سنگری در مراسم رونمایی از کتابچه «مقوله‌های پژوهش اردوگاهی»:

برخی رمان‌ها تصویر تلخ و سیاهی از دفاع مقدس ارائه می‌دهند

یک نویسنده و استاد دانشگاه با اشاره به تصویر تاریک و تلخی که برخی از رمان‌های دفاع مقدس ترسیم می‌کنند، گفت: آثاری وجود دارد که اگر نسل بعدی آن‌ها را بخوانند، تصور دیگری از این روزگار خواهند داشت که تقدس، تعالی و روح‌های بزرگ پشت آن گم شده‌اند.
کد خبر: ۳۳۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴ - 11March 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست رونمایی از کتابچه «مقوله‌های پژوهش اردوگاهی» با حضور محمدرضا سنگری، حسن بهشتی، عیسی مراد، فرشته حشمتیان و بیژن کیانی در انتشارات پیام آزادگان برگزار شد.

محمدرضا سنگری در این نشست ضمن تبریک حلول ماه رجب اظهار داشت: رجب به معنی بزرگ شدن است که ان‌شاءالله در این ماه بتوانیم از حقارت‌ها و کوچکی‌ها به سمت بزرگ شدن‌ها سیر و حرکت کنیم.

وی مجموعه آزادگان را کسانی دانست که تمام هویت دفاع مقدس را دارا هستند و گفت: در مجموعه آزادگان رزمنده، شهید، جانباز و آزاده وجود دارد. شناخت این مجموعه، می‌تواند تصویر روشنی از تمام فرهنگ هشت سال دفاع مقدس را ارائه کند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب این‌ها «الماس‌های درخشان و صیقل خورده‌ای هستند که می‌تواند پرتوفشان و گرمابخش زندگی دیگران باشد» که واقعاً اسوه‌های شکیب و صبوری در جامعه ما هستند.

این استاد دانشگاه افزود: شناخت و شناساندن این مجموعه در حقیقت تلاش و تکاپو در شناساندن هشت سال دفاع مقدس است. برای چنین موضوعی که ما روشن کنیم طی دوران اسارت که با مقاومت از آن یاد می‌کنیم، چه گذشته و چه سرمشق‌ها و اسوه‌هایی را می‌توان به نسل‌های پسین ارائه داد، برای انتقال تجربه‌های ارزنده آن‌ها نیازمند آن بودیم که از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاهی و غیر دانشگاهی بهره‌گیری و استفاده کنیم؛ چراکه بارها دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری سوال داشتند که چه موضوعاتی وجود دارد که در آن زمینه پایان‌نامه و رساله دکتری بنویسند. پژوهشگران سوال می‌کردند چه موضوعاتی وجود دارد که در آن زمینه کار و پژوهش کنیم. چنین دغدغه‌هایی هیئت علمی را وا داشت که به این موضوع و مسئله بپردازند.

سنگری زمینه بحث درباره گردآوری کتابچه «مقوله‌های پژوهش اردوگاهی» را مربوط به سه سال پیش دانست و خاطرنشان کرد: بحث‌های ما پیرامون این مسئله بوده که ما چه قلمروز و ساحت‌هایی برای مطالعه در حوزه آزادگان داریم. این مسئله باعث شد که ما جلسات مختلفی بگذاریم.

این نویسنده اظهار داشت: کتابچه «مقوله‌های پژوهش اردوگاهی» به ظاهر یک جزوه کوچک است که 15 ساحت و قلمرو در آن مطرح شده است که شامل ساحت‌های فرهنگی با 88 موضوع، اعتقادی با 33 موضوع، تاریخی، روان‌شناسی و تربیتی، جامعه‌شناختی و امور اجتماعی، حقوقی، پژوهش‌های سیاسی، تربیت بدنی، پژوهش‌های عرفانی، ساحت ادبیات و پژوهش ادبی، پژوهش‌های اقتصادی، ساحت پژوهش‌های آموزشی، پژوهش‌های هنری و مدیریت و بهداشت و سلامت با مجموعاً 469 عنوان وجود دارد که هرکدام از این عنوان‌ها پیشنهاد به دانشجویان، استادان و مراکز پژوهشی است که بهره‌گیری و استفاده کنند.

وی ادامه داد: مقوله‌های شش گانه‌ای مثل زندگی‌نامه، خاطره، ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی، ادبیات کودک و نوجوان و منابع بیشتری برای مطالعه تعریف شده است. نوشتن چنین کتابی به اندازه چند کتاب وقت‌گیر است تا این حوزه‌های پیدا شود. پیشنهاد می‌کنم همه سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و همه پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها وارد این عرصه‌ها شوند تا ما میراث گرانمایه این دوران را به خوبی به نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

سنگری درباره ضرورت انتشار این کتابچه گفت: ما به تدریج این سرمایه‌ها را از دست خواهیم داد. هر یک رزمنده‌ای که از دست برود، تقریباً ما یک گنج را از دست داده‌ایم. تقریباً برجسته‌ترین تاریخ ملت‌ها، تاریخی است که در جنگ خلق می‌شود. جنگ چیز منفوری است، اما شکوفایی ملت‌ها اتفاقاً در این موقعیت‌ها و دشواری‌ها اتفاق می‌‌افتد. ما باید نسلی که از جنگ باقی مانده را دریابیم و از آن‌ها استفاده کنیم.

این نویسنده دفاع مقدس فراموشی را یکی از آفت‌های دفاع مقدس دانست و عنوان کرد: گذر عمر، زمینه فراموشی را  برای آزادگان به وجود می‌آورد؛ چراکه از حادثه فاصله خواهند گرفت و همین فاصله باعث کم‌رنگ و بی رمق شدن موضع می‌شود. آفت خطرناک دیگر این است که اگر ما ننویسیم، دیگران خواهند نوشت. اگر دیگران بنویسند نیز واژگونه خواهند نوشت و حقایق را وارونه خواهند کرد؛ کمااینکه تاریخ شفاهی در آن سوی مرزها در حال نگارش است؛ البته در این سوی مرز نیز کسانی هستند که مسئله را گونه دیگری بیان می‌کنند.

این استاد دانشگاه گفت: برخی از رمان‌های دفاع مقدس تصویر تاریک و تلخی از دفاع مقدس ترسیم می‌کنند. آثاری وجود دارد که اگر نسل بعدی آن‌ها را بخوانند، تصور دیگری از این روزگار را خواهند داشت که تقدس و تعالی و روح‌های بزرگ پشت آن گم شده‌اند. روزگاری ما عمدتاً به وجه تقدسی و اسطوره‌ای برای جبهه می‌نوشتیم، اما امروز کسانی از این طرف افتاده‌اند و کاملاً تقدس‌زدایی می‌کنند. لذا با توجه به اینکه این سه ضلع شوم این گنج را تهدید می‌کند، ضرورت پرداختن به این مسئله، بسیار زیاد است. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار