امیرزاده گشویه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

حوادث سیاسی دهه ۴۰ در رمان عاشقانه «پس از خورشید»

نویسنده رمان «پس از خورشید» درباره جدیدترین اثر خود گفت: «پس از خورشید» روایت یک زندگی عاشقانه است که با حوادث سیاسی سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ گره می‌خورد.
کد خبر: ۳۳۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۵ - 16March 2019

«معصومه امیرزاده گشویه» نویسنده رمان «پس از خورشید» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به موضوع این کتاب، اظهار داشت: اتفاقات رمان «پس از خورشید» مربوط به حدود سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ است.

وی گفت: لوکیشن و مکانی که داستان در آن رخ می‌دهد استان هرمزگان و خوزستان است. شخصیت‌های محوری این داستان خسرو، خورشید، خاتون مادر خورشید و دختری به اسم فتانه است؛ البته شخصیت‌های دیگری نیز وجود دارند که مخاطب در خلال داستان با آن‌ها آشنا می‌شود.

نویسنده رمان «پس از خورشید» خاطرنشان کرد: این کار چند بُعد دارد که بخشی از آن مربوط به روابط عاطفی و عاشقانه‌ای است که بین خسرو و خورشید به عنوان زوجی جوان حاکم می‌شود. عنصر مهاجرت و رفتن از روستا به شهر، برخورد با خورده فرهنگ‌های جدیدی که در شهر وجود دارد. کنده شدن از یک فرهنگ اصیل و بومی از مواردی است که در کار دیده شده و این مواجهه به صورت تلویحی و خیلی آرام نوع برخورد زن خانواده با این خرده فرهنگ‌ها را نشان می‌دهد که چگونه زندگی و مرد خود را در میان این مسائل حفظ می‌کند.

امیرزاده گشویه بحث تحکیم خانواده و آموزش مهارت‌های زندگی را از مسائل این رمان دانست و افزود: فرهنگ‌های قدیم ایرانی که حدود ۸۰ سال پیش در خصوص زایمان، نحوه ازدواج، خانه‌داری زن، ویژگی‌های اقلیم و فرهنگ در این رمان انعکاس داده شده است. و چون در آن برهه زمان استان خوزستان درگیر خورده احزاب‌هایی مثل حزب توده و حزب‌های اسلامگرا بوده؛ زندگی این زوج به نوعی با این احزاب سیاسی گره می‌خورد و حوادثی که این احزاب سیاسی برای زندگی‌شان به وجود می‌آورند.

این نویسنده درباره علت روایت سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در این رمان گفت: دلیل اول این بود که من شخصاً اهل جنوب کشور و بندرعباس هستم که با توجه به تجربه زیستی خودم برای نوشتن بهره گرفتم و دسترسی به منابعی که این فرهنگ‌ها را نشان دهد مهم بود. من در پژوهش‌هایم با آدم‌هایی صحبت کردم که حدود ۷۰ تا ۸۰ سال سن داشتند و در قدیم ماما بودند و به آن‌ها دسترسی داشتم.

وی ادامه داد: وقتی که ما درباره انقلاب صحبت می‌کنیم متاسفانه فقط به حوادث سال ۱۳۵۷ و افراد مشخص و محدودی از نزدیکان امام (ره) و شهدا می‌پردازیم. هیچ‌وقت از این منظر به موضوع انقلاب نمی‌پردازیم که آدم‌های بی‌نشان زیادی در اطراف کشور هستند که در پیروزی انقلاب سهم داشته‌اند و این انقلاب به‌تنهایی تصمیم خواص نبوده بلکه یک پدیده جوشیده شده از دل ملت و بطن مردم بوده است. و اینکه شروع و آغاز آن تنها از سال‌های ۱۳۵۷ نبود؛ شاید یک جوان دهه ۷۰ و ۸۰ چنین تصور کند، چون مطالعه کمتری درباره انقلاب داشته‌اند. اگر این کتاب مطالعه شود؛ در کنار یک روایت عاشقانه این مطالب نیز به ذهن می‌آید که آدم‌های زیادی در مرز‌ها و دورتر از مرکز وجود دارند که در این انقلاب و حفظ کشور سهیم هستند. آدم‌هایی که به همراه انقلاب متحول و منقلب شدند صرفاً اینگونه نبوده که این اشخاص عامل باشند بلکه خودشان نیز دستخوش حوادث قرار گرفتند.

نویسنده رمان «پس از خورشید» درباره منابع مورد پژوهش برای این رمان عنوان کرد: من درباره سنت‌های استان هرمزگان پژوهش و مصاحبه‌هایی با افراد قدیمی انجام دادم و در این رمان استفاده کردم. کتاب‌هایی که درباره فرهنگ بومی هرمزگان نیز وجود داشتند را تورق و مورد استفاده قرار دادم. «پس از خورشید» روایت یک زندگی عاشقانه است که با حوادث سیاسی گره می‌خورد.

امیرزاده گشویه سفید تصور کردن شهدا را نقطه ضعف ادبیات دفاع مقدس دانست و گفت: در بسیاری از رمان‌های دفاع مقدس شهدا سفید و کاملاً بی‌عیب و نقص تصویر شده که نقطه ضعف این آثار است. شاید برای مخاطب سخت باشد که بتواند با چنین شخصیتی ارتباط برقرار کند و او را الگو قرار دهد. البته کسانی که با این فضای ادبی آشنا هستند راحت‌تر می‌توانند ارتباط برقرار کنند اما بچه‌های جدید دورتر از این فضا ایستاده‌اند. من در رمان «پس از خورشید» سعی کردم شخصیت‌های داستان یک مواجهه واقعی با مسائل داشته باشند. یعنی شخصیت‌های داستان تا یک قدمی گناه و هوس پیش بروند و اینکه چه چیزی باعث پس زدن این هوس و گناه می‌شود را نشان دهم.

این نویسنده ادامه داد: سعی کردم شخصیت خسرو که تبدیل به یک شخصیت انقلاب می‌شود را طوری به تصویر بکشم که در جا‌هایی که دروغ و خلاف هم کرده باشد را نشان دهم. تلاشم را انجام دادم که شخصیت‌ها را واقعی ارائه دهم، مثل همه ما آدم‌ها که مسیر زندگی را می‌رویم. مثل خیلی از شهدا که همه از بدو تولد پاک و طاهر نبودند بلکه تلاش کردند تا خودشان را پاک نگه‌دارند. امیدوارم مخاطب وقتی رمان را می‌خواند از این عاشقانه‌های لطیفی که نجیبانه ارائه شده لذت ببرد و در عین حال در به تصویر کشیدن این خلوت عاشقانه موفق بوده باشم که از طرفی دیگر موارد تهدید این فضای عاشقانه را بیان کرده‌ام.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار