صالحی در اختتامیه دوسالانه «کاریکاتور کتاب»:

نهاد کتابخانه‌ها مکمل نقش خانواده/ گرفتار دانش کاذب فست‌فودی هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه گرفتار دانش کاذب فست‌فودی هستیم، گفت: نهاد کتابخانه‌ها باید مکمل نقش خانواده باشد.
کد خبر: ۳۳۷۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵ - 11March 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در آیین اختتامیه دوسالانه «کارتون و کتاب» با بیان اینکه مهم است نهاد کتابخانه‌ها را به عنوان یک نهاد فرهنگی و تاثیرگذار با چه تعبیر و تفسیری بشناسیم، اظهار داشت: برخی نهاد‌ها تک ساحتی و برخی چندساحتی هستند. یک کارخانه فقط در یک ساحت کار می‌کند، اما نهادی مانند دانشگاه در چند ساحت کار می‌کند.

وی گفت: نهاد‌های چندساحتی نیز گاهی در یک و چند بخش فعالیت می‌کنند البته این تقسیم‌بندی‌ها را می‌توان گسترده‌تر کرد. در برداشت من نهاد کتابخانه‌ها یک نهاد چندساحتی و میان‌بخشی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مقایسه رشد تعداد کتابخانه‌های عمومی کشور پرداخت و افزود: ما حدود سه هزار کتابخانه داریم که دارای تعداد تحولات زیادی بوده است. در مجموع یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع فضای فرهنگی در اختیار دارند. حدود ۴۲ میلیون کتاب در این کتابخانه‌ها وجود دارد. قبل از انقلاب تنها یک میلیون ۵۰۰ هزار کتاب در این مجموعه‌ها داشتیم که این‌ها همه تحولاتی در سازمان کتاب و کتابخوانی بوده است.

صالحی عنوان کرد: مسیر رو به جلو آمده و تغییرات و تکامل قابل توجهی قابل مشاهده است البته با افق‌ها فاصله داریم. این نهاد در حقیقت یک نهاد کانونی است. مرحله‌ی دیگر این است که یک نهاد در حوزه کودک و نوجوان است. نگرش به کودکان به عنوان آینده کشور‌ها جدی است، هرگاه تعداد فرزندان کم‌تر شود اهمیت کودکان در خانواده‌ها نیز بیشتر می‌شود و بحث کشور به کودکان پیوند اساسی می‌خورد.

وی گفت: در کنار مدرسه، نهاد کتابخانه‌ها یک نهاد مهم در حوزه کودک و نوجوان است. با این نگاه حوزه کودکان تقویت می‌شود و نهاد کتابخانه‌ها در گام دوم انقلاب حتماً احتیاج به نوسازی و نوآوری بیشتر دارد تا بتوانیم در حوزه کودک و نوجوانان تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم.

صالحی تاکید کرد: نهاد کتابخانه‌ها نهاد کتاب و کتابخوانی و نهاد تاثیرگذار بر کودکان و نوجوانان و مراکز فرهنگی است. ما نیازمند کلوپ‌های تجمعی و باشگاه فرهنگی ایرانیان به دور از قومیت‌ها و مذهب هستیم. کمتر جایی وجود دارد که قومیت، سنین، جنسیت مختلف با محوریت کتاب عمل کند، نهاد کتابخانه‌ها چنین ظرفیتی دارد.

وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد: حوزه‌های متنوعی وجود دارد تا کتابخانه‌های عمومی را به عنوان یک باشگاه فرهنگی فعال کند. ایده‌های بیشتر می‌تواند به کمک آید و راه نرفته را پیش ببرد. نهاد کتابخانه‌ها در عین اینکه یک سازمان کتابخوانی و باشگاه فرهنگی است، یک نهاد اجتماعی است که می‌خواهد کارش را با کتاب پیش ببرد.

وی بحث توسعه انسانی را برای همه کشور‌ها مهم دانست و گفت: کشور‌ها با توسعه انسانی، توسعه پیدا می‌کنند که دریچه رشد همه‌جانبه است؛ بدون توسعه انسانی پیشرفت اتفاق نمی‌افتد. متغیر‌های توسعه انسانی مقولاتی، چون مشارکت جمعی، تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی، مشارکت اجتماعی مدنی است که نهاد کتابخانه‌ها در آن اثرگذار است.

صالحی اظهار داشت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی حتماً نهاد کتابخانه‌ها می‌تواند ورود داشته باشد. اینکه ما با آسیب‌های اجتماعی چگونه برخورد می‌کنیم و فعال باشد مهم است. از تقویت عواطف انسانی تا حوزه‌های دیگری که وجود دارد را می‌توانند فعال کنند که نوعی توجه مشکلات اجتماعی است که نزدیک به فعالیت‌های این نهاد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نهاد کتابخانه‌ها باید مکمل نقش خانواده باشد. گسست خانواده، خانواده را به فروپاشی می‌رساند که ما نیز می‌توانیم در چنین مخاطراتی باشیم که نهاد کتابخانه‌ها می‌تواند در این زمینه فعالیت کند. ما در درون خانواده‌ها گرفتار یک خاموشی خطرناک هستیم که با کتاب می‌توانیم مانع آن باشیم.

وی تاکید کرد: نهاد کتابخانه‌ها یک نهاد صرفاً کتابخوانی نیست بلکه یک نهاد چندساحتی است. حوزه کارتون یک ظرفیت قابل توجه است که ترکیب ظرفیت هنر و رسانه را دارد. وقتی یک رسانه هنری باشد همه ظرفیت‌ها را با خودش ترکیب می‌کند که اسم آن امروز کارتون بود.

صالحی اظهار داشت: همان‌طور که در زمینه تغذیه گرفتار مشکلاتی هستیم امروز گرفتار مخاطره دانش کاذب فست‌فودی هستیم. کارتون، هنر رسانه‌ای برای هشدار در این زمینه است که بدون زبان و بدون ترجمه از این درد‌ها سخن می‌گویند و یادآوری می‌کنند در چه موقعیت خطرناکی هستیم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار