبه اول این هفته نماز جمعه ضمن گرامیداشت هفته کرامت و ولادت امام رضا(ع)، گفت: خدا را شکر که مردم ایران در مجاورت بارگاه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) هستند و ضریح ایشان همواره قبله گاه حاجتمندانی بوده که از راه دور و نزدیک گرداگرد این ضریح مطهر طواف می کنند.

آیت الله جنتی در ادامه صحبت هایش به بیان حدیثی در مورد ولادت امام رضا(ع) پرداخت و گفت: مادر ایشان که دارای نام های مختلفی از جمله نجمه می باشد، نقل می کند: من زمانیکه آبستن شدم اصلاً احساس سنگینی نمی کردم و زمانیکه به خواب می رفتم،  صدای سبحان الله و تحلیل، لا اله الا الله و تجمید خدای تبارک و تعالی را می شنیدم، خضع و وحشت می کردم و وقتی بیدار می شدم دیگر این صدا به پایان می رسید.

وی در ادامه افزود: زمانیکه فرزندم به دنیا آمد، دستانش را بر روی زمین گذاشت و سرش را به آسمان بلند کرد که ناگهان دیدم لبانش تکان می خورد، ظاهراً با خدا مناجات می کرد اما نمی دانستم که چه چیزی می گفت. در همین حال بود که پدر بزرگوارش، امام موسی کاظم(ع) وارد شد و من بلافاصله بچه را در یک پارچه سفید پیچیدم و به ایشان تقدیم نمودم که حضرت فرمودند: ای نجمه مبارک باشد این کرامتی که خدا به تو داده است و این فرزند را نصیب تو کرده است. سپس حضرت در گوش راستش اذان گفت و در گوش چپش اقامه و بعد فرمود که آب فرات آورید؛ آب فرات آوردند و سپس حضرت، سق این کودک را با آب فرات برداشت و سپس کودک را به من برگرداند فرمود: این بقیه الله بر روی زمین است.

امام جمعه موقت تهران با بیان کرامات اهل بیت به نقل بخش هایی از زیارت جامعه کبیره پرداخت و تصریح نمود: اگر گناهان ما طوری باشد که نتوانیم از این فضیلت ها و شرف هایی که خدا به ما داده است استفاده کنیم، واقعاً مرتکب خسران بزرگی شده ایم و خیلی باید غصه بخوریم.

وی در ادامه این خطبه به بیان احادیث و خصلت هایی از امام رضا(ع) پرداخت: ا- امام رضا(ع) هیچ نیازمندی را دست خالی رد نمی کرد. 2- شب ها خیلی کم می خوابید و گاهاً تا صبح بیدار بود و به عبادت می پرداخت. 3- صدقه زیاد می داد به خصوص در شب های تاریک که کسی او را نبیند.

آیت الله جنتی در ادامه خطبه های اول به برخی از خصلت های مأمون اشاره کرد و گفت: مأمون فردی عیاش بود و هزینه های کلانی در این را خرج می کرد. مثلاً با دختر حسن بن سهل که ایرانی بود به نام توران ازدواج کرد و یک میلیون دینار مهریه او را داد، هردینار هم پول یک شتر بود. زمان عروسی نیز، پدر دختر گفت که من یک باغ خوش آب و هوا دارم و باید در آنجا الین مراسم اصلی برگزار شود و مأمون هم قبول کرد. هزینه ای که مأمون در آنجا خرج نمود اصلاً باور کردنی نیست. صدهاهزار تن از لشکریان، خدمه، غلامان و درباریان در این مراسم شرکت کردند. مأمون نیز هدایایی به همراه کاغذهایی به آنان می داد و هرچه در آن کاغذها نوشته شده بود برای آن فرد می شد. مثلاً برای فردی نوشته شده بود یک غلام، برای دیگری، صد دینار، برای شخص دیگر، ده شتر و غیره. همچنین برای عروس هم یک فرش از طلا بافته بودند که وی بر روی آن نشسته بود. حال، علی بن موسی الرضا(ع) در این وضعیت زندگی می کردند و غصه می خوردند که مردم با این وضعیت زندگی می کنند اما مأمون اینطور به عیش و نوش خود می پرداخت. در همان زمان بود که عاشقان امام رضا(ع) پول های زیادی را به ایشان می دادند که یک روز فرمودند که همه اینها را به فقرا بدهید.

وی در خطبه ی دوم نمازجمعه تهران ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس تأکید کرد: در مورد این دفاع مقدس باید فکر کرد چرا که این دفاع مقدس دانشگاهی است که در هیچ جا پیدا نمی شود. دشمن باور نمی کرد با این وضعیتی که در یک حکومت تازه به وجود آمده و ناآشنا با فنون جنگی و بی تجربه ایجاد شده، این چنین شکست بخورد. آنان گمان می کردند در همان یک ماه اول تا اهواز برسند البته محاسبه شان هم طبیعی بود چراکه این ارتش قدرتمند با کمک های فراوانی که به او می شد؛ کسی باور نمی کرد جمهوری اسلامی تازه به وجود آمده بتواند در مقابلشان بایستد.

وی افزود: در اینجا است که باید خدا را شناخت، امام را شناخت، بنده صالح خدا را شناخت. امام بزرگوار، مردم را بسیج کرد و ننشست اینجا و بگوید که ارتش، تو برو به میدان جنگ و هرچه می توانی نیرو جذب کن و دیگر بس. در زمان جنگ؛ امام، ارتش را تقویت کرد و قوت روحی به آنان داد اما ارتش کافی نبود و امام، مردم را بسیج کرد. در مقابل قدرت مردمی، هیچ قدرتی نمی توانست بایستد. امام، تشکیل بسیج و سپاه داد و مردم عادی راهی جنگ شدند و مسأله شهادت مطرح شد. امام خمینی(ره) بحث شهادتی که مختومه شده بود را دوباره زنده کرد و عشق به شهادت و آرزوی شهادت در راه خدا را در دل جوانان زنده کرد.

آیت الله جنتی گفت: جوانان ما با این روحیه بود که برخلاف سایر ارتش ها در زمان عملیات ها در جبهه ها حاضر می شدند. روحیه ایثار و فداکاری بود که در این زمان ایجاد شد و جبهه ها از بچه های پاکدل پر شد. جوانانی که دنبال هیچ چیزی جز جهاد در راه خدا نبودند و هیچ گاه دنبال پست و مقام نبودند.

وی گفت: جوانان ما با دستان خالی در جبهه ها حاضر می شدند و تنها با قدرت ایمان خود در این جبهه ها بودند و هشت سال جنگیدند.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به تشکیل سپاه اشاره نمود و گفت: مقاومت، ایستادگی، اخلاص و صداقت از ویژگی های سپاه بود.

وی افزود: اساس تشکیل سپاه برای اطاعت از اولوالامر بود و هیچ چیز دیگری مطرح نبود. در این سپاه، بهترین و صادق ترین و سالم ترین نیروها تربیت شدند. هم خودشان زبده بودند و افراد زبده و تربیت شده به سیستم مدیریتی کشور وارد کردند. الان بسیاری از نیروهای زبده ما که در وزارتخانه ها می باشند، سپاهی بودند. مانیز اگر در تشکیلات خودمان نیاز به نیرو داشته باشیم، اولویت اول با بچه ها سپاه است چراکه اینان امتحان را پس داده اند و نشان داده اند که دنبال پست و مقام نیستند و دنیامدار نمی باشند و از قدرتی که خدا به آنها داده سوءاستفاده نمی کنند و خدمتگزار مردم هستند.

آیت الله جنتی در ادامه خطاب به اعضای سپاه پاسداران گفت: من به شما توصیه می کنم که این روحیه حفظ نمایید چراکه این خیلی قیمت دارد. دقت کنید مال طلبی در شما ایجاد نشود و دنبال پول نروید و اگر کسی دنبال پول رود، سپاهی نیست. همان ارتش الهی که درصدر اسلام و در بدر و خیبر بود باشید و تا آخر بمانید.

وی همچنین به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون موضوع حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: ما به همان آقای رئیس جمهور گذشته هم گفتیم ولی کسی گوش نداد، حالا این آقا در این جلسه گفتند که باید این، مصوب شود. ما می گوییم احسنت و دست شما درد نکند ولی پیگیری کنید و صرف حرف نباشد.

آیت الله جنتی خطاب به روحانی گفت: برادر محترم، از کجا می خواهی شروع کنی؟ من نقطه شروع را می گویم، از جیره خواران و حقوق بگیران خودتان شروع کنید. کسی که سرماه می آید از شما حقوق و مزایا می گیرد و ناچار است بخشنامه شما را عمل نماید، در ادارات و جاهای دیگر، اینان را مجاب کن که رعایت کنند. کوچه و بازار و کنار مشکل است و محال نیست ولی در ادارات و دانشگاهها و بیمارستان ها آسان است. چرا باید دانشجویی که بعدها می خواهد پست بگیرد، با چادر وارد دانشگاه می شود ولی مدتی بعد خراب می شود و چادر از سرش درمی آورد؟ دانشجو نمره می خواهد و هرچه بگویی به این خاطر گوش می دهد. به او بگویید اگر باحجاب مناسب وارد نشوید در نمره شما اثرمی گذاریم، در این صورت، مسلماً عمل می کنند.

امام جمعه تهران در ادامه صحبت هایش به قهرمانی کشتی گیران آزادکار ایران اشاره کرد و گفت: برادر، ما در عکس دیدیم که تو در سجده افتادی، احسنت و باریک الله ولی بدان که خداست این توفیق را به شما می دهد و از خودت نیست، ما هرچه داریم از خداست.

آیت الله جنتی در بخش پایانی صحبت هایش به مسأله سوریه پرداخت و تصریح کرد: سوریه در وضع ناجوری به سر می برد و این مملکت، فلاکت بار شده است. کشت ها و ویرانی های فراوانی از طرفین برجای مانده است. در این دوره، ما به چیزی دچار شده ایم به نام القاعده و امثال آنان که کارشان خون خوردن است و هدف دیگری ندارند. آمریکا هم از طرفی می خواهد حمله ای کند و قدرتی از خود نشان دهد و از طرفی می دانند که این کار برایشان گران تمام می شود و بسیاری از مردم دنیا و مردم سوریه و دولت ها با این کار مخالف هستند ولی اگر عقلی داشته باشند باید از خرشیطان پیاده شوند و مسایل را به صورت سیاسی حل کنند.               

نظر شما
پربیننده ها