انتخابات در بیانات رهبر معظم انقلاب-3

انتخابات، تکلیف شرعی و وظیفه عمومی

در حقیقت انتخابات و حضور مردم در صحنه‌ى انتخابِ رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و یا سایر انتخابهایى که مى‌کنند، هم حقّ مردم است، هم تکلیفى بر دوش آنهاست.
کد خبر: ۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۹ - 08June 2013

انتخابات، تکلیف شرعی و وظیفه عمومی

خبرگزاری دفاع مقدس: گزیده بیانات رهبر انقلاب درباره وظیفه مردم در انتخابات را در ادامه می خوانید:
 

حضور پرشور و نشاط

شرکت در انتخابات، یک عمل صالح است؛ این عمل صالح را باید با شوق و بوقت انجام داد. بسیارى از کارها هست که زمان آن در یک برههى خاص است؛ انتخابات ریاست جمهورى از این قبیل است. امروز اگر ما ایرانىها اقدام به انتخاب کردیم، امکانى را براى خود و کشورمان به وجود آوردهایم. اگر منِ ایرانى امروز این عمل صالح را انجام ندهم، اینطور نیست که فردا یا پنج روز دیگر یا ده روز دیگر بشود این را انجام داد؛ نه، تا چهار سال دیگر این عمل صالح قابل انجام دادن نیست.
۱۳۸۴/۰۳/۲۷
 
در هر نوبت از انتخابات ریاست جمهورى - البته انتخابات دیگر نیز همینطور است؛ منتها انتخابات ریاست جمهورى مهمتر است - بوقهاى تبلیغاتى دشمنان پیشاپیش مشغول سمپاشى و آلوده کردن و زهرآگین نمودن فضا مىشوند تا شاید بتوانند به انتخابات لطمهاى بزنند. شما و همهى ملت عزیز ایران بدانید - و مىدانم که مىدانید - دشمن چشم دوخته است که انتخابات ریاست جمهورى، انتخابات بىرونقى شود. براى آنها این مهمّ است. در درجهى اوّل، دشمن مایل است که انتخابات بىرونق شود - البته در درجهى دوم ممکن است کسى را بر کسى ترجیح دهند؛ اما آن درجهى بعدى است؛ نقطهى مقابل آن، براى دلسوزان نظام و شخص اینجانب، در درجهى اوّل این مهم است که انتخابات، انتخابات پُررونق و پُرشورى شود و آحاد عظیم مردم، شرکت در انتخابات را وظیفهى خودشان بدانند. ۱۳۸۰/۰۲/۱۱
 
توجّه کنید که ما در اوایل سال، انتخابات بسیار مهم ریاست جمهورى را داریم. همه مراقب باشند - هم مردم، هم مسؤولان، هم عناصر سیاسى - که بهانهها موجب چرکین شدن دلهاى مردم از یکدیگر نشود. انتخابات برگزار شود، رقابتهاى انتخاباتى در جاى خود صورت گیرد، مردم آزادانه رأى خود را در صندوقها بریزند؛ در حالى که هیچگونه نقار و نفرت و جدایى هم وجود نداشته باشد. این ممکن است. عدّهاى تصور مىکنند که انتخابات بدون کدورت و نفرت و بدگویى به یکدیگر امکان برگزارى ندارد! اینطور نیست؛ مىتوان انتخابات سالم و پُرشورى برگزار کرد. ۱۳۸۰/۰۱/۰۱
 
همه باید تلاش کنند که این انتخابات، پُرشور برگزار شود. این انتخابات، نشاندهندهى واقعىِ حضور مردم در صحنهى سیاسى کشور باشد. هر انتخاباتى که پُرشور شود، کشور را بیمه مىکند. انتخابات ریاست جمهورىِ سال گذشته، پُرشور برگزار شد. اقبال مردم زیاد بود و به میزان زیادى کشور را بیمه کرد، دشمن را مأیوس نمود و مواردى از توطئههاى سیاسى را که آنها داشتند خنثى کرد.

امروز هم صرف نظر از اینکه چه کسى از صندوق رأى بیرون خواهد آمد، چه کسى انتخاب خواهد شد و چه کسانى مسؤولیت را بر دوش خواهند گرفت - این در درجهى دوم است - باید همه در انتخابات شرکت کنند. من در انتخابات ریاست جمهورى هم همین را به مردم گفتم. اینکه چه کسى انتخاب شود، مسألهى اوّل نیست؛ مسألهى دوم است. مسألهى اوّل این است که مردم، همه در انتخابات شرکت کنند؛ پُرشور شرکت کنند، آگاهانه شرکت کنند، فکر کنند، تحقیق کنند و آن کسى را که مىخواهند، انتخاب کنند. انتخابات، خودش مهمّ است. حضور مردم در انتخابات مهمّ است.
۱۳۷۷/۰۷/۱۵
 
 تکلیف شرعی و وظیفه عمومی
بنده همواره در درجهى اول در انتخابات سعیم بر این است که به مردم عرض کنم حضور شما در این انتخابات مهم است. این، تصدیق و تأیید و مستحکم کردن نظام جمهورى اسلامى است. مسئله فقط یک مسئلهى سیاسى و فردى و اخلاقىِ محض نیست؛ یک مسئلهى همهجانبه است. انتخابات با سرنوشت مردم سر و کار دارد؛ بخصوص انتخابات ریاست جمهورى که سپردن قوهى اجرائیهى کشور به دست یک نفر و یک مجموعه است که کشور را براى مدت چند سال اداره کنند؛ اینقدر انتخابات اهمیت دارد.
۱۳۸۸/۰۱/۰۱
 
در حقیقت انتخابات و حضور مردم در صحنهى انتخابِ رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و یا سایر انتخابهایى که مىکنند، هم حقّ مردم است، هم تکلیفى بر دوش آنهاست. در نظام اسلامى، مردم تعیینکنندهاند. این هم از اسلام سرچشمه مىگیرد.
۱۳۸۰/۰۳/۱۴
 
ملت عزیز! مواظب و مراقب باشید، راه خدا را گم نکنید. کشور ما افتخارش این بوده است که توانسته در طول مدت کمى، نهادهاى قانونى را بهوجود آورد و مجلس شوراى اسلامى تشکیل دهد. چهار دورهى این مجلس بحمداللَّه با خوبى و اقتدارِ تمام مشغول بوده و قانون گذاشته و وظایف خود را انجام داده است. حال هم انتخابات دورهى پنجم در پیش است و مردم باید شرکت کنند. وظیفه و تکلیف شرعى است.
۱۳۷۴/۱۱/۲۰
 
امروز موضوع انتخابات ریاست جمهورى مطرح است. شرکت در انتخابات یک وظیفهى عمومى براى آحاد ملت ایران است. شما براى اینکه دریابید چرا این مشارکت وظیفه است، دو راه دارید: یکى اینکه بدانید رأى شما به کسى که توفیق پیدا خواهد کرد از طرف شما منتخب شود، در روحیه او، در عملکرد او، در تواناییهاى او، در حیثیّت جهانى او و در قدرت فعّالیت او در داخل، چقدر اثر مىگذارد! بدانید که حضور شما، بسیار تعیین کننده است. شما کسى را که تشخیص مىدهید براى تصدّى بالاترین مقام اجرایى کشور و در رأس قوه مجریه کشور مناسب است، انتخاب مىکنید. این، همان حضور مردمى است که هنر بزرگ انقلاب اسلامى بوده است و در این کشور، تا قبل از انقلاب اسلامى، در طول تاریخ و در طول قرنها، سابقه نداشته است. این، یک راه. راه دوم این است که ببینید دشمنان از دو، سه ماه قبل - بلکه بیشتر - تاکنون، - هر کدام که بلند گویى و بوقى در دست دارند، شروع به تبلیغات کردهاند تا شاید بتوانند کارى کنند که انتخابات ریاست جمهورى خلوت باشد. هر کدام در هر گوشه دنیا قد علم کردهاند. یک عدّه با پول امریکا رادیو راه مىاندازند؛ یک عدّه با پول عراق؛ یک عدّه با پول دیگرى و دیگرى. همین گروهکهاى ضدّ انقلاب؛ همین دشمنان حقیر که رادیوهایى از قبیل رادیوهاى کشورهاى گوناگونْ منعکس کننده افکار آنهاست - علاوه بر وسایلى که خودشان دارند - به میدان آمدهاند و شلتاق مىکنند تا شاید بتوانند ملت ایران را تحت تأثیر قرار دهند و اگر برایشان ممکن شود، هرچه بتوانند از آراى ریاست جمهورى و حضور شرکت کنندگان در انتخابات بکاهند.
۱۳۷۲/۰۳/۱۴
 
حضور حداکثری

در زمینهى مشارکت مردم، هر طور که مىتوانید، روى خانوادهها و دوستانتان کار کنید. مشارکت، یکى از اساسىترین مسائل است. حضور مردم براى پیشرفت و صیانت کشور لازم است. نه اینکه اگر عدهى زیادى شرکت نکردند، اینها به نظام «نه» گفتهاند؛ بههیچوجه اینطورى نیست. آنهایى که بهخاطر «نه» گفتنِ به نظام نمىآیند، درصد خیلى کمىاند. یکعده بهخاطر بىحالى نمىآیند؛ یکعده بهخاطر بىحوصلگى نمىآیند؛ یکعده روز جمعه کار دیگرى دارند و نمىآیند؛ اینها را شما راه بیندازید. والّا کسانىکه معتقد به نظام و قانون اساسى نیستند و دلشان براى بیگانگان و نفوذ آنها پر مىزند و منتظر آمدن بیگانگان هستند، درصد بسیار کمىاند. خیلىها ممکن است پاى صندوقها نیایند؛ بهخاطر اینکه حوصلهاش را ندارند، وقتش را ندارند، درست اهمیت قضیه را نمىدانند، متوجه تأثیر رأى خودشان نیستند یا به کسى که به او اطمینان و اعتماد کنند، نرسیدهاند؛ یا کسى را هم که شناختهاند، نپسندیدهاند؛ لذا نمىآیند. تلاش شما باید این باشد که مشارکت را به معناى حقیقى کلمه حداکثرى کنید.
۱۳۸۴/۰۳/۰۵
 
تحکیم مردمسالاری دینی
همه باید در این برههى زمانى، دو درس را از امام به یاد داشته باشیم: اول، وحدت کلمه و حفظ انسجام و محبت به یکدیگر و دور ریختن عوامل تفرقه و اختلاف؛ دوم، حضور عمومى در صحنه؛ همچنان که امروز بحمداللَّه همهى ملت ایران در صحنه حاضرند.

در آیندهى نزدیک، همهپرسى و انتخابات ریاست جمهورى انجام خواهد شد. حضور مردم در آن صحنهها باید به گونهیى باشد که مشت محکمى به سینهى دشمنان کوبیده شود. سازندگى کشور و حرکت به سمت آبادانى و عمران و توسعهى اقتصادى، ابتکار و تلاش و همکارى با دستگاههاى دولتى، شرکت در بازسازى کشور با پول و فکر، حضور مردم را در صحنه نشان خواهد داد. همین کارهاست که تاکنون انقلاب را با طراوت و با نشاط نگهداشته است و روح مقدس امام(ره) را خشنود خواهد کرد.
۱۳۶۸/۰۴/۱۵
 
حضور شماست که نظام را تحکیم میکند، پایههاى نظام را مستحکم میکند، آبروى ملت ایران را زیاد میکند، استقامت کشور را در مقابل دشمنىها زیاد میکند و دشمن را از طمع ورزیدن به کشور و از فکر ضربه زدن و توسعه و فساد و فتنه منصرف میکند. این یک مسئلهى بسیار مهم است؛ پس مسئلهى اول، شرکت در انتخابات است.
۱۳۸۸/۰۲/۲۲
 
انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشى نیست. پایهى نظام ما همین انتخابات است. یکى از پایهها، انتخابات است. مردمسالارى دینى با حرف نمیشود؛ مردمسالارى دینى با شرکت مردم، حضور مردم، ارادهى مردم، ارتباط فکرى و عقلانى و عاطفى مردم با تحولات کشور صورت میگیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانى و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست. این مردمسالارى، عامل پایدارى ملت ایران است. اینکه شما توانستهاید در طول این سى سال از نهیب ابرقدرتها نترسید، اینکه ابرقدرتها هم غیر از نهیب نتوانستند ضربهى اساسى به شما بزنند، اینکه جوانان کشور در ورود به میدانهاى گوناگون این شجاعت و اخلاص را نشان میدهند، ناشى از مردمسالارى دینى است؛ این را باید خیلى قدر بدانیم. انتخابات سرمایهگذارى عظیم ملت ایران است؛ مثل اینکه شما سرمایهى سنگین و عظیمى را در بانک میگذارید، بانک با آن کار میکند و شما از سودش استفاده میکنید؛ انتخابات یک چنین چیزى است. ملت ایران سرمایهگذارى عظیمى را میکند، سپردهگذارى بزرگى را انجام میدهد و سود آن را میبرد. آراء یکایک شما مردم سهمى است از همان سرمایهگذارى و سپردهگذارى. هر رأیى که شما در صندوق مىاندازید، مثل این است که یک بخشى از پول آن سپرده را دارید تأمین میکنید. یک رأى هم اهمیت دارد. هرچه انتخابات پرشورتر باشد، عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد؛ براى ملت ایران حرمت بیشترى خواهند گذاشت؛ دوستان شما هم در دنیا خوشحال میشوند. عظمت ملت ایران را حضور مردم در انتخابات نشان میدهد؛ انتخابات این است. بنده همواره در درجهى اول در انتخابات سعیم بر این است که به مردم عرض کنم حضور شما در این انتخابات مهم است. این، تصدیق و تأیید و مستحکم کردن نظام جمهورى اسلامى است. مسئله فقط یک مسئلهى سیاسى و فردى و اخلاقىِ محض نیست؛ یک مسئلهى همهجانبه است. انتخابات با سرنوشت مردم سر و کار دارد؛ بخصوص انتخابات ریاست جمهورى که سپردن قوهى اجرائیهى کشور به دست یک نفر و یک مجموعه است که کشور را براى مدت چند سال اداره کنند؛ اینقدر انتخابات اهمیت دارد.
۱۳۸۸/۰۱/۰۱
 
مسألهى انتخابات ریاست جمهورى هم مطرح است؛ این خودش میدان عظیم و خیلى خوبى است. مسألهى اول، مشارکت است. در زمینهى مشارکت مردم، هر طور که مىتوانید، روى خانوادهها و دوستانتان کار کنید. مشارکت، یکى از اساسىترین مسائل است. حضور مردم براى پیشرفت و صیانت کشور لازم است. نه اینکه اگر عدهى زیادى شرکت نکردند، اینها به نظام «نه» گفتهاند؛ بههیچوجه اینطورى نیست. آنهایى که بهخاطر «نه» گفتنِ به نظام نمىآیند، درصد خیلى کمىاند. یکعده بهخاطر بىحالى نمىآیند؛ یکعده بهخاطر بىحوصلگى نمىآیند؛ یکعده روز جمعه کار دیگرى دارند و نمىآیند؛ اینها را شما راه بیندازید. والّا کسانىکه معتقد به نظام و قانون اساسى نیستند و دلشان براى بیگانگان و نفوذ آنها پر مىزند و منتظر آمدن بیگانگان هستند، درصد بسیار کمىاند. خیلىها ممکن است پاى صندوقها نیایند؛ بهخاطر اینکه حوصلهاش را ندارند، وقتش را ندارند، درست اهمیت قضیه را نمىدانند، متوجه تأثیر رأى خودشان نیستند یا به کسى که به او اطمینان و اعتماد کنند، نرسیدهاند؛ یا کسى را هم که شناختهاند، نپسندیدهاند؛ لذا نمىآیند. تلاش شما باید این باشد که مشارکت را به معناى حقیقى کلمه حداکثرى کنید. ۱۳۸۴/۰۳/۰۵
من به مردم توصیه مىکنم که این کار را کوچک نشمرند. مسأله این است که امروز انشاءاللَّه مدیر اجرایى کشور انتخاب خواهد شد. در نظام جمهورى اسلامى، ریاست جمهورى شأن مهمّى است. بازوى اجرایى نظام، دولت و رئیس جمهور است. مردم نشان دادهاند که هر کارى ممکن بوده و مىتوانستهاند، براى نظام کردهاند؛ نظام هم باید هر کارى مىتواند، براى مردم بکند.
۱۳۸۰/۰۳/۱۸
 
وظیفهى آحاد عظیم ملت هم این است که در این حادثهى بسیار مهمّى که به سرنوشت کشور مربوط مىشود، دلسوزانه و مسؤولانه شرکت کنند. در هر نوبت از انتخابات ریاست جمهورى - البته انتخابات دیگر نیز همینطور است؛ منتها انتخابات ریاست جمهورى مهمتر است - بوقهاى تبلیغاتى دشمنان پیشاپیش مشغول سمپاشى و آلوده کردن و زهرآگین نمودن فضا مىشوند تا شاید بتوانند به انتخابات لطمهاى بزنند. شما و همهى ملت عزیز ایران بدانید - و مىدانم که مىدانید - دشمن چشم دوخته است که انتخابات ریاست جمهورى، انتخابات بىرونقى شود. براى آنها این مهمّ است.
۱۳۸۰/۰۲/۱۱
 
در اوایل امسال، مسألهى مهمّى در مقابل مردم ماست که آن، مسألهى انتخابات ریاست جمهورى است. من از همهى ملت ایران تقاضا مىکنم که با روشنبینى و هوشمندى و تیزبینى خود به این مسأله به صورت یک مسألهى ملّى و تاریخى نگاه کنند و آن را دست کم نگیرند. ۱۳۷۶/۰۱/۰۱
نظر شما
پربیننده ها