مجتبی رحماندوست در نشست «روایت قلم»:

رمان جنگی ما نباید ناامیدکننده باشد

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: جنگی که برای ما افتخار محسوب می‌شود در حوزه داستان و شعر نباید یأس‌آفرین باشد؛ به نظرم امروز کمی به این سو رفته‌ایم و باید از ادبیات ما پیروزی افتخارآفرین خارج شود و اگر این خارج نشود، به معنای شکست است.
کد خبر: ۳۳۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷ - 16November 2014

رمان جنگی ما نباید ناامیدکننده باشد

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، نشست «روایت قلم» با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، مجتبی رحماندوست نویسنده و نماینده مجلس شورای اسلامی، معصومه رامهرمزی نویسنده کتاب «یکشنبه آخر» و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس و مسئولان فرهنگی کشور و با اجرای سعید بیابانکی شاعر و مدیر دفتر ترانه و سرود حوزه هنری، شب گذشته در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

مجتبی رحماندوست در ابتدای این نشست با یاد آوری برگزاری نشستی در سال 72 درکرمانشاه، اظهار کرد: سال 72نخستین نشست بررسی رمان جنگ در شهر کرمانشاه تشکیل شد که به طور کلی گویی درمورد رماننویسی درباره جنگ بود. حال بعد از گذشتن این همه سال که باید بهصورت تحلیلی باشد انتظار است که به بخشهای مختلف و تخصصی بپردازیم.

وی با تاکید براینکه باید برنامه تخصصی برای ادبیات و کتاب جنگ برگزار شود، ادامه داد: در مناسبتهای مختلف همانند هفته کتاب، 5آذر، هفته بسیج و یا هفته  دفاع مقدس به صورت ترکیبی میان دفاع مقدس و کتاب تخصصیتر بحث کنیم؛ طی چند سال مسئولیت در حوزه هنری به نظرم آمد که نویسندگان تصویری صحیح از جانبازان و رزمندگان عرصه مقاومت نشان نمیدهند و آن هم اینطور است که آنها را از افرادی عادی و معمولی، کمتر جلوه بدهند، ولی واقعاً اینطور بودند و قهرمانان جنگ ما انسانهای عادی بودند که پیروزی آفریدند.

رحماندوست تصرح کرد: جنگ ما با پیروزی به پایان رسید، به این معنی که یک وجب از خاکمان را از دست ندادیم و هیچ قانونی به نفع دشمن و یا به ضرر خودمان در مجلس به تصویب نرساندیم که حداقل در دو قرن اخیر این امر بی سابقه بوده است.

این هنرمند اهل قلم با تاکید براینکه رمان جنگی ما نباید ناامید کننده باشد، افزود: جنگی که برای ما افتخار محسوب میشود در حوزه داستان و شعر نباید یأسآفرین باشد؛ به نظرم امروز کمی به این سو رفتهایم و باید از ادبیات ما پیروزی افتخارآفرین خارج شود و اگر این خارج نشود، به معنای شکست است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نمیتوانیم بگوییم که هشت سال جنگ تحمیلی تلخی، انحراف و تخلف نداشته، اما با تمام این تلخیها و انحرافها برآیند نهایی این جنگ صداقت، عزت، پیروزی و افتخار بوده است و هر وقت از آن یاد میکنیم سینه  سپر میکنیم و میگوییم که امام (ره) فرمانده کل قوا بوده است.

رحماندوست ادامه داد: اگر شخصی این تخلفها را جمع آوری و در قالب یک رمان منتشر کرد آن رمان شر بوده و تحریف دفاع مقدس رخ داده است؛ باید همایشها و نشستهای این چنینی برگزار کنیم و همین طور به سراغ رمانهای جنگی خارجی نیز برویم تا بتوانیم با تکنیکهای آنها نیزآشنا شویم و ببینیم که با چه دیدی نسبت به جنگهایشان نگاه و آنها را مورد بررسی قرار میدهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به لزوم بررسی  پازل نیازهای جنگ با نگاه علمی تاکید و با اشاره به اینکه باید به هر کدام از مواضع جنگ به طور مفصل بپردازیم، بیان کرد: ما در بررسی رمانهای خارجی متوجه شدیم که میتوانیم از زاویه دیدهای مختلف به جنگ بپردازیم؛ اکران فیلم «شیار 143» نشان داد که در حوزه جنگ این زاویه مورد توجه نبوده و یا همین کتاب «من زندهام» نیز توانسته روایت متفاوتی از موضوع اسارت را ارائه کند.

وی در ادامه با مقایسه خروجی تولید رمان جنگ و تاریخ شفاهی، تصریح کرد: سالهای سال به دنبال تولید رمان جنگ بودیم که در بعضی مواقع آثار درستی خارج نشد و حاصل رمان ما آن چیزی است که میبینیم، اما در حوزه تاریخ شفاهی که چند سالی است جدی گرفته شده کتابهای بینظیری خارج شده که توانستهاند موفق شوند. بدین معنا که ما در ایران سراغ نداریم که کتابی به چاپ 150 برسد. ولی کتابهای تاریخ شفاهی توانستند به چنین میزانی برسند.

رحماندوست، اصلیترین عنصر غیرقابل گذشت در رمان را جاذبه و کشش برشمرد و با تاکید براینکه رمانی که کشش نداشته باشد نمیتواند موفق شود، تصریح کرد: اگر این عنصر را قبول داشته باشیم پس کتابهای تاریخ شفاهی جاذبه و کشش بیش از حد دارند و حتماً موفق خواهند بود و اگر نخواهیم در برابر رمان کلاسیک سر خم کنیم میتوانیم تاریخ شفاهی جنگ را بهعنوان رمان نوین ایران معرفی کنیم که چیزی از مدل کلاسیک آن کم ندارد.

رحماندوست در پایان سخنان خود به کمرنگ بودن  شخصیت امام(ره) در رمانها اشاره کرد و افزود: در رمانهای خلق شده در حوزه جنگ کمتر شخصیت امام خمینی(ره) را میبینیم؛ در صورتی که امام(ره) این جنگ را رهبری کرده و به پیروزی رساند. ولی در رمانها اسمی از ایشان نیست، و تنها در کتابهای تاریخ شفاهی امام خمینی(ره) حضور مؤثر دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار