معرفی کتاب؛

لحظه‌های عاشقی

کتاب «لحظه های عاشقی» نگاهی به زندگی و اوج بندگی سردار شهید «محمد شیخ‌بیگ» دارد.
کد خبر: ۳۳۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳ - 15March 2019

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از کرمان، کتاب «لحظه های عاشقی» به زندگی و اوج بندگی سردار شهید «محمد شیخ‌بیگ» مسئول تعاون لشکر 41 ثارالله در دوران دفاع مقدس می پردازد.

در مقدمه کتاب آمده است:

شهید محمد شیخ‌بیگ را کسی می‌تواند توصیف کند که خفقان، رعب و وحشت طاغوت پهلوی و ساواک را درک کرده و فریاد، خشم و اعتراض این شهید عزیز و فعالیت‌های شجاعانه او را دیده یا شنیده باشد. شجاعت، جسارت و طوفان درون شیخ‌بیگ در زمان ستم‌شاهی در کرمان زبانزد و کم‌نظیر بوده است. در زمان طاغوت یک پاسبان عادی از نیروهای شهربانی بر بخش بزرگی از شهر و بازار و خیابان حکومت می‌کرد و شهید شیخ‌بیگ حتی در زندان و با دستان بسته، همه آن‌ها و فرماندهان و رؤسایشان را تحقیر می‌کرد و ذره‎ای ترس به دل راه نمی‌داد.

شهید «محمد شیخ بیگ» در بیست‌ و هشتم تیر سال ۱۳۳۵ مصادف با ماه مبارک رمضان در شهر جوپار دیده به جهان گشود. پدرش کفّاش و مادرش خانه‌دار بود. او سومین فرزند از چهار فرزند خانواده شیخ‌بیگ بود.

محمد دوران تحصیلات ابتدایی را در جوپار طی کرد و به‌دلیل نبود امکان ادامهه تحصیل در جوپار، به کرمان رفت. او که دوران نوجوانی را سپری می‌کرد، از نزدیک ظلم و ستم رژیم پهلوی را لمس کرد و آگاهانه و عاشقانه پا در میدان مبارزه با رژیم ستم‌شاهی نهاد.

مهر 1354 به علت اقدام علیه رژیم پهلوی و توزیع اعلامیه‌، نوارهای سخنرانی امام‌خمینی و نوارهای مذهبی و همچنین آتش‌ زدن چند مغازه مشروب‌ فروشی و حمل سلاح، دستگیر و روانه زندان شد.

«اعدام» حکمی بود که دادگاه رژیم سفاک پهلوی برای محمد رقم زد؛ ولی این حکم با تلاش خانواده و وکیلی که گرفته بودند، با یک درجه تخفیف به زندان ابد تقلیل یافت و بالاخره محمد در 22 بهمن 1357 همراه دیگر زندانیان سیاسی به دست توانای مردم مسلمان ایران آزاد شد؛ در حالی که آثار شکنجه بر بدن او مشاهده می‌شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تشکیل سپاه پاسداران، به عضویت این نهاد نوپای انقلاب درآمد و از بانیان سپاه در کرمان شد و در واحدهای تحقیقات، تعاون و تدارکات فعالیت کرد.

محمد با روزهای آغازین جنگ تحمیلی راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد و از شروع جنگ تحمیلی تا زمان شهادت جز در هنگام مرخصی، جبهه و خدمت به رزمندگان و خانواده‌هایشان را ترک نکرد.

در دی ماه سال 1358 ازدواج کرد و حاصل این ازدواج، دو پسر به‌نام‌های میثم و محمدعلی و یک دختر به‌نام شیما است.

سرانجام محمد در چهارم آذر سال ۱۳۶۵ در کربلای 4 و منطقه شلمچه مزد خدمات و رشادت‌هایش را از خدا گرفت و به شهادت رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار