علیرضا مختارپور:

تعداد شهر‌های فاقد کتابخانه تا سال ۱۴۰۰ به صفر می‌رسد

دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها عمومی کشور گفت: ۲۵۶ شهر کشور در سال ۹۳ به کلی فاقد کتابخانه عمومی بوده‌اند که با تلاش نهاد در سال ۹۷ این تعداد به ۱۳۰ شهر کاهش یافته است و امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ تعداد شهر‌های فاقد کتابخانه به صفر برسد.
کد خبر: ۳۳۷۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶ - 11March 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم گرامیداشت پانزدهمین سالروز تأسیس نهاد با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چهره‌های برجسته حوزه تصویرسازی و کارتون، مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابداران کتابخانه‌های عمومی برگزار شد.

علیرضامختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم اظهار داشت: اولین قانون مستقل مربوط به کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۳۴۴ به تصویب مجلس رسید، اما ابهامات و اشکالات اجرای آن قانون سبب شد تا عملا در سال ۱۳۵۲ با وضع برخی مواد در قوانین دیگر، عملا آن قانون کارکرد خود را از دست بدهد.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اداره کتابخانه‌های عمومی عملا تحت مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت اما علیرغم گسترش کمّی کتابخانه ها، برخی نواقص و کمبودها، اداره کتابخانه‌های عمومی کشور را با مشکل روبرو ساخت و سرانجام به پیشنهاد دولت، قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور در هفدهم اسفند ۱۳۸۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از آن تاریخ دوره جدید کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز شد.

دبیرکل نهاد گفت: تعداد کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۳۵۶، ۳۷۳ کتابخانه، و در سال ۱۳۸۲ که لایحه دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود یک هزار و ۴۵۹ کتابخانه و در پانزدهمین سالگرد تصویب قانون جدید کتابخانه‌ها در سال ۱۳۹۷ به سه هزار و ۴۴۵ کتابخانه عمومی رسیده است. رشد تعداد کتابخانه‌های عمومی نسبت به سال قبل از پیروزی انقلاب رشد ۹برابری را نشان می‌دهد؛ و در ۱۵ سال گذشته رشد ۱۳۶ درصدی در تعداد، ۱۳۱ درصدی در زیر بنا و ۳۷۷ درصدی در کتابداران و ۷۳ درصدی مراجعان دستاورد‌های دوره ۱۵ ساله این نهاد است.

وی گفت: آنچه در سال‌های اخیر براساس رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز برنامه‌های مورد نظر جناب دکتر صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات امنا نهاد و نیز مصوبات هیات امنا به عنوان محور‌های اصلی فعالیت نهاد قرار گرفته بدین شرح است:

۱- تبدیل کتابخانه از مرکز امانت کتابخانه به پایگاه فرهنگی اجتماعی با محوریت کتاب و کتابخوانی، و استفاده از ظرفیت گسترده کتابخانه‌های عمومی به عنوان مرکزی برای تعامل و گفتگو، رشد آگاهی‌های اجتماعی ـ فرهنگی و نقش آفرینی به عنوان مرکز تبادل اطلاعات و آگاهی‌های فردی و اجتماعی.

۲- نقش آفرینی مثبت و موثر کتابخانه‌ها در ارتقای سلامت اجتماعی خصوصا با توجه به برخی آسیب‌های اجتماعی موجود با اولویت مناطق دارای ویژگی‌های خاص.

۳- توجه ویژه به کودکان و نوجوانان به عنوان نسل آینده و امید کشور که در گام دوم انقلاب اسلامی منابع اصلی انسانی کشور را در عرصه‌های مختلف تشکیل می‌دهند.

۴- مبتنی ساختن تمام فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در عرصه ساخت و تاسیس، تجهیز، تامین منابع، برنامه‌های فرهنگی و مانند آن به پژوهش‌ها و تحقیقات علمی صورت گرفته در داخل و خارج کشور و ارزیابی برنامه‌ها و عملکرد‌ها با شاخص‌های علمی دقیق و نیز بومی ساختن برخی دستاورد‌های جهانی در عرصه کتابداری و کتابخانه‌ها برای اثر بخشی بهتر و بیشتر در کشور.

۵- تاکید بر ارتقای سطح علمی، فرهنگی و مهارتی کتابداران به عنوان، رکن اصلی در کتابخانه‌های عمومی کشور و برگزاری دوره‌ها و جلسات حضوری و غیر حضوری مهارت‌های کتابداران.

۶- شکستن ساختار‌های اداری و دست و پاگیر و روی آوردن به فعالیت‌های جهادی برای تحقق برنامه‌های فرهنگی و رسیدگی به مناطق محروم کشور از جمله در برنامه مدرسه جهادی خواندن، رسیدگی به شهر‌های دارای اولویت از نظر ارتقای سلامت و کاهش آسیب‌های اجتماعی.

۷- مشارکت و همکاری با دستگاه‌ها و نهاد‌های مهم اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصاد، عمرانی و نیز خیرین عزیز برای تسریع در گسترش کتابخانه‌ها و امکان دسترسی عادلانه همه مردم شریف کشور به کتابخانه‌های عمومی.

۸- تلاش برای تحقق تاسیس کتابخانه در شهر‌های فاقد کتابخانه.

مختارپور متذکر شد: از یک هزار و ۲۴۵ شهر کشور در سال ۱۳۹۳، ۲۵۶ شهر به کلی فاقد کتابخانه عمومی بوده‌اند که با تلاش نهاد کتابخانه‌ها عمومی در سال ۱۳۹۷ این تعداد به ۱۳۰ شهر کاهش یافته و امیدواریم با همکاری همه نهاد‌های دولتی و عمومی و نیز مجلس شورای اسلامی تا سال ۱۴۰۰ تعداد شهر‌های فاقد کتابخانه به صفر برسد. ان شاءالله.

وی در ادامه، سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به همه کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی، به هیات امنا و مخصوصا وزیر ارشاد که همواره پشتیبانی این نهاد بوده‌اند، به اساتید رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و به همه اهالی حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابداری تبریک گفت.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: همچنین امروز اختتامیه چهارمین جشنواره دوسالانه کارتون کتاب است. استفاده از ظرفیت این هنر که از زمان پیدایش مطبوعات نقش مهمی در انتقال مفاهیم ایفا کرده و با ظهور رسانه‌های مجازی تاثیر آن به مراتب از نظر کمی و کیفی گسترش یافته در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز قابل توجه است.

مختارپور در پایان خاطرنشان کرد: از فعالان عرصه فضای مجازی، و نیز نهاد‌های موثر در تبلیغات محیطی شهر‌ها و اماکن و مراکز فرهنگی کشور تقاضا دارم تا نسبت به ترویج و انتشار آثار برجسته این جشنواره مساعدت نمایند و از برادر گرامی جناب آقای سیدمسعود شجاعی طباطبایی که دبیری این جشنواره را پذیرفته و به نحوه شایسته‌ای چهارمین دوره دوسالانه کارتون کتاب را برگزار کردند قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار