سید عباس صالحی در نشست «روایت قلم»:

خاطره‌نویسی دفاع مقدس به غنای خاصی رسیده‌ است

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: در حوزه کتاب‌خوانی نیز دفاع مقدس توانسته موفق عمل کند و یکی از حوزه‌های پرمشتری در کتابخوانی حوزه آثار مکتوب دفاع مقدس است که این عرصه در نقش انتقال فرهنگ دفاع مقدس حضور دارد.
کد خبر: ۳۳۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸ - 16November 2014

خاطره‌نویسی دفاع مقدس به غنای خاصی رسیده‌ است

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، نشست «روایت قلم» با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، مجتبی رحماندوست نویسنده و نماینده مجلس شورای اسلامی، معصومه رامهرمزی نویسنده کتاب «یک شنبه آخر» و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس و مسئولان فرهنگی کشور و با اجرای سعید بیابانکی شاعر و مدیر دفتر ترانه و سرود حوزه هنری، شب گذشته در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

سیدعباس صالحی آخرین سخنران نشست «روایت قلم» با تاکید براینکه حضرت امام خمینی (ره) به ما یاد دادند که جنگ برای این ملت یک نعمت است، اظهار داشت: ما این نعمت را دیدیم، چشیدیم و ادبیات جنگ امروز یکی از نعمات جنگ است که به مناسبت هفته کتاب به ادبیات مکتوب دفاع مقدس پرداخته شده است.

وی در ادامه به تبدیل کتاب دفاع مقدس به یک ژانر در عرصه کتاب اشاره کرد و افزود: کتابهای این عرصه بسیار گسترده هستند و مجموعه تولیدات کتاب مقدس دارای لایههای بسیار بوده که کتابشناسی آن هم بسیار غنی است و در حوزه ادبیات تولیدات بسیاری داشتهایم.

صالحی تصریح کرد: ادبیات کشور در حوزه شعر و در حوزه داستان با دفاع مقدس ارتباطی دارد که موجب رشد آن شده و در خاطرهنگاری نیز ما شاهد این تعامل هستیم و همچنین در حوزه اسنادنگاری دفاع مقدس هم اتفاقاتی افتاده که اسنادنگاری جنگ نیز به استادنگاری محض غنا بخشیده است.

وی افزود: در خاطرهنویسی دفاع مقدس به غنای خاصی رسیدهایم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با تاکید براینکه حوزه مکتوب دفاع مقدس به طور کلی توانسته به ضلع مقابل خود در حوزه مکتوب غنا ببخشد و این از نعمات جنگ است، بیان داشت: در حوزه کتابخوانی نیز دفاع مقدس توانسته موفق عمل کند و یکی از حوزههای پرمشتری در کتابخوانی حوزه آثار مکتوب دفاع مقدس است که این عرصه در نقش انتقال فرهنگ دفاع مقدس حضور دارد.

صالحی ادامه داد: باید دید ما چه بهرهوریهایی از این موضوع داشتهایم و چه فرآوردههایی تولید کردهایم و غیر از این باید این موضوع را از یک زاویه نگاه دیگر نیز بررسی کنیم که آن نگاه کاربردی و ترکیبی است.

وی به کارکردهای متفاوت کتابهای دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: کارکرد اول کتابهای دفاع مقدس کارکرد شناختی بوده و این شناخت در لایههای انسانشناختی قرار دارد و کتابهای دفاع مقدس در لایههای عمیق انسان شناسی نفوذ میکند؛ کارکرد دوم این کتابها کارکرد رفتاری است و کتابهای دفاع مقدس دارای این ویژگی هستند که مخاطب با آنها همذات پنداری میکند.

وی کارکرد عاطفی را بعنوان کارکرد سوم برشمرد و تصریح کرد: ویژگی کتابهای دفاع مقدس ترکیب کردن لذت، اندوه، فرح و غم است و به تعبیر من کتابهای دفاع مقدس دارای یک غم دلچسب و یک عاطفه دلچسب هستند که این دلچسبی را بر کتابهای دیگر نمیتوان یافت و این کارکردها را فقط در فرهنگ مکتوب دفاع مقدس داریم؛ باید بررسی کنیم بعد از دو دهه گامها را چطور برداریم تا این فرهنگ جهانی شود و برای اینکه تغییرات تکاملی را این فرهنگ پیدا کرد میتوان نشستهای جدی داشت.
 
شایان ذکر است که نخستین روز از هفته کتاب امسال، با عنوان «کتاب، مسجد، محرم» نام گذاری شده و به همین مناسبت نشست روایت قلم به بررسی ادبیات دفاع مقدس و ایثار و حماسه پرداخت.

هفته کتاب مجموعه مراسمی است که از سال 1372 هر ساله اواسط آبان ماه برای ترویج کتاب و کتابخوانی برگزار میشود.

 

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها