دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

الحاق موشک «شفق» به سازمان رزم هوانیروز/ ماموریت هوانیروز در استراتژی آفندی

موشک «شفق» با برد موثر ۱۲ کیلومتری که قادر به انهدام اهداف متنوعی اعم از سامانه‌های زرهی، توپخانه‌ای، تاسیساتی، سامانه‌های راداری، پدافندی، جنگال و سنگر‌ها و استحکامات بتنی است، در هفته ارتش به چرخه دفاعی و ستاد رزم هوانیروز ملحق خواهد شد.
کد خبر: ۳۳۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹ - 18March 2019

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، نیروی زمینی ارتش در راستای تغییر رویکرد سلسله مراتب فرماندهی مبنی بر ارتقای توان رزمی، افزایش بازدارندگی با بهره گیری از تحرک پذیری و تاکتیک آفندی چندی پیش رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ را با شرکت یگان‌های مختلف زرهی، توپخانه، واکنش سریع، پیاده مکانیزه، مهندسی رزمی، مخابرات و جنگال، پهپاد، هوانیروز در راستای ارزیابی تغییرات ساختاری و تاکتیکی خود به نمایش گذاشت.

نیروی زمینی در این رزمایش بر خلاف رزمایش‌هایی گذشته، بیش از هر چیز به ارزیابی توان تهاجمی و تازش عملیاتی و اصل غافلگیری دشمن و تحرک و هماهنگی بین نیرویی توجه کرد که در این بین نقش هوانیروز ارتش در جابه‌جایی سریع نیرو، هلی‌برن و انتقال ادوات سبک، نیمه سنگین و سنگین، شناسایی، تنظیم تیر توپخانه، پشتیبانی از یکان‌های زرهی با اجرای آتش تهیه کم نظیر و متفاوت ارزیابی می‌شود.

به گفته فرمانده نیروی زمینی ارتش یکی از عمده موفقیت‌های این رزمایش عملکرد سامانه فرماندهی و کنترل بود که طی آن سلسله عملیات‌های پیچیده تازش هوایی، هلی‌برن، تحرکات زرهی، توپخانه، مهندسی رزمی و جنگ الکترونیک را همزمان تحت کنترل و فرماندهی خود قرار داد.

بکارگیری ظرفیت عظیم بالگردی در رزمایش نیروی زمینی ارتش

به کارگیری ۶۰ فروند از انواع بالگرد‌های هجومی ۲۰۹، بالگرد‌های ترابری سنگین شنوک و نیمه سنگین ۲۱۴، همچنین بالگرد‌های شناسایی ۲۰۶ و بالگرد ۲۰۵ در رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نزاجا جهت اجرای ماموریت‌های آفندی و پشتیبانی سریع از نیرو‌های مهاجم بیانگر تفاوت آرایش عملیاتی هوانیروز در این رزمایش است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

از تسلیح بالگردهای ترابری تا ماموریت هوانیروز در استراتژی آفندی

امیر سرتیپ دوم خلبان «یوسف قربانی» فرمانده هوانیروز ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به ماموریت‌های این یگان در رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نزاجا گفت: یکی از ماموریت‌های ویژه‌ای که برای نخستین بار در حوزه بالگردی در این رزمایش انجام شد، اجرای ماموریت شناسایی به همراه رزم شبانه است که بالگرد‌های هجومی، شناسایی و ترابری مجهز شده به دوربین‌های دید در شب توانستند برای نخستین بار در این رزمایش حضور یافته و ماموریت محوله را در مدت زمان مقرر انجام دهند.

افزایش قابلیت‌های رزمی بالگرد ۲۱۴

بالگرد‌های هوانیروز ارتش متناسب با استراتژی آفندی و تهدیدات روز، تاکتیک جدید شناسایی در شب و عملیات رزم شبانه را با موفقیت در این رزمایش به اجرا گذاشته و توانستند، ضمن شناسایی مواضع دشمن، اهداف ثابت و متحرک زمینی را در تک شبانه منهدم کنند.

یکی از نکات برجسته این رزمایش استفاده از بالگرد‌های تسلیح شده پشتیبانی ۲۱۴ در عرصه رزم زمینی بود، این بالگرد‌ها با مجهز شدن به غلاف راکت انداز ۷ تایی موشک‌ هایدرا و تیربار ۲۰ میلیمتری از قابلیت رزمی نیز بهره‌مند شده و در این رزمایش نیز به عنوان یک بالگرد چند منظوره وارد عرصه نبرد شدند.

آنچه که در این رزمایش دیده شد، افزایش توان عملیاتی بالگرد‌های ۲۱۴ بود به طوریکه با بهره گیری از تیربار ۲۰ میلیمتری توانستند منطقه وسیعی را به شعاع ۱۰ کیلومتر شخم بزند.

«هایدرا» از دیگر تسلیحات بالگرد‌های ۲۰۹ هوانیروز است که سابقه بهره برداری از آن در ارتش به سال‌ها قبل باز می‌گردد این موشک که از ظرفیت درگیری در نبرد هوایی برخوردار است، قادر به انهدام اهداف زمینی تا شعاع ۴ کیلومتری است و همچنین قابلیت شلیک از جنگنده اف ۵ و اف ۴ در کنار بالگرد‌های تهاجمی و رزمی پشتیبانی را دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موشک «شفق» غایب بزرگ رزمایش

موشک شفق، که به تازگی مراحل تست عملیاتی را در سازمان جهادخودکفایی هوانیروز پشت سر گذاشته است و به زودی وارد چرخه دفاعی و ستاد رزم هوانیروز ارتش خواهد شد، این موشک به عنوان دست بلند نزاجا در عرصه رزم زمینی محسوب شده و در کنار موشک‌های هوشمند تاو قادر به اجرای ماموریت‌های وسیع‌ با عمق استراتژی بیشتر خواهد بود.

«شفق» با برد موثر ۱۲ کیلومتری که قادر به انهدام اهداف متنوعی اعم از سامانه‌های زرهی، توپخانه‌ای، تاسیساتی، سامانه‌های راداری، پدافندی، جنگال و سنگر‌ها و استحکامات بتنی است، غایب بزرگ رزمایش اقتدار ۹۷ نزاجا محسوب می‌شود.

این موشک که بنا به صلاحدید فرماندهان در این رزمایش مورد استفاده قرار نگرفت، به زودی در فروردین سال ۹۸ مصادف با هفته بزرگداشت ارتش (نیروی زمینی) به ستاد رزم نزاجا (هوانیروز) محلق خواهد شد.

از تسلیح بالگردهای ترابری تا ماموریت هوانیروز در استراتژی آفندی

بالگرد ۲۱۴ مجهز شده به راکت انداز و توپ ۲۰ میلیمتری

به طور کلی ماموریت‌های بالگرد پشتیبانی ۲۱۴ به دو بخش تاکتیکی و لجستیکی تقسیم شده؛ که بخش تاکتیکی آن شامل عملیات هجومی، فرماندهی و کنترل، تجسس و نجات، پیاده کردن چترباز می‌شود.

موتور این بالگرد ساخت شرکت لایکامیتگ است و قدرت آن معادل ۲۹۳۰ اسب بخار است، این بالگرد در شرایط استاندارد گنجایش ۱۶ رزمنده را با احتساب خدمه دارد و حداکثر وزن قابل پرواز آن ۱۵ هزار پوند است. حداکثر ظرفیت سوخت بالگرد ۲۱۴، ۲ هزار پاوند برای ۲ ساعت و سی دقیقه پرواز در شرایط استاندارد است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار