برگزاری «همایش صیانت؛ شرح 30 سال فعالیت علمی، پژوهشی و فرهنگی مرکز اسناد انقلاب اسلامی»

«همایش صیانت؛ شرح 30 سال فعالیت علمی، پژوهشی و فرهنگی مرکز اسناد انقلاب اسلامی» با حضور چهره‌های شاخص نظام اسلامی، شخصیت‌های لشکری و کشوری، جمعی از فعالان رسانه‌ای، صاحبنظران عرصه تاریخ انقلاب و نویسندگان و پژوهشگران این حوزه، راویان خاطرات نهضت اسلامی و مبارزان انقلابی و... در فرهنگسرای امام (ره) برگزار شد.
کد خبر: ۳۳۷۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳ - 13March 2019

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «همایش صیانت؛ شرح 30 سال فعالیت علمی، پژوهشی و فرهنگی مرکز اسناد انقلاب اسلامی» با حضور چهره‌های شاخص نظام اسلامی، شخصیت‌های لشکریو کشوری، جمعی از فعالان رسانه‌ای، صاحبنظران عرصه تاریخ انقلاب و نویسندگان و پژوهشگران این حوزه، راویان خاطرات نهضت اسلامی و مبارزان انقلابی و... در فرهنگسرای امام (ره) برگزار شد.

در ابتدا، مهدی رمضانی، دبیر همایش «صیانت»، ضمن تجلیل از مجاهدت‌های مبارزان نهضت اسلامی و با بیان اینکه رسالت تدوین و ثبت این مجاهدت‌ها به فرمان امام خمینی بر عهده مرکز اسناد انقلاب اسلامی گذاشته شده است اظهار داشت: در طول فعالیت 30 ساله مرکز اسناد انقلاب اسلامی بعد از صدور حکم تاریخی حضرت امام در باب تدوین تاریخ انقلاب که دوره قابل توجهی از آن با مدیریت و ریاست آقای حسینیان طی شده، آنچه ملموس است، اعتماد ویژه به جوانان است.

وی با اشاره به فرمان گام دوم رهبر معظم انقلاب و توجه ویژه ایشان به استفاده از نیروی جوان در تمامی عرصه‌ها یادآور شد: بنده که اکنون 35 سال سن دارم، حدودا 14 سال توفیق خدمت در مرکز اسناد را داشته‌ام و سایر مدیران و کارکنان مرکز اسناد انقلاب اسلامی هم این ویژگی را داشتند و دارند. شخصیت‌های مهم و برجسته‌ای توفیق حضور در مرکز اسناد را داشتند که الان در سطوح مختلف نظام در حال خدمت هستند.

رمضانی ادامه داد: این نکته یک نقطه مثبت و گام مهمی بوده که مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مسیر حرکت و تعالی خود به آن توجه ویژه داشته است و جوانان این توفیق را داشتند تا در خدمت بزرگان و پیشکسوتان تاریخ انقلاب، از مجاهدت‌ها و رشادت‌های بزرگان و مبارزان انقلابی آگاه شوند و بدانند چه بار مهم و گرانی بر دوش آن‌ها گذاشته شده است.

دبیر همایش صیانت در پایان اضافه کرد: مرکز اسناد انقلاب اسلامی در طول سی سال فعالیت خود، بدون هیاهو تلاش کرده به وظیفه تاریخی‌اش که با فرمان حضرت امام بر عهده این مجموعه گذاشته شده عمل کند؛ به طوری که امروز جناح‌های مختلف سیاسی و افراد با سلایق متفاوت، این مرکز را جایگاهی می‌دانند که می‌توانند با خیال راحت خاطرات خود را در آنجا به امانت بگذارند.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به عظمت انقلاب اسلامی و نقش بی بدیل رهبری امام خمینی (ره) در آن گفت: نهضت امام زمانی آغاز شد و به پیروزی رسید که دو ایدئولوژی بزرگ مارکسیسم و لیبرالیسم، یکی به رهبری اتحاد جماهیر شوروی و دیگری به رهبری غرب حاکم بر جهان بوده و هر دو ابرقدرت در اینکه این انقلاب نباید به پیروزی برسد با هم متفق‌القول بودند.

حجت‌الاسلام حسینیان با تأکید بر تغییر ساختار قدرت در جهان و تجدیدنظر اندیشمندان پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: عظمت انقلاب اسلامی چنان بود که حتی بسیاری از دانشمندان و جامعه شناسان سیاسی که در مورد انقلاب‌ها فعالیت و تحقیق می‌کردند نظریات خود را تغییر دادند و به یک نظریات جدیدی رسیدند.

وی آینده نگری و دوراندیشی امام خمینی را بی نظیر دانست و با اشاره به تاکیدات ایشان در راستای تدوین و نگارش تاریخ انقلاب اسلامی عنوان داشت: حضرت امام در 57/05/05 یعنی حدودا شش ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، بیانیه‌ای به مناسبت شهادت عده‌ای از مردم مشهد، رفسنجان و جهرم صادر کرده و فرمودند که باید از هم‌اکنون نویسندگان متعهد، تاریخ انقلاب اسلامی را بنگارند، زیرا بسیاری از منفعت‌طلبان درصدد تحریف تاریخ انقلاب هستند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: به عنوان کسی که در نگارش تاریخ انقلاب اسلامی سال‌ها دست بر قلم دارد اعتراف می‌کنم این اقیانوس انقلاب اسلامی آنقدر بزرگ، وسیع، جهانی و فراگیر است که حتی با همه کار‌هایی که تاکنون انجام شده احساس می‌کنیم در یک قایق نشسته‌ایم که به پیش پارو می‌زنیم و کرانه‌ای برای خود نمی‌یابیم.

حجت‌الاسلام حسینیان با اشاره به حکم حضرت امام درباره تأسیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و حفظ استقلال آن گفت: وقتی حضرت امام حکم تاسیس مرکز انقلاب اسلامی را دادند، مرکزی بدون وابستگی به نهاد‌ها و دولت‌ها بنیاد نهادند.

وی با تاکید بر عقیده کارشناسان یونسکو در بی‌نظیر بودن حجم فعالیت‌های مرکز اسناد ابراز داشت: می‌توانیم بگوییم در بعضی از زمینه‌ها، نه تنها در منطقه بلکه در جهان اول بوده‌ایم؛ به طوری که حتی کارشناسان یونسکو آمدند، بررسی کردند و گفتند در اروپا هم یک چنین سازمانی با این همه وسعت کار وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینیان با اشاره به تحسین برنامه تاریخ‌نگاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی توسط مقام معظم رهبری گفت: ما برنامه‌ای را در سال 1375 خدمت مقام معظم رهبری بردیم؛ ایشان فرمودند: این بهترین برنامه‌ای است که تا به حال در رابطه با تاریخ انقلاب اسلامی دیده‌ام.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ابزار هنر در روایت تاریخ افزود: در کنار تحقیقات علمی و پژوهشی، فعالیت‌های فرهنگی هنری زیادی توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی انجام شده است. مثلا در سال جاری مستند «سازمان» در رابطه با سازمان منافقین ساخته شد.

در ادامه این همایش سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وظیفه مهم مرکز اسناد انقلاب اسلامی در حوزه تاریخ انقلاب گفت: تاریخ ما با همه تجربه‌های تلخ و شیرین، یکی از سرمایه‌های ماست. اگر در سطح سیاسی و اجتماعی، حافظه یک ملت به فراموشی سپرده شود و دچار تحریف و تقطیع بشود خسارت‌هایی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: امروز شاهد حرکت‌هایی برای پوشاندن موفقیت‌های ملت و تحریف و تقطیع تاریخ کشور هستیم. البته لزوما به صورت عریان دست به تحریف نمی‌زنند، از جمله در عرصه‌هایی، چون فیلم، رمان و... که می‌توان در آن‌ها یک مقطعی از تاریخ را نادیده بگیرند یا به محاق ببرند.

جلیلی با تأکید بر اهمیت حفظ حافظه ملی عنوان کرد: ما بدون حافظه ملی نمی‌توانیم تجارب ملی خودمان را حفظ کنیم تا براساس آن تجارب ملی حرکت‌های آینده ما پرشتاب باشد. روند پیشرفت یک ملت ممکن است به واسطه یک تجربه تلخ متوقف شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جنگ نرم دشمن علیه انقلاب اسلامی افزود: حرکاتی که از جانب دشمنان انجام می‌گیرد صرفا تحمیل یک جنگ نظامی و سخت‌افزاری نیست و یکی از هجمه‌های دشمن پس از پیروزی انقلاب اسلامی آنست که نگذارد حافظه تاریخی یک ملت فعال باشد.

وی با تأکید بر رسالت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در صیانت از حافظه ملی بیان داشت: اهمیت مرکز اسناد انقلاب اسلامی و چنین جلسه‌ای کمک به حفظ حافظه ملی است و عزیزانی که خودشان سند تاریخی انقلاب اسلامی هستند باید در این زمینه همکاری کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بسیاری از تجارب ما در انقلاب اسلامی، صرف یک روایت نیست، بلکه بهره‌گیری صحیح از این روایت‌هاست. ما در انقلاب، روایت‌هایی داریم که اگر درست، به کار گرفته شود به نظریه‌پردازی کمک می‌کند.

وی با تأکید بر نقش اثرگذار عنصر زمان در روایت تاریخ خاطرنشان کرد: روایت‌ها اگر در زمان خودش صورت نگیرد، دیگر آن آثار خود را نخواهد داشت؛ باور غالب جامعه را همین روایت‌ها تعریف می‌کند و اگر به موقع نقل نشوند، ممکن است باور‌های ملت را تغییر دهد.

در ادامه ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما، نقطه ضعف آثار سینمایی ایران را عدم بهره‌گیری از کتاب‌های تاریخی دانست و عنوان کرد: چرا در سینمای ایران در تهیه فیلم‌ها از کتاب استفاده نمی‌شود؟ چرا از این همه خاطراتی که چاپ شده، داستان‌ها، رمان‌های تاریخی که مراکزی همچون مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده‌اند در سینما استفاده نمی‌شود؟ و چرا هنرمندان ما به این موضوع توجه نمی‌کنند؟

طالبی با بیان اینکه دلیل قدرتمند ظاهر شدن هالیوود در سینما، استفاده از رمان‌ها، کتاب‌ها وخاطرات تاریخی است افزود: بزرگترین فیلم‌ها و اسکاری‌ترین فیلم‌های جهان فیلم‌هایی هستند که براساس خاطرات و رمان‌ها ساخته شده‌اند.

سپس علیرضا شجاعی‌زند، استاد دانشگاه، با اشاره به دیدگاه‌های تجدیدنظرطلبانه در طول چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیان داشت: یکی از راه‌های از اثر انداختن اندیشه‌ها، ترویج ویژگی تجدیدنظر طلبی است.

وی یکی از عوامل موثر در دنیای امروز را رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دانست و گفت: بسط فضای رسانه‌ای و تحول شگرف رسانه‌ها در تجدیدنظرطلبی بسیار مؤثر است. دسترسی‌های فراوان، آزادی انتخاب و اصالت‌بخشی به ذهنیت از کارکرد‌های فضای رسانه‌ای امروز محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه به شرایط زمان در فرآیند تجدیدنظرطلبی اشاره و عنوان کرد: معمولا عقب‌نشینی و تجدیدنظرطلبی در دوران سخت مثل جنگ یا موارد دیگر شکل می‌گیرد. ما این گردنه‌ها را در طول این چهل سال طی کردیم و به فراخور زمان بخشی از فعالان اجتماعی و سیاسی دست به تجدیدنظرطلبی زدند.

در حاشیه این مراسم، ضمن معرفی تولیدات فرهنگی هنری موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 40 جلد کتاب از تولیدات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ویژه گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب با عناوین اندیشه سیاسی آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، ارتش در خور افتخار (جلد پنجاه‌ویکم از مجموعه تقویم تاریخ دفاع مقدس)، میمک عاشورایی دیگر (جلد پنجاهم از مجموعه تقویم تاریخ دفاع مقدس)، زندگی و مبارزات آیت‌الله شهید اشرفی اصفهانی، مهاجر الی الله، تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات علامه شیخ عباس مخبر دزفولی، مرید امام، خاطرات آیت‌الله دکتر محمد صادقی تهرانی، خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی شیرازی، لبخند‌های زمستانی، خاطرات و اسناد حاج احمد مرآتی شیرازی، تاریخ تحولات جمهوری اسلامی (جلد اول، چهارم، پنجم و هفتم)، بن‌بست، یادداشت‌های سیاسی (1260-1344)، چالش هسته‌ای (جلد اول)، تاریخ تحلیلی دولت نهم (جلد اول، دوم و سوم)، جناح‌های سیاسی در جمهوری اسلامی در دهه 1360، دانشگاه پهلوی به روایت اسناد، تقی شهرام به روایت اسناد، آیت‌الله احمد جنتی به روایت اسناد، چگونگی تصویب اصل ولایت فقیه در قانون اساسی، دستاورد‌های اقتصادی انقلاب اسلامی، دستاورد‌های علمی انقلاب اسلامی، دستاورد‌های فرهنگی انقلاب اسلامی، دستاورد‌های نظامی انقلاب اسلامی، دستاورد‌های سیاسی انقلاب اسلامی، دعوت بی‌واسطه، دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی، اقلیم ایمان، اندیشه سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران و مواضع غرب، عیسای روح‌الله، کودکی به تاراج رفته، مسیر منتهی به میدان التحریر و انقلاب اسلامی در مازندران معرفی و رونمایی شد.

همچنین دو عنوان کتاب صوتی از تولیدات موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عناوین «کتاب صوتی خاطرات سردار محسن رفیق‌دوست» و «کتاب صوتی خاطرات حاج حسین سلیمانی» نیز رونمایی شد.

در پایان همایش «صیانت» نیز از خانم پروانه چراغ نوروزی، همسر محترم سردار شهید حاج حسین همدانی با تقدیم لوح، به طور ویژه تجلیل شد و از حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی، دکتر مرتضی میردار، مرتضی سرهنگی، گلعلی بابایی، نادر خبازی و علی کردی نیز تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار