به مناسبت سالروز عملیات «والفجر 10»:

عملیات «والفجر 10» فتح شهر حلبچه کردستان عراق

عملیات والفجر 10 در ساعت 22 و 23 دقیقه 25 اسفند ماه سال 1366 با رمز «یا رسول الله (ص)» آغازشد که از جمله پیامدهای این عملیات، آغاز مجدد جنگ شهرها بود. برای نخستین بار در آن روزها تهران به طور پی درپی مورد حملات موشکی عراق قرار گرفت.
کد خبر: ۳۳۸۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴ - 16March 2019

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از شیراز، امروز (شنبه 25 اسفند ماه) سالروز یکی از بزرگترین عملیات های دوران دفاع مقدس است که دستاوردهای بسیاری از سوی رزمندگان اسلام منجر شد به شرح زیر گزارش از این عملیات بیان می شود.

تمرکز و هوشیاری دشمن در منطقه عملیاتی«بیت المقدس 2» و مشکلات طبیعی از جمله طغیان رودخانه ها باعث شد که طراحان جنگ ادامه کار در آن محور را رهاکرده و به عملیاتی دیگر در منطقه «حلبچه» و «سددربندیخان» بیندیشند. در میان رزمندگان اسلام اینگونه شایع شده بود که «والفجر 10» می تواندآخرین تلاش برای نیل به پیروزی باشد و پس از انجام آن جنگ به پایان خواهد رسید. گرچه والفجر 10 آخرین عملیات ایران نبود، اما جزو آخرین و بزرگترین عملیات های نظامی بود که دستاوردهای فراوانی به دنبال داشت.

منطقه عمومی حلبچه - غیر از غرب و شمال که دریاچه دربندیخان درآن واقع شده - در محاصره ارتفاعات صعب العبور و مرتفعی قرار گرفته که هر کدام دارای نقشی حساس در اشراف به محورهای نظامی می باشند. سد دربندیخان از عمده ترین تاسیسات اقتصادی این منطقه است که علاوه بر کشاورزی و پروش ماهی، در تامین برق قسمت وسیعی از عراق نقش دارد. تاسیسات نظامی منطقه عبارت بودند از: پادگان حلبچه، پادگان لشگر 27 ارتش عراق در کانیمانگا و چندین پایگاه دیگر. این منطقه حساس دارای چندین پل و جاده ارتباطی نیز هست که شهرهای حلبچه، خرمال، سیدصادق، طویله و نوسود را به هم وصل می کند. منطقه مزبور پیش از آن هم مورد توجه طراحان جنگ قرار گرفته بود، اما هربار مسائل مختلفی مانع از انجام عملیاتی موثر در این منطقه می شد و نهایتا در روزهای پایانی سال 1366 این امکان فراهم گردید.

عملیات والفجر 10 در ساعت 22 و 23 دقیقه 25 اسفند ماه سال 1366 با رمز «یا رسول الله (ص)» آغازشد. والفجر 10 دارای مراحل مختلفی بود که در چند شبانه روز متوالی دنبال شد. از جمله پیامدهای این عملیات، آغاز مجدد جنگ شهرها بود. برای نخستین بار در آن روزها تهران به طور پی درپی مورد حملات موشکی عراق واقع شد.اهمیت عمده حمله موشکی عراق به تهران، علاوه بر موقعیت زمانی این اقدام و اهداف رژیم بعث، دستیابی عراق به موشکهای دور برد بود.عراق با اطمینان از حمایت های جهانی، روش دیگری را برای مقابله با ایران برگزید. بمباران شیمیایی مردم عراق در حلبچه کشتاری وحشتناک بود که در نیم روز 26 اسفند ماه 1366 صورت گرفت. در حالی که انبوه مردم حلبچه خانه و کاشانه خود را به قصد ایران ترک می کردند، نیروی هوایی عراق به دستور حکومت این کشور، مردم منطقه خصوصا روستای «انب» را هدف بمباران شیمیایی قرار داد که بر اثر آن حدود پنج هزار تن از کردهای عراق مسموم شده و جان خود را در اندک دقایقی از دست دادند.

در جریان عملیات والفجر 10 شهرهای حلبچه، خرمال، دوجیله، بیاره و طویله و بیش از 100 روستای منطقه و ارتفاعات سورن، 2200، 2300، 1058، ریشن و گوزیل به دست رزمندگان اسلام آزاد شد. همچنین شهر نوسود که بیش از هفت سال در اشغال دشمن بود، دوباره به خاک ایران ملحق شد. در این عملیات 10 فروند هواپیما، یک فروند چرخبال، 450 دستگاه تانک و نفربر، صدها دستگاه خودرو، ده ها قبضه انواع توپ و خمپاره انداز و تعداد زیادی تجهیزات و سلاح های سبک و نیمه سنگین دشمن منهدم شد. همچنین یک لشگر، قریب به هفت تیپ و 10 گردان مستقل عراق از میان برداشته شد.در این عملیات تعداد کشته و زخمی ها و اسرای دشمن به 15 هزار و 400 نفر رسید. غنائم این عملیات عبارت بودند از: 25دستگاه تانک و نفربر، صدها دستگاه خودرو نظامی، 70 قبضه توپ و کاتیوشا، ده‌ها دستگاه خودرو مهندسی، ده ها قبضه خمپاره انداز، تعداد زیادی تجهیزات انفرادی، تعداد زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین را شامل می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها