درپی سفر رئیس جمهور کشورمان به بغداد؛

یک مقصد دو استقبال/ ترامپ و روحانی هردو مسافر عراق بودند

طی ماه‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا و روز گذشته رئیس جمهور کشورمان به عراق سفر کردند. تفاوت این 2 سفر به قدری آشکار است که موفقیت استراتژی ایران در سطح دیپلماتیک را آشکار می‌سازد.
کد خبر: ۳۳۷۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۷ - 12March 2019

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع‌پرس، در بحبوحه نزدیک شدن به سال نو میلادی خبری از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در محافل رسانه‌ای منتشر شد؛ که پس از اعلام خبر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، سفری مهم در سیاست خارجی آمریکا پس از نابودی داعش به شمار می‌رفت.

رئیس جمهور آمریکا با اهداف مختلف و بدون اعلام قبلی به یک پایگاه نظامی آمریکا در الانبار رفت و پس از سه ساعت خوش و بش با سربازان آمریکایی، عراق را ترک کرد.

هر ساله یک روز پس از کریسمس رؤسای جمهور آمریکا طبق سنتی نانوشته از پایگاه‌های نظامی آمریکا در خارج مرز‌های این کشور دیدن می‌کنند. نکته حائز اهمیت این است که ترامپ در سال گذشته اعتقادی به انجام این سنت نداشت، ولی امسال به صورت چراغ‌خاموش به عراق رهسپار شد.

این سفر از همان ابتدا با حواشی بسیاری روبرو شد. شخصیت‌های سیاسی عراق و حتی مقامات نظامی اعتراضات مختلفی به این سفر وارد کردند و آن را سفری غیر دیپلماتیک و به نوعی پایمال کننده حق حاکمیت ملی عراق دانستند.

شاید تنها دستاورد ترامپ که توانست کسب کند ارسال این پیام به جهانیان بود که علیرغم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان، نظامیان این کشور در عراق باقی خواهند ماند و راهبرد‌های آمریکا در سوریه و افغانستان را از راه دور کنترل خواهند کرد.

یانکی‌ها از مقامات عراقی خواستند که در پایگاه نظامی الانبار دیدار‌هایی را با مقامات این کشور برگزار کنند که این موضوع نه تنها با استقبال روبرو نشد بلکه مورد عتاب و گله‌مندی نیز قرار گرفت.

از این رو این سفر که حتی می‌توانست به صورت رسمی صورت بگیرد، ولی آمریکایی‌ها با توجه به خوی سلطه گرایانه بدون کوچکترین رعایت مسائل دیپلماتیک نشان دادند که حقوق بین الملل سایر کشور‌ها برای آمریکا پشیزی ارزش ندارد و به راحتی هرچه تمام‌تر این حقوق نقض می‌ شود. موضوعی که حتی نتوانست عادل المهدی نخست وزیر عراق را به دیدار با ترامپ وسوسه کند.

حتی در آمریکا نسبت به این سفر غیر منتظره واکنش‌های شدیدی نشان داده شد و در این میان یک ژنرال بازنشسته آمریکایی گفته بود که این سفر واقعا خجالت آور بود و به جای روحیه دادن به سربازان آمریکایی، تنش‌های سیاسی منطقه را افزایش داد.

ترامپ پس از عزیمت به آمریکا گفت که بسیار غم‌انگیز است که آمریکا هفت هزار میلیارد دلار برای برقراری امنیت و ثبات در خاورمیانه هزینه کند، اما رئیس جمهورش برای سفر به آنجا مجبور شود تدابیری امنیتی بسیار محدودکننده و عملیات حفاظتی گسترده‌ای به اجرا گذارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد که کاش می‌دیدید که ما برای این سفر چه شرایط و محدودیت‌هایی باید تحمل می‌کردیم. هواپیما در تاریکی عمیق فرورفته و همه پنجره‌ها بسته شده بود به طوری که کمترین نوری به چشم نمی‌خورد. همه جا تاریکی مطلق بود. می‌پرسید من در این سفر نگرانی نداشتم؟ باید بگویم که چرا نگران بودم.

سفری که نه تنها فرش قرمز نداشت بلکه در پی آن سفارت آمریکا در منطقه سبز عراق با موشک‌هایی هدف قرار گرفت.

بنا بر این گزارش، حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان نیز دیروز به همراه هیاتی بلندپایه و به دعوت رسمی مقامات عراقی راهی این کشور شد؛ سفری که از مدت‌ها قبل زمزمه دیدارهایش نُقل محافل خبری بود.

استقبالی که از روحانی صورت گرفت نه تنها برای کشور‌های منطقه حامل پیام‌های جداگانه‌ای بود، بلکه پیام اصلی ‏آن معطوف به ترامپ بود. نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، این است که سفر ترامپ تنها سه ساعت به طول انجامید، ولی طبق برنامه‌ریزی‌ها، سفر روحانی در سه روز صورت خواهد گرفت.

سفر رؤسای جمهور ایران و آمریکا به عراق به قدری دارای تفاوت‌های فاحش بود که اشاره کردن به تمام این موارد در این مقال نمی‌گنجد، ولی از موفقیت استراتژی ایران در قبال کشور‌های همسایه نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

با تامل و مقایسه این سفر‌ها به این موضوع پی می بریم که طبق وعده خداوند همواره حق در مقابل باطل پیروز است.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار