دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

خطر حزبی شدن کرسی‌های آزاداندیشی/ گام دوم انقلاب منشور اقوام است

«حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی» گفت: کرسی‌های آزاداندیشی نباید اختصاص به یک گروه خاص داشته باشند و اگر حزبی شوند، خطرناک خواهد بود.
کد خبر: ۳۳۷۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵ - 11March 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از فارس، حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی صبح امروز در «سومین کنگره کرسی‌های نظریه پردازی» در واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: فکر، فرای مکان و محل است و محدودیتی ندارد؛ بنابراین کرسی آزاداندیشی ظرفیت سازی می‌کند که قابلیت فکر را توان بیشتری دهد.

وی خاطرنشان کرد: تفکر آزاد می‌تواند تبدیل به یک انحراف و یا یک امر متعالی شود؛ بنابراین اندیشه نیازمند تعلیم و تربیت است چرا که اگر اندیشه در مهار تعلیم و تربیت الهی قرار نگیرد، بمب اتم ایجاد می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امکان محدود کردن فکر وجود ندارد، خاطرنشان کرد: کسانی که می‌خواهند برای فکر قالب قطعی ایجاد کنند، فکر آن را پس می‌زند. باید در آزاداندیشی توجه کنید که وسعت و فراخ برای فکر فراهم کنید.

عاملی اظهار داشت: نباید یک قالب خاص برای فکر ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: فضای مجازی ادامه فضای اندیشه است همانطور که فکر فرا محل و فرا جغرافیا است، فضای مجازی نیز اینگونه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: مرز بین تفکر و نیرنگ یک مرز باریک است و مسیر هدایت و ذلالت از فکر کردن و فکر نکردن ایجاد می‌شود.

عاملی خاطرنشان کرد: امروز صنعت رسانه به نوعی صنعت خیر و به نوعی دیگر صنعت شر است و تفکر بنیادین باید منتهی به فهم اصل هستی شود.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا نظریه و داده‌های زیادی وجود دارد که یک داده عظیمی که کمتر به آن توجه شده است خداست. امروز سکولاریسم جدا شدن دین از سیاست نیست بلکه جدا شدن خدا از خانواده، علم، فرهنگ و نهاد‌های مهم اجتماعی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: نوآوری شکافتن سطح سخت صخره به شمار می‌رود؛ بنابراین باید به نحوی نوآوری داشته باشیم که مسئولیت پذیری اجتماعی را در این راستا تقویت کنیم.

عاملی افزود: در حال حاضر نیازمند فضای آزاداندیشی هستیم و نباید کرسی‌ها اختصاص به یک گروه خاص داشته باشند. چرا که حزبی شدن کرسی‌ها خطرناک است.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که بیانیه گام دوم انقلاب تبدیل به یک جریان سیاسی شود و این بیانیه منشور تمامی اقوام است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: این احساس که نمی‌توان حرفی زد باید تغییر کند بلکه باید زمینه‌ای فراهم شود تا تمامی اندیشه‌ها بتوانند نظریه پردازی کنند.

عاملی با بیان اینکه تولید علم ایران رشد ۵۰ برابری نسبت به قبل از انقلاب داشته است، گفت: امروز نرم افزار‌های آمریکایی ارتباطات اجتماعی را تعریف می‌کنند و استفاده ما از آن‌ها به این معنی است که با قانون آن‌ها بازی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: نوآوری قانون تولید می‌کند بنابراین باید نوآوری داشته باشیم که قانون توحید را تولید و گسترش دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تفکر موانعی دارد که باید از آن‌ها دور شد. یکی از موانع، هوای نفس است چرا که نفس نمی‌گذارد عقل کار کند. مانع دوم تفکر، وابستگی است و مانع سوم نیز رشته‌های تحصیلی است چرا که دیسیپلین‌ها کوری ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: دهه فعلی، دهه دانش یکپارچه نامگذاری شده و باید نگاه چند رشته‌ای ایجاد شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار