همزمان با سفر رئیس جمهور به بوشهر صورت گرفت؛

سبقت ایران در برداشت از بزرگترین میدان گازی جهان در عسلویه

پیشی گرفتن در برداشت از میدان گازی پارس جنوبی به عنوان میدان مشترک با قطر از زمان آغاز فعالیت در این حوزه دنبال می‌شد که هم اکنون با افتتاح رئیس جمهور و بهره برداری از فاز‌های ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی این هدف محقق و رنگ حقیقت به خود گرفت.
کد خبر: ۳۳۸۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲ - 17March 2019

سبقت ایران در برداشت از بزرگترین میدان گازی جهان در عسلویه

به گزارش دفاع‌پرس از بوشهر،  میدان گازی پارس جنوبی با دارا بودن ۸ درصد کل ذخایر گاز جهان به عنوان بزرگترین منبع گازی جهان شناخته شده که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در آب‌های خلیج همیشه فارس قرار دارد.

میدان مشترکی که به دلیل قوانین بین المللی موجود در میادین مشترک که یک منبع زمانی که میان دو کشور مشترک باشد حداقل و حداکثری برای برداشت از آن وجود ندارد و کشور‌ها با اتکا به میزان توانایی و پیشرفت خود می‌توانند از آن برداشت کنند، زمینه ساز شکل گیری رقابت میان دو کشور ایران و قطر شد.
 
رقابتی که در ابتدا کشور قطر به دلیل ورود زودتر به میدان و سرمایه گذاری بر روی آن از ایران پیشی گرفت و معادلات برداشت را به نفع خود پیش برد و صنعت نفت ایران نیز پس از ۶ سال فعالیت کشور قطر یعنی در سال ۷۷ برای نخستین بار فعالیت صنعتی خود را در منطقه عسلویه و برای استفاده از این میدان آغاز کرد.

صنعتگران حوزه نفت و گاز در راستای توسعه این ابر میدان گازی، ۲۴ فاز و ۲۸ بلوک برای آن تعریف کرده اند که تا سال ۸۵، پنج فاز، تا سال ۹۲، پنج فاز و طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶، ده فاز به بهره برداری رسید تا برداشت گاز از این میدان را به ۵۷۰ میلیون مترمکعب در روز برساند.
 
سال جاری، ایام پر رونقی برای پارس جنوبی به حساب آمد تا جایی که بهره برداری از فاز‌های ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی و سکو‌های A. و C. فاز ۱۴ نیز در کارنامه کاری این منطقه ثبت شد، دستاورد بزرگی که میزان برداشت گاز از این میدان مشترک را به ۶۱۰ میلیون مترمکعب در روز رساند.
 
طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی که معادل ۲ فاز متعارف است تا سال ۹۹ پایان می‌یابد تا در نهایت برداشت از این میدان را به ۷۵۰ میلیون متر مکعب در روز برساند.
 
میدان مشترک پارس جنوبی علاوه بر تامین گاز داخل کشور اهدافی مانند تزریق به میادین نفتی، تولید میعانات گازی و گاز مایع به عنوان خوراک واحد‌های پتروشیمی در کنار صادرات را دنبال می‌کند که با برداشت بیشتر از این میدان رونق صنعتی و اقتصادی محقق خواهد شد.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار