عابدی گناباد در گفت‌وگو با دفاع پرس:

دست‌های پنهان به این سادگی‌ها نمی‌گذارند افغانستان رنگ صلح را ببیند

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نماینده آمریکا در افغانستان، تیم مسئول مذاکرات صلح و آمریکایی‌ها، به شدت به دنبال این هستند که یک دستاورد بزرگی را برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بدست بیاورند تا در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا، کارنامه ترامپ پربارتر از قبل شود.
کد خبر: ۳۳۷۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۱ - 11March 2019

مذاکرات صلح افغانستان دستاورد بزرگی برای ترامپ خواهد بود/ افغانستان به این سادگی‌ها رنگ صلح را نمی‌بیندرضا عابدی گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس پیرامون روند مذاکرات صلح افغانستان اظهار داشت: آمریکایی‌ها و برخی دیگر از محافل در افغانستان به شدت به آینده مذاکرات صلح افغانستان امیدوار هستند. نماینده آمریکا در افغانستان، تیم مسئول مذاکرات صلح و آمریکایی‌ها، به شدت به دنبال این هستند که یک دستاورد بزرگی را برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بدست بیاورند تا در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا، کارنامه ترامپ پربارتر از قبل شود.

وی خاطرنشان کرد: اما به نظر می‌رسد اگر توافقی صورت گیرد در مرحله اجرا، چالش‌ها و مشکلات بسیاری پیش پای آن خواهد بود. یکسری موانع از قبل پیش پای این مذاکرات بوده است که هنوز این موانع برطرف نشده است. برای مثال دولت مرکزی افغانستان در این مذاکرات جدی گرفته نشده است لذا اینکه آیا در آینده فرآیند صلح ملحق شود یا خیر، مسئله‌ای جدی خواهد بود. گزارش‌هایی از منابع خبری و اطلاعاتی به بیرون درز پیدا کرده است که آمریکایی‌ها بر روی دولت مرکزی افغانستان و حکومت کابل فشار آورده اند که به نوعی مجبور شوند، کلیت مذاکرات را تایید کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: اما این که در مرحله اجرا چه اتفاقی بیافتد، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در داخل خاک افغانستان، نهاد‌های مدنی، تشکل‌های مردم‌نهاد و قربانیان حملات تروریستی با روند مذاکرات صلح مخالف هستند. با توجه به نقش طالبان و حملات تروریستی که در افغانستان صورت گرفته قطعا فضای اجتماعی افغانستان، مقاومت‌هایی نسبت به روند مذاکرات خواهد داشت.

عابدی گناباد گفت: بخشی از جامعه افغانستان که تفکرات غرب گرا و سکولار دارند نگران هستند که حاکمیت طالبان و این که آن‌ها در آینده افغانستان سهمی داشته باشند، موجب تضعیف برخی از حقوق و آزادی‌هایشان به سبک غربی شود. از طرف دیگر نقش مخرب پاکستان، محافل قدرت در ارتش، دستگاه‌های امنیتی پاکستان که ممکن است بازی را به هم بزنند، در روند این مذاکرات تاثیرگذار باشد. در سوی دیگر منافع و امتیازگیری‌هایی که آمریکایی‌ها در مذاکرات خواهند داشت ممکن است در روند اجرایی نقش بسزایی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: حتی در خود گروهک طالبان نیز معلوم نیست تمام بخش طالبان به این فرآیند مذاکرات بپیوندند. متاسفانه اکنون ده‌ها گروه منشعب شده از طالبان و داعش را در افغانستان شاهد هستیم. شاید بخش مهمی از طالبان به فرآیند مذاکرات صلح بپیوندد، اما قطعا بخش‌های دیگری از طالبان و گروه‌هایی که در آینده شکل خواهند گرفت به روند حملات تروریستی خود ادامه دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت: نقش قدرت‌های غربی، مواد مخدر، فساد، موقعیت راهبردی این کشور، برخی مسائل داخلی افغانستان، فقر گسترده و دخالت‌های برخی از همسایگان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس که منجر به تبلیغ اسلام وهابی شده‌اند؛ به نظر نمی‌رسد که افغانستان به این سادگی‌ها رنگ صلح را ببیند و آینده این کشور، آینده روشنی باشد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها