ادامه جنایات آل‌سعود در یمن

جنگنده‌های ائتلاف سعودی - آمریکایی، روز گذشته پانزده بار به مناطق مختلف شهر «کشر» در استان «حجه» در شمال غرب یمن حمله کردند. حملاتی که کشته شدن ۲۳ زن و کودک را موجب شد.
کد خبر: ۳۳۷۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۲ - 13March 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از صبح نو، مذاکرات صلح یمن که اخیراً در شهر «استکهلم» سوئد میان طرفین مذاکرات یعنی هیأت «صنعاء» و هیأت «دولت مستعفی» با حضور «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان‌ملل در امور یمن، کلید خورده بود، بر تبادل اسراء، اجساد و آتش‌بس در استان الحدیده و تعز به پایان رسید.

هر چند اخباری مبنی‌بر ادامه این مذاکرات در کشور‌های کویت و اردن به گوش می‌رسید، اما مذاکرات که هدف از آن بررسی نابسامانی اوضاع اقتصادی یمن و آتش‌بس در الحدیده عنوان شده بود، نشان می‌دهد که طرف‌های سعودی در اجرایی کردن بند‌های این توافقنامه کارشکنی می‌کنند.

سعودی‌ها با نقض قوانین بین‌الملل و همچنین توافق مذاکرات صلح، همچنان به نقض آتش‌بس در شهر‌های مختلف یمن ادامه می‌دهند و با بمباران هوایی و حملات موشکی هر روزه شاهد کشته و مجروح شدن تعدادی غیر نظامیان در یمن هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت یمن در گفت‌وگو با شبکه «المسیره» اعلام کرد، در حملات روز گذشته ائتلاف سعودی به «کشر» در استان «حجه» تا کنون ۲۳ نفر، چهارده کودک و ۹ زن در این حملات کشته شده‌اند و حال برخی مجروحان وخیم است.

وی افزود: سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری هیچ موضعی درباره جنایت «کشر» از خود نشان نداده‌اند. وی از سازمان‌های مربوطه خواست به وظایف انسانی خود در قبال تجهیز بیمارستان‌های صحرایی برای کم کردن از میزان خسارت‌های انسانی میان غیرنظامیان عمل کنند و در ادامه از اینکه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نقش انسانی خود در قبال قربانیان را ایفا نکرده، ابراز تأسف کرد.
حملات هوایی نیرو‌های ائتلاف سعودی در حالی دیروز در استان «حجه» در شمال غرب یمن روی داد که شاهد درگیری‌هایی بین رزمندگان یمنی با مزدوران وابسته به ائتلاف سعودی در محور‌های مختلف یمن به خصوص «تعز» هستیم. درگیری‌هایی که رزمندگان مقاومت انصارالله موفق شدند نیرو‌های مزدور ائتلاف غربی، عربی و صهیونیستی را از بیشتر این مناطق خارج کنند. جدیدترین بررسی‌های سازمان ملل متحد از اوضاع یمن نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۰۰ غیرنظامی در سال ۲۰۱۸ در این کشور به طور هفتگی به خاطر درگیری‌های نظامی کشته یا مجروح شده‌اند.

علاوه بر این سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، از ۶۷۸ بار نقض آتش‌بس الحدیده در روز‌های اخیر خبر داد و درخواست کرد، ائتلاف متجاوز به عنوان طرف غیرمتعهد در این آتش‌بس معرفی شود.

«یحیی سریع» سخنگوی رسمی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد، ائتلاف سعودی همچنان به نقض آتش‌بس «الحدیده» و ارتکاب جنایت علیه غیرنظامیان ادامه می‌دهد. آتش‌بس در شهر و بندر الحدیده از ۲۷ آذرماه ۱۳۹۷ (۱۸ نوامبر ۲۰۱۸) وارد مرحله اجرا شده است، اما ائتلاف سعودی با انجام حملات مداوم، هر روز آن را نقض می‌کند به‌نحوی که این آتش‌بس در آستانه شکست قرار گرفته است.

این حملات سعودی‌ها نشان می‌دهد که ائتلاف خواستار صلح نبوده و به هیچ وجه به قطعنامه‌ها و تصمیم‌های سازمان ملل پایبند نیست؛ سازمان ملل و فرستاده ویژه آن‌ها مسوولیت کامل ادامه حملات ائتلاف و نقض آتش‌بس را بر عهده دارند، زیرا فشار لازم را بر ائتلاف در راستای اجرا کردن توافق آتش‌بس و اجرا کردن تصمیم‌های سازمان وارد نمی‌کند. به گفته ضیف‌الله الشامی، وزیر اطلاع‌رسانی یمن آخرین آمار از تعداد مجروحین و شهدای یمن تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۵ هزارشهید یمنی عنوان شده است. علاوه بر این بیش از ۲۲ میلیون نفر یمنی نیازمند کمک‌های انسان‌دوستانه‌ای هستند که بر اثر حملات ائتلاف سعودی در بحران اقتصادی به سر می‌برند.

عربستان سعودی به‌همراه متحدان عبری و غربی خود حمله نظامی و محاصره همه‌جانبه یمن را در ششم فروردین ۱۳۹۴ به منظور بازگردانی «عبدربه منصور هادی» رییس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن و همچنین خلع سلاح انصارالله یمن آغاز کرد، اما پس از گذشت چهار سال و بر جای گذاشتن ده‌ها هزار کشته و میلیون‌ها آواره و بروز فاجعه انسانی در یمن به هیچ‌یک از اهداف خود نائل نشده است.

البته هزینه جنگ فعلی یمن - که چهارمین سال خود را هم پشت سر می‌گذارد و یک ماه دیگر پنج ساله می‌شود- تنها برای یمنی‌ها سخت نبوده است؛ عربستان سعودی، رهبر ائتلاف به اصطلاح عربی، رکود شدیدی در اقتصاد خود را شاهد است که جنگ یمن از علل اصلی آن محسوب می‌شود.

به نوشته الخلیج اونلاین، عربستان سعودی یا دیگر کشور‌های ائتلاف هیچ‌گونه هزینه‌ای مربوط به عملیات نظامی خود در یمن را اعلام نکرده‌اند، اما گزارش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای حاشیه خلیج فارس از هزینه سرسام‌آور آن با رقم‌هایی متفاوت سخن گفتند. این رسانه تخمین زده است که برآیند ساده‌ای نشان می‌دهد که هزینه‌های پیش‌بینی شده جنگ در یمن برای کشور‌های ائتلاف بین ۸۵ میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار تا ۸۷ میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلار بوده است، به استثنای زیان‌های غیرمستقیم که مربوط به کاهش سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی، افزایش هزینه‌های نظامی و کمبود ذخایر ارز خارجی است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار