روسیه: سوریه باید به کنفرانس بروکسل دعوت می‌شد/ هماهنگی اقدامات با ایران و ترکیه ادامه دارد

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، عدم دعوت مجدد از نمایندگان دمشق برای شرکت در سومین کنفرانس کمک‌ کنندگان بین‌المللی به سوریه، نقض ابتدایی‌ترین حقوق مربوط به ارائه کمک‌های بشردوستانه است که باید در هماهنگی با دولت قانونی سوریه انجام شود.
کد خبر: ۳۳۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ - 15March 2019

روسیه: سوریه باید به کنفرانس بروکسل دعوت می‌شد/ هماهنگی اقدامات با ایران و ترکیه ادامه داردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه که برای شرکت در سومین کنفرانس بین المللی درباره آینده سوریه و منطقه، زیر نظر سازمان ملل و اتحادیه اروپا، در بروکسل بسر می‌برد، شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی برای خبرنگاران اعلام کرد، روسیه نگران این مسئله است که اتحادیه اروپا در سومین نشست کنفرانس بین المللی تامین مالی سوریه که روز پنجشنبه در بروکسل به کار خود پایان داد، بار دیگر نمایندگان دولت سوریه را دعوت نکرد.

وی گفت: «ما این نگرانی را با همتایان غربی خود در میان گذاشتیم. ضمن اینکه این نخستین بار نیست که چنین اتفاقی افتاده و ما معتقد هستیم که این برخورد، ابتدایی ترین حقوق مربوط به ارائه کمک‌های بین‌المللی بشردوستانه که باید در هماهنگی با دولت قانونی سوریه انجام شود، را نقض کرده است.»

ورشینین تأکید کرد که روسیه تصمیم گرفت تا در این کنفرانس شرکت کند تا بتواند دیدگاه خود رابه گوش نقش آفرینان فعال منطقه‌ای برساند و در جریان کنفرانس و در تماس‌های جداگانه درباره سوریه در حاشیه آن، مواضع خود را با نمایندگان کشورهای مختلف و سازمان‌های بین المللی در میان گذاشت.

این دیپلمات یادآور شد که در حاشیه این نشست با جیمز جفری نماینده یژه آمریکا در امور سوریه و گیر پدرسن نماینده ویژه جدید دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیدار داشته است.

تلاش سه کشور ضامن صلح برای آغاز به کار هرچه سریعتر کمیته قانون اساسی سوریه

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که کار شکل گیری کمیته قانون اساسی سوریه پیشرفت جدی داشته و در آینده بسیار نزدیک به پایان خواهد رسید. وی توضیح داد: «من با نماینده آمریکا در امور سوریه و برخی هیئت‌های نمایندگی دیگر دیدارهایی داشتم و همگی بر ضرورت آغاز به کار هرچه سریعتر کمیته قانون اساسی سوریه و تکمیل ترکیب آن تاکید داشتند. بدون آنکه تمامی جزییات همکاری‌های دیپلماتیک در این رابطه را فاش کنم، می‌توانم بگویم که ما به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه دست یافته‌ایم تا ترکیب این کمیته در کوتاهترین زمان ممکن مشخص و پایان یابد.»

به گفته وی، این اقدامات با هماهنگی سه کشور ضامن صلح (روسیه، ایران و ترکیه) و همچنین در هماهنگی نزدیک با نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه صورت می‌گیرد.

این دیپلمات روس تأکید کرد: «من کاملاً خوشبین هستم که کار مشترک ما سریع، موثر و با نتیجه مثبت به پایان رسیده و این کمیته در اینده بسیار نزدیک آغاز به کار خواهد کرد.»

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که نشست بعدی در چارچوب «مذاکرات آستانه» درباره سوریه قرار است در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) در سطح معاونین وزرای خارجه برگزار شود، البته تاریخ دقیق این نشست هنوز باید تعیین گردد.

دخالت خارجی در بحران ونزوئلا، آینده روابط بین الملل را در معرض خطر قرار می‌دهد

معاون وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی خود در بروکسل تأکید کرد که هرگونه دخالت خارجی در بحران ونزوئلا اصول و آینده روابط بین المللی را در معرض خطر قرار خواهد داد.

ورشینین یادآور شد: «ما خواستار آن هستیم که مردم و نیروهای سیاسی ونزوئلا خود از طریق انجام گفت‌وگوهای گسترده به راه حلی برای بحران کنونی در کشورشان برسند. برخوردی به جز این، از جمله به رسمیت شناختن یک مدعی غیرقانونی، نقض جدی اصول روابط بین الملل و منشور سازمان ملل متحد است و نباید اجازه داد که چنین اتفاقی بیفتد. صحبت تنها بر سر ونزوئلا نیست، بلکه چنین برخوردی آینده روابط بین المللی را در معرض خطر قرار خواهد داد.»

این دیپلمات افزود: «شورای امنیت سازمان ملل قبل از این پیش‌نویس قطعنامه‌های پیشنهادی روسیه و آمریکا درباره اوضاع ونزوئلا را بررسی کرده است. البته مسلماً ما نتوانستیم با گزینه آمریکایی در این باره ما موافقت کنیم چراکه اقدامات آنها صرفاً پوششی برای دخالت در امور داخلی این کشور با استفاده از ارسال کمک‌های انسان دوستانه برای رسیدن به اهداف سیاسی در ونزوئلا بود.»

لازم به یادآوری است، بر اساس بیانیه پایانی کنفرانس بروکسل، شرکت کنندگان در آن تعهد کرده‌اند که در سال 2019 مبلغی معادل هفت میلیارد دلار کمک‌های انسان دوستانه به مردم سوریه و پناهجویان سوری اختصاص دهند و همچنین 2.4 میلیارد دلار نیز در سال 2020 و سال‌های بعد آن در نظر گرفته شد. علاوه بر این موسسات مالی بین المللی مبلغی بیش از 20 میلیارد دلار برای کمک‌های انسان دوستانه به سوریه اختصاص دادند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها