مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان اصفهان:

دانشنامه دفاع مقدس اصفهان دایرةالمعارفی جامع است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان گفت: دانشنامه استانی دفاع مقدس مجموعه‌ای مستند و جامع و شامل تمام اطلاعات در خصوص دفاع مقدس و جنگ تحمیلی در استان اصفهان است.
کد خبر: ۳۳۸۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶ - 18March 2019

«دانشنامه دفاع مقدس» دایره المعارفی جامع در زمینه دفاع مقدس استسردار «مجتبی شیروانیان» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار دفاع‌پرس در اصفهان پیرامون تدوین دانشنامه دفاع مقدس این استان اظهار داشت: دانشنامه یا دایر‌ةالمعارف به معنای آموزش فراگیر و عبارت از مجموعه جامه و فشرده‌‌ای از معارف بشری است که شامل اطلاعاتی درباره همه شاخه‌های دانش یا شاخه مشخصی از دانش است.

وی افزود: دانشنامه استانی دفاع مقدس مجموعه‌ای مستند و جامع و شامل تمام اطلاعات در خصوص دفاع مقدس و جنگ تحمیلی در استان اصفهان است که شیوه نامه مجموعه مدون از اصول مدخل گزینی و چهارچوب نگارش داوری و ویراستاری و تدوین نهایی و صفحه آرایی است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان با بیان اینکه قرار است هر استانی برای خود یک دانشنامه دفاع مقدس داشته باشد تصریح کرد: این دانشنامه شامل چند بخش است که بخش اول آن مداخل هر استان در جنگ تحمیلی است.

شیروانیان با اشاره به اینکه استان اصفهان از بیشترین مدخل بعد از استان خوزستان برخوردار است خاطرنشان کرد: اصفهان یگان‌های متعددی را در جنگ تحمیلی داشته که این مداخل در 3 گروه جغرافیا و نظامی، فرهنگی و اجتماعی و شهدا و اشخاص آماده شده و این 3 گروه تحت عنوان دانشنامه دفاع مقدس در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حال فعالیت هستند.

وی افزود: تقریبا 2 هزار و 58 مدخل در 3 گروه نامبرده آماده شده که با تایید تهران رسیده البته در آینده ممکن است مداخل بیشتری کشف و به این مداخل اضافه شوند.

شیروانیان با بیان اینکه بعد از این مداخل پرونده علمی هر مدخل تشکیل می‌شود و اسناد و مدارک و مستندات مربوطه آماده و بصورت مستندات در پرونده علمی قرار می‌گیرد اضافه کرد: اطلاعات گرفتن راجع به مدخل زمان بر است و نیازمند یک همکاری همه جانبه و گسترده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان ادامه داد: بعد از اینکه پرونده علمی آماده شد از این پرونده مقاله‌ای آماده می شود و این مقاله در دایرةالمعارف دفاع مقدس کل کشور به ثبت می‌رسد و ماندگار می شود.

وی افزود: به عنوان مثال یک شهید که به عنوان فرمانده گروهان به عنوان مدخل تعریف می شود کلی مستنداتش ثبت و در مقاله‌ای جامع در دایرةالمعارف کل کشور به ثبت می‌رسد و در آینده به عنوان یک مرجع معتبر قابل استناد خواهد بود.

شیروانیان درخصوص برگزاری کارگاه آموزشی در استان اصفهان پیرامون مقاله‌نویسی عنوان کرد: اواسط اسفندماه دوستانی از تهران آمدند و کارگاه آموزشی درخصوص تهیه پرونده علمی و مقاله را برگزار کردیم و گروه هایی که درخصوص دانشنامه فعالیت می کردند با شرکت در این کارگاه به سوالاتی پیرامون تهیه مقاله پاسخ داده شد.

این مسئول با بیان اینکه دانشنامه استان اصفهان برای استان مایه افتخار و الگویی برای آیندگان خواهد بود تاکید کرد: می‌طلبد که افراد و دستگاه‌ها و ادارات دولتی با معرفی و در اختیار گذاشتن اطلاعاتی پیرامون این مداخل ما را یاری کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ادارات دولتی می توانند شهدای آن اداره و اطلاعات مربوطه پیرامون نقش آن شهدا در دفاع مقدس عملیات‌های و... را به ما معرفی کنند و این دایرةالمعارف را تکمیل کنند.

وی یادآور شد: یکی از مراکزی که در زمان جنگ تشکیل شده وصرفا در آن برهه کارایی داشته بنیاد امور مهاجرین جنگ است که چون امروز دیگر این بنیاد وجود ندارد لازم است مردم بدانند چنین بنیادی در جنگ تشکیل شده و چه کارایی‌هایی داشته است.

شیروانیان با اشاره به اینکه اطلاعاتی که در دایره المعارف دفاع مقدس ثبت می‌شود برای دانشجویان، محققین و پژوهشگران بسیار کاربردی و مفید است تصریح کرد: اینها می‌توانند نقش گروه‌ها، اشخاص و نهادهای مختلف در جنگ را بشناسد و با الگوگیری در مدیریت زمان دفاع مقدس برای مدیریت کلان امروز کشور بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: این دانشنامه به 2 صورت مکتوب (کتاب) و الکترونیکی در اختیار عموم مردم قرار می گیرد براین اساس هرچه افراد و دستگاه‌ها در تکمیل این دانشنامه به ما کمک کنند در نهایت نتیجه بهتری حاصل خواهد شد و برای آیندگان چراغ روشن‌تری افروخته خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار