رئیس جمهور در فرودگاه مهرآباد:

ایران در روزهای سخت کنار مردم و دولت عراق بود/ مبادلات اقتصادی تهران_ بغداد باید به 20 میلیارد دلار برسد

رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی رئیس جمهور و نخست وزیر عراق، روز دوشنبه در صدر یک هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی عازم بغداد شد.
کد خبر: ۳۳۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸ - 11March 2019

در کنار مردم و دولت عراق هستیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‎الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز دوشنبه ( 20 اسفند) پیش از ترک تهران در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف و برنامه‌های سفر به عراق با مقایسه این سفر با سفر مخفیانه ترامپ به یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق اظهارداشت: بمب‌هایی که آمریکایی‌ها بر سر عراقی‌ها و افغانی‌ها ریختند و اکنون بر سر مردم سوریه و یمن می‌ریزند کسی یادش نمی‌رود.

وی با بیان اینکه کسی مداخلات و خیانت های آمریکا را فراموش نمی‌کند، افزود: آمریکا کشور اشغالگر و در منطقه، منفور است و وفا و برادری جمهوری اسلامی ایران در عراق، سوریه، یمن، افغانستان، لبنان و دیگر کشورها موضوعی نیست که از یاد منطقه برود و فراموش شود.

رئیس جمهور با تاکید بر عزم مقامات ایران و عراق برای گسترش روابط دوجانبه، گفت: روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق دوستانه و پایدار می‌ماند.

روحانی با اشاره به اینکه این سفر به دعوت رسمی رئیس‌جمهور و نخست وزیر عراق انجام می‌شود، اظهار کرد: از اینکه برای زیارت ائمه اطهار علیهم السلام به عتبات عالیات سفر می‌کنم خوشحالم.

رئیس جمهور هدف از سفر به عراق را گسترش روابط دوجانبه اعلام کرد و گفت: روابط ایران و عراق روابط ویژه‌ای است و مردم ایران در طول سال‌های گذشته از آزمایش بزرگ سربلند بیرون آمدند طوری که مردم منطقه هرگاه مشکلی پیدا کردند و از ملت ایران کمک خواستند ملت و دولت ایران با تمام توان خود به آن‌ها کمک کردند.

روحانی با اشاره به اینکه ملت و دولت ایران در روزهای بسیار سخت در کنار مردم عراق بودند، افزود: امروز هم در دوران صلح و آرامش دو ملت ایران و عراق در کنار یکدیگر خواهند ماند.

رئیس جمهور سفر مقامات عراقی از جمله رئیس جمهور و رئیس مجلس این کشور به ایران را زمینه‌ای برای گسترش همکاری‌ها دانست و گفت: عراق از لحاظ تمدنی و فرهنگی و تاریخی زمینه‌های مشترکی را با ایران دارد و دو ملت در طول قرن‌ها و در کنار هم همیشه رابطه خوب و برادرانه داشته اند.

روحانی افزود: مردم عراق یکی از آرزوهایشان این است که به زیارت امام رضا علیه السلام بیایند و مردم ایران هم زیارت کربلا، نجف، کاظمین و سامرا از آرزوهایشان است.

وی با بیان اینکه روابط دو کشور نمونه و الگویی در منطقه است، گفت: هر سال هفت و هشت میلیون ایرانی و عراقی به کشورهای یکدیگر برای زیارت سفر می‌کنند و این نشانه روابط نزدیک دو ملت است.

روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در ایران هراسی، اختلاف اندازی بین کشورهای منطقه با هدف دستیابی به منافع خود و حمایت از رژیم صهیونیستی با شکست مواجه شده اند، خاطر نشان کرد: آمریکا در ورشو قرار بود فشارها بر ایران را افزایش دهد، اما آنچنان شکست خورد که حتی متحدان آمریکا هم جواب رد به آن دادند و گفتند می‌خواهند در برجام بمانند.

رئیس جمهور به حضور وزرای کشورهای همسایه برای افتتاح راه آهن قزوین - رشت اشاره کرد و گفت: این نشان دهنده شکست آمریکا در منطقه است.

روحانی با تاکید بر اینکه به دنبال گسترش روابط صمیمانه با کشورهای همسایه است، افزود: با عراق در زمینه‌های حمل و نقل، ترانزیت، گردشگری و تجارت زمینه‌های زیادی برای همکاری داریم و این موضوعی نیست که در روابط دوجانبه درباره آن گفتگو نشود.

وی حجم مبادلات تجاری ایران و عراق را در حال حاضر ۱۲ میلیارد دلار در سال اعلام و ابراز امیدواری کرد: در سال‌های آینده بتوان این حجم از روابط اقتصادی را به ۲۰ میلیارد دلار افزایش داد.

رئیس‌جمهور از طرح‌های مهم دو کشور به ویژه در حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا خبر داد و افزود: اتصال راه آهن دو کشور به نفع مردم دو کشور و منطقه است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه لایروبی اروندرود هرچه زودتر آغاز شود، گفت: این کار به نفع مردم بصره، خرمشهر و آبادان است.

روحانی افزود: در حال حاضر فقط کشتی‌های کوچک و متوسط می‌توانند در اروندرود تردد کنند، اما بعد از لایروبی کشتی‌های ۲۰ هزار تنی هم امکان تردد خواهند داشت.

رئیس جمهور مسائل شهرک‌های صنعتی را از مسائل مورد علاقه دو کشور اعلام کرد و گفت: مسائل مرزی و امنیتی از مسائلی است که دو طرف درباره آن مذاکره خواهند کرد و همچنین محیط زیست و مساله حل ریزگردها از مسائل مورد گفتگوی مقامات دو کشور خواهد بود.

روحانی با ابراز امیدواری از اینکه بتوان در بسیاری از موارد با طرف عراقی به توافق دست یابیم، افزود: در این مذاکرات تجار دو کشور نیز حضور دارند و همایشی هم به همین منظور در عراق برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: در این سفر با عشایر، نخبگان و سیاسیون عراق هم دیدار خواهیم کرد.

انتهای پیام/251

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار