سودآورترین محصول صادراتی آمریکا چیست؟

تقاضای جهانی برای یک قطعه کاغذی با تصویر بنجامین فرانکلین روی آن کماکان رو به افزایش است.
کد خبر: ۳۳۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۵ - 12March 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از ایسنا، نفت، دارو، فیلم‌های هالیوودی یا هواپیما‌های بوئینگ هیچ کدام سودآورترین قلم صادراتی آمریکا نیستند. در حقیقت این دلار است که سودآورترین صادرات آمریکا را تشکیل می‌دهد. سال گذشته آمریکا ۶۵.۳ میلیارد دلار اسکناس به کشور‌های جهان صادر کرد که بیشتر آن به شکل اسکناس ۱۰۰ دلاری بود.

به گزارش نیویورک تایمز، دنیا به ارزی بین‌المللی نیاز دارد و دلار قطعا معتبرترین نامزد برای این سمت است؛ چراکه با وجود مشکلات داخلی، اقتصاد آمریکا هنوز نیرومندترین اقتصاد جهان است. اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری بسیار مورد علاقه سرمایه‌گذاران خارجی است و این اوراق تنها از طریق دلار قابل‌خریداری هستند. نفت نیز براساس دلار قیمت‌گذاری می‌شود. بانک مرکزی آمریکا اخیرا در گزارشی اعلام کرده است تعداد اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری در چرخه مبادلات پولی جهان برای نخستین بار از تعداد اسکناس‌های یک دلاری عبور کرده است. حتی به‌رغم آن که اسکناس‌های با ارزش‌تری از ۱۰۰ دلاری نظیر اسکناس ۲۰۰ یورویی و یک هزار فرانکی وجود دارند، تقاضا برای آن‌ها در مقایسه با ۱۰۰ دلاری بسیار پایین‌تر است. چاپ دلار برای آمریکا یک تجارت بسیار سودآور است؛ به‌گونه‌ای‌که دولت آمریکا برای تولید هر اسکناس ۱۰۰ دلاری تنها ۱۴ سنت هزینه می‌کند. تا پایان سال ۲۰۱۸، حدود ۷۷۴ میلیارد دلار اسکناس توسط اتباع غیر‌آمریکایی در سراسر جهان نگهداری شده است.

با این حال نباید فراموش کرد که دلار نیرومند ضرر‌های خاص خودش را نیز دارد، به‌ویژه هنگامی که صحبت از صادرات کالا‌های آمریکایی به دیگر کشور‌ها می‌شود، بهای تمام شده محصولات این کشور بالاتر می‌رود و در نتیجه از رقابت‌پذیری آن‌ها در برابر کالا‌های تولید شده در کشور‌های دیگر کاسته می‌شود. مساله‌ای که بار‌ها دونالد ترامپ نیز به آن اشاره کرده است و خواهان ممانعت از افزایش بی‌رویه ارزش دلار شده است. در این میان، سی‌ان‌بی‌سی نیز در گزارشی نوشته بود که کارشناسان اقتصادی معتقد هستند این موضوع می‌تواند با فساد مالی در سطح جهان ارتباط داشته باشد. در همین حال تورستن اسلوک، کارشناس اقتصاد بین‌الملل در دویچه بانک آلمان گفت: اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری از تعداد اسکناس‌های یک دلاری در چرخه پولی سبقت گرفته‌اند. همچنین عنوان شده بود که افزایش اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری می‌تواند به‌واسطه ترس جهانی از نرخ بهره منفی در اروپا و ژاپن یا وسیله‌ای برای پس‌انداز خانوار‌های آمریکایی به‌دلیل نگرانی از یک بحران مالی دیگر یا افزایش تقاضا از سوی اقتصاد‌های زیرزمینی جهانی باشد. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که اسکناس‌های با ارزش بالا به طرز قابل‌توجهی یک شکل ترجیحی در پرداخت امور مجرمانه استفاده می‌شوند. نبود ثبت تراکنش‌ها می‌تواند استفاده از این اسکناس‌ها را برای تسویه حساب‌های مجرمانه به فرامرز‌ها هدایت کند.

یورو دومین ارز محبوب

پس از دلار، یورو، دومین ارز مورد توجه است. در واقع، یورو اکنون دومین ارز مهم جهان پس از دلار است که در بسیاری از کشور‌های داخل و خارج از اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد. منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. یورو که دومین ارز مهم جهان پس از دلار آمریکا محسوب می‌شود، به شکل اسکناس‌های ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ یورویی چاپ می‌شود. انتشار اسکناس‌های ۵۰۰ یورویی به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی و استفاده در پولشویی از ماه آوریل امسال متوقف خواهد شد، اما اسکناس‌های موجود همچنان معتبر باقی خواهند ماند.

دویچه وله نیز در گزارشی به مراحل چاپ اسکناس یورو پرداخته است تا شما با حقایق بیشتری از این اسکناس آشنا شوید:

۱- پنبه: زیربنای اصلی اسکناس یورو محسوب می‌شود که موجب افزایش عمر اسکناس و محافظت از آن در برابر آب و شست‌وشوی کم می‌شود.

۲- فرمول مخفی: پنبه ابتدا تصفیه و شسته می‌شود، سپس از طریق فرمولی مخفی به‌صورت رشته‌های مخصوص در می‌آید. در این مرحله برخی مشخصه‌های امنیتی نظیر واتر مارک و خطوط نواری روی اسکناس ایجاد می‌شود.

۳- ضرایب امنیتی بیشتر: در این مرحله ۱۰ مشخصه امنیتی به یورو افزوده می‌شود که مهم‌ترین آن فویل مخصوصی است که تنها توسط کشور آلمان تولید می‌شود.

۴- طرح اولیه اسکناس: با وجود این همه تمهیدات امنیتی، هنوز این اسکناس‌ها قابل‌جعل هستند. به گفته بانک مرکزی اروپا حدود ۹۰۰ هزار قطعه اسکناس تقلبی یورو در جهان وجود دارد.

۵- طراح اسکناس یورو: راینهولد گرشتتر، یکی از اصلی‌ترین طراحان اسکناس‌های یورو محسوب می‌شود. طرح‌های اسکناس یورو شامل نماد‌های اروپایی در نقاط مختلف این قاره هستند.

۶- آماده‌سازی نهایی: دستگاه‌های شماره‌گذاری فوق امنیتی به هر اسکناس یک شماره سریال مخصوص می‌دهد که با توجه به هر دستگاه متفاوت است و به این ترتیب کار جعل اسکناس را بسیار سخت می‌کند. اسکناس‌ها سپس برای توزیع بین کشور‌های عضو منطقه یورو براساس سهمیه آن‌ها دسته بندی می‌شوند.

۷- هزینه چاپ اسکناس: هزینه تولید هر اسکناس یورو بین هفت تا ۱۶ سنت است. اسکناس‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ یورویی به‌دلیل مشخصه‌های امنیتی و اندازه بزرگ‌تر، هزینه چاپ بیشتری دارند.

پس از دلار و یورو که دو ارز رایج از ذخایر رسمی جهان را تشکیل می‌دهند، ین ژاپن، پوند انگلیس، دلار کانادا، دلار استرالیا و یوآن چین قرار دارند. چندی پیش نیز نشریه فارن پالیسی دینار کویت را قدرتمندترین ارز جهان معرفی کرد. بیش از ۲۰۰ کشور در جهان وجود دارند که برخی از آن‌ها دارای ارز‌های قدرتمندی هستند که سایر کشور‌ها را نیز نسبت به استفاده از آن‌ها متقاعد کرده است. شاید بسیاری از مردم عقیده داشته باشند که دلار، یورو و پوند قدرتمندترین ارز‌های جهان هستند، اما نشریه فارن‌پالیسی اعلام کرده است که کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس دارای قدرتمندترین ارز‌های جهان هستند. در لیست ۵ ارز قوی جهان از نظر ارزش چهار کشور عربی حضور دارند که به ترتیب عبارتند از: دینار کویت، دینار بحرین، ریال عمان و دینار اردن؛ پس از این چهار کشور، پوند انگلیس دیگر ارز قوی جهان در مقایسه با دلار آمریکا است. دلار آمریکا خود در این فهرست‌بندی در رده نهم قرار دارد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها