برایان هوک:

ایران می‌خواهد عراق را به یکی از استان‌های خود تبدیل کند

نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران در واکنش به سفر روحانی به بغداد مدعی شد که ایران می‌خواهد عراق را به یکی از استان‌های خود بدل کند.
کد خبر: ۳۳۷۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵ - 12March 2019

ایران می‌خواهد عراق را به یکی از استان‌های خود تبدیل کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «برایان هوک» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران روز دوشنبه در واکنشی خشم‌آلود به سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به عراق، مدعی شد که جمهوری اسلامی می‌خواهد عراق را به یکی از استان‌های ایران تبدیل کند.

وی که با شبکه عرب‌زبان «الحره» وابسته به دولت آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: «فکر می‌کنم هدف نهایی ایران این است که عراق را به یک استان ایران تبدیل کند. اگر بحث امنیت، حاکمیت و ثبات عراق مطرح است، ایران پاسخ آن نیست.»

رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه در اولین سفر رسمی خود به عراق با استقبال مقامات این کشور وارد بغداد شد. اظهارات هوک در حالی مطرح می‌شود که «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در دیدار با همتای ایرانی‌اش بر اهمیت روابط بغداد و تهران تأکید کرد و گفت: عراق به دنبال توسعه روابط خود با ایران است.

دولت آمریکا از ماه‌ها پیش عراق را برای کاهش روابط تجاری و سیاسی با ایران تحت فشار قرار داده است. واشنگتن همچنین تلاش زیادی کرده تا بغداد را از واردات انرژی از ایران بازدارد، اما مقام‌های عراقی این خواسته آمریکا را رد کرده‌اند.

کارشناس‌های غربی در تحلیل‌های خود در مورد سفر سه روزه روحانی به عراق، این سفر را به سفر مخفیانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به عراق مقایسه کرده و نوشته‌اند در حالی که ترامپ مجبور بود با هواپیمای با چراغ خاموش و بدون استقبال مقام‌های عراقی به این کشور سفر کند، رئیس‌جمهور ایران با استقبال رسمی و با برنامه از پیش اعلام‌شده، به این کشور رفته است.

رئیس‌جمهور آمریکا پس از آن سفر گلایه کرد که با وجود هزینه ۷ میلیارد دلاری آمریکا در غرب آسیا، او برای سفر به عراق مجبور است چراغ هواپیما را خاموش کرده و مخفیانه این سفر را انجام دهد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها