فاضل نظری مطرح کرد؛

ضرورت افزایش فعالیت‌های کانون در حوزه نوجوانان

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون خود را متولی حوزه نوجوانان در کشور می‌داند و باید در کنار توجه به فعالیت‌های کودکان و تقویت آن؛ توجه ویژه‌ای به نوجوانان داشته باشد.
کد خبر: ۳۳۷۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸ - 15March 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، فاضل نظری در نشست فصلی مدیران کل کانون سراسر کشور در تهران اظهار داشت: دلسوزی و توجه به نوجوانان رسالت کانون است و ما باید بین دو مقوله «کودک و نوجوان» و دانش‌آموز تفکیک قایل شویم.

وی با بیان این‌که در مدارس، کودک و نوجوان موفق را دانش‌آموزی می‌دانند که به خوبی ریاضی، عربی، مثلثات و... را فراگرفته است. خواستار تغییر این نگاهِ مبتنی بر آموزش‌های شناختی در مدرسه شد.

وی افزود: اگرچه کانون باید طی سال‌های آینده برای کودکان زیر سه سال نیز تولید محتوا کند و طبقه‌بندی سنی مخاطبان محصولات و خدمات کودکان تغییر کند.

نظری عنوان کرد: ممکن است کودک و نوجوان ما در بسیاری از این درس‌ها موفق نباشد اما خوب نقاشی کند، فیلم‌بسازد و متن ادبی بنویسد، شاید یک کودک کار باشد اما بالقوه هنرمند باشد. مگر در خاطرات بزرگترین‌ چهره‌های فرهنگی‌هنری و دانشمندان جهان نخوانده‌ایم که برخی از آن‌ها گفته‌اند ما در مدرسه موفق‌ نبوده‌ایم و بارها ما را از مدرسه اخراج کرده ‌بودند؟

رییس هیات مدیره کانون در ادامه همین بحث بر اهمیت توجه به فعالیت‌های گفت‌و‌گومحور مانند بحث آزاد در کانون تاکید کرد و افزود: نسل ما شاید خیلی از مهارت‌ها را نیاموخت و بسیاری از ناتوانی‌های ما نیز از همین مساله نشات می‌گیرد و فعالیت‌هایی مانند بحث آزاد و نقد فیلم و شعر و ادبیات می‌تواند مهارت گفت‌و‌گو، سخن‌وری و تمرین تحمل نظر مخالف را بین کودکان و نوجوانان تقویت کند.

وی با تمجید از گذشته درخشان کانون ادامه داد: در 53 سال گذشته بسیاری از فعالیت‌ها و تولیدات کانون خوب و خلاقانه بوده و حتی از برخی تولیدات هنوز هم می‌توان به‌عنوان ایده‌های خوب و اثرگذار یاد کرد اما باید توجه کنیم که گذشته، پایه و نقطه شروع حرکت آینده ما به سمت آینده است.

نظری با تاکید بر اهمیت توجه به تغییر و از بین‌بردن مقاومت در برابر ایده‌ها و فکرهای نو در سازمان گفت: باید کاری کنیم که جوانان و میان‌سالان فردا زندگی شادتر و موفق‌تری از بزرگسالان امروز؛ از رهگذر فعالیت ما داشته باشند.

وی با بیان این‌که هدف‌های ما برای این تغییر باید دایم جلوی چشم‌های‌مان باشد هدف اصلی کانون را پرورش ذوقی و فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور دانست و با انتقاد از جشنواره‌محوری سازمان‌های فرهنگی در سال‌های گذشته اظهار داشت: جشنواره‌ها باید وسیله‌ای باشد برای رسیدن به این هدف در حالی‌که گاهی نفس برگزاری یک جشنواره به هدف اصلی تبدیل می‌شود و معیار ارزیابی آن هم، شکل و ظاهر برگزاری آن می‌شود به همین دلیل در کانون برخی از جشنواره‌ها باید به مهرواره تبدیل شود و توسعه مهرواره‌ها در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل کانون در ادامه سخنانش در این نشست افزود: برای شناسایی استعدادها به توسعه مشتریان و افزایش تعداد اعضای کانون نیازمندیم. در سال‌های دور، مربیان کانون به در خانه‌ها می‌رفتند یا حتی تبلیغات تلویزیونی برای جذب اعضا انجام می‌شد، در سال‌های نزدیک هم با اجرای طرح کانون مدرسه تلاش کردند بر تعداد اعضای کانون بیفزایند اگرچه این‌کار در بعضی موارد باعث شد نسبت به تلاش برای جذب اعضا یک بی‌نیازی موقتی احساس شود.

نظری افزود: در حالی‌که هدف ما از فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در محیط‌های عمومی این است که از تعداد زیاد مراجعه‌کننده‌، بتوانیم تعدادی از کودکان و نوجوانان را به عنوان عضو پایدار جذب کانون کنیم در کنار این، هرگز نباید توجه به فعالیت‌های پایه‌ای و محوری را فراموش کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار