ما پیروزیم/ گزارش - ۲۰۲

یادمان نهر خین نقطه رسیدن به خداوند است/ اینجا می‌توان شب‌های عملیات را درک کرد

در ورودی یادمان نهر خین می‌توان حس و حال رزمندگان را درک کرد، اینجا با روایت‌گری راویان حال و هوای زائران عوض می‌شود.
کد خبر: ۳۳۷۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶ - 13March 2019

به گزارش خبرنگار اعزامی دفاع‌پرس به راهیان نور، خین نهری است در نزدیکی روستای خین در غرب خرمشهر و جنوب نهر عرایض که جزیره بوارین عراق را از شلمچه ایران جدا می‌کند.

این نهر در مجاورت پاسگاه مرزی خین قرار دارد و دو و نیم متر عمق و بین هشت تا سی متر عرض آن متغیر است و در تنومه عراق به شط العرب می ریزد.

در جریان آزادسازی خرمشهر، خین یکی از محورهای قرارگاه نصر به فرماندهی شهید همت برای ورود به شهر بود و در عملیات والفجر 8 پشتیبانی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در محدوده آن صورت گرفت.

یادمان نحر خین نقطه رسیدن به خداوند است/ اینجا می‌توان شب‌های عملیات را درک کرد

رزمندگان در عملیات کربلای 4 در نبردی شجاعانه خسارات و تلفات فراوانی به دشمن وارد کردند و حتی عده ای از رزمندگان از نهرخین گذشتند. اما در نهایت به دلیل لو رفتن عملیات و حجم بسیار سنگین آتش دشمن، فرماندهان دستور توقف عملیات را صادر کردند.

یادمان نهر خین در دوران دفاع‌مقدس شاهد جانفشانی‌های بسیاری بود. اولین درگیری در این منطقه به تاریخ 1359/6/31 بر می‌گردد. در این درگیری ارتش بعثی عراق با استفاده از نیروهای مکانیزه خود به این منطقه یورش می‌آورد که نیروهای مردمی و مرزبانی بعد از گذشت سه روز مقاومت خط دفاعی را به پل نو انتقال می‌دهند.

این منطقه در عملیات آزادسازی خرمشهر جزو یکی از محورهای مهمی بود که در آن قرارگاه نصر به فرماندهی شهید همت از به اهداف خود رسید.

در ورودی یادمان نهر خین می‌توان حس و حال رزمندگان را درک کرد، اینجا با روایت‌گری راویان حال و هوای زائران عوض می‌شود.

اینجا هر کس گوشه‌‌ای خلوت کرده و به دنبال گمشده‌ای است؛ می‌توان حال و هوای زائران را چنین تعبیر کرد "انگار شب‌های عملیات است و رزمندگان با خدای خود خلوت کردند".

یادمان نحر خین نقطه رسیدن به خداوند است/ اینجا می‌توان شب‌های عملیات را درک کرد

کانال‌های آب نهر خین ما را به یاد عملیا‌ت کربلای ۴ و کربلای ۵ می‌اندازد؛ رزمندگان برای اینکه نیروهای دشمن بر آن‌ها تسلط نداشته باشند از این کانال‌ها برای رفت و آمد استفاده می‌کردند.

در ورودی یادمان نهر خین مسجدی حواس‌ها را به خود جلب می‌کند از یکی از راویان در خصوص آن سوال می‌کنم می‌گوید در گذشته در ورودی یادمان نهر خین شهرک ولیعصر بود که پس از حمله عراق ‌این شهرک از بین رفت و تنها این مسجد باقی ماند.

وی می‌گوید: مسجد ولیعصر در زمان جنگ به نوعی سنگر دیده‌بانی ما بود و شهدای زیادی را به خود دیده است.

باید گفت یادمان نهر خین همچون یادمان‌های غرب کشور غربت خاصی دارند و نهر خین نقطه رسیدن خداوند است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار